Vertinimas ir ivertinimas
5 (100%) 1 vote

Vertinimas ir ivertinimas

Veritnimas ir įvertinimas

Vadovai turi vertinti ir įvertinti su jais dirbančius žmones beveik visuose situacijuose. Taip pat ir mokytojai turi įvertinti savo mokinius, nors kai kam toji pareiga nemaloni. Kad ir kaip būtų, vertinimas, įvertinimas ir pažymiai yra nepaprastai svarbūs mokiniams ir jų tėvams. Vertinimui išeikvojama nemaža mokytojo laiko dalis. Yra įrodyta, kad mokytojai apie dešimt procentų savo laiko skiria su vertinimu susijusiems dalykams. Dėl šių priežasčių labai svarbu, kad pradedantieji mokytojai susidarytų veiksmingų būdų repertuarą, vadovaujamajam mokinių vertinimui.

Bendroji apžvalga ir pagrindiniai principai

Mintimis sugrįžę į savo mokyklos laikus, prisiminsime jaudulį, gavus kontrolinio darbo rezultatus arba savo pažymių knygelę. Tokiais atvejais visada girdėti mokinių klausimai:,,Kiek gavai?“. Tie klausimai ir su jais susijusios emocijos aiškiai rodo, kiek daug mokinių gyvenime reiškia vertinimas.

Vertinimo ir įvertinimo svarba

Ko gero, nuo tų laikų, kai buvo parašytas pirmasis pažymis arba duotas pirmasis testas, ginčijamasi dėl jų naudojimo. Kai kas rašė, kad pažymių rašymas nužmoginąs ugdymą ir kurstąs nepasitikėjimą tarp mokinių ir mokytojų. Kiti teigia, kad vertinimas pažymiais ir mokinių lyginimas, skatinantys nerimą, žaluojantį gaunančiuosius prastus pažymius, ir žemą savęs vertinimą. Netgi tie kas pripažįsta vertinimo ir įvertinimo svarbą mano, kad pažymiai skatina smarkiai rungtyniauti. Nepaisant kritikos ir ginčų, mokiniai ir toliau vertinami, o pagrindiniai būdai iš esmės nesikeitė visą šį amžių.

Mokyklų atrankos funkcija

Sociologai ne kartą yra pastebbėję, kad didelėse ir sudėtingose visuomenėse iš mokyklų laukiama, kad jos padės atrinkti žmones visuomeniniams vaidmenims ir profesijoms. Iš to, kaip mokiniai atlieka testus, kokius pažymius jie gauna ir kaip jų gebėjimus vertina mokytojai, padaromos reikšmingos ir ilgalaikės išvados. Tos nuomonės ir sprendimai gali lemti, ar mokinys toliau mokysis koledže, kokiame koledže jis mokysis, kokios karjeros galės siekti… . dėl šių priežasčių mokinių tobulėjimo ir galimybių vertinimas ir įvertinimas, ko gero, sukelia daugiausiai padarinių iš visų mokytojo vadovavimo funkcijų.

Pagrindinės vertinimo ir įvertinimo sąvokos

Vertinimas ir įvertinimas yra mokytojų atliekamos funkcijos, renkant informaciją, kurios reikia išmintingiems sprendimams padaryti; o kad mokytojų sprendimų veikmė mokinių gyvenime yra didelė, jau yra aišku. Tie sprendimai turėtų būti grindžiami kiek galima svarbesne ir tikslesne informacija.

Vertinimas tai visa mokytojo surinkta ir apibendrinta informacija apie savo mokinius ir klases. Vertinimo dalis taip pat gali būti informacija apie klases ir mokytojo mokymą.

Įvertinimas. Vertinimas daugiausiai koncentruojasi į informacijos rinkimą ir apibendrinimą, tuo tarpu kai įvertinimo terminas paprastai nusako patį sprendimų darymą, skiriamąją vertę arba sprendimą apie vertingumą. Pavyzdžiui testas yra vertinimo metodas, informuojantis apie tai, kiek mokinys sužino apie tam tikrą dalyką. Tačiau rašyti pažymį yra įvertinamasis veiksmas, nes mokytojas testu gautai informacijai priskiria vertę.

Dauguma vertinimo specialistų, pagal tai, kaip naudojamasi įvertinimo informacija, aiškiai skiria formuojamuosius įvertinimus, arba apibendrinamuosius įvertinimus. Formuojamieji įvertinimai yra surenkami prieš mokymą arba mokant ir turi tikslą informuoti mokytojus apie jų mokinių ankstesniąs žinias ir įgūdžius, kad jiems būtų lengviau planuoti. Apibendrinamieji įvertinimai yra bandymas pasinaudoti informacija apie mokinius arba programas po mokymo. Jo paskirtis yra apibendrinti, kaip gerai tam tikras mokinys, mokinių grupė arba mokytojas dirbo, siekdami tam tikrų mokymosi tikslų ir uždavinių. Jie leidžia daryti išvadas apie atlikimo lygį.

Pažymių poveikis mokiniams

Apie vertinimą ir įvertinimą sukaupta gausybė žinių. Visai suprantama, dėl ko vienas iš svarbiusių ir dažniausiai užduodamų pradedančiųjų mokytojų klausimų yra toks:,,Ar pažymiai ir vertinimo procedūros veikia mokinių mokymasį?“. Buvo padarytas tyrimas ir iš jo įrodyta, kad mokiniai ir studentai pasiekia geresnių rezultatų, kai jie yra vertinami pažymiais, o ne tada, kai reikia gauti tik įskaitą.

Cullen, Hayhow ir Plouffe tyrimas parodė, kad pažymiai gali būti stipri paskata atlikti darbą. Bet skatinimu gali būti ne tik pažymiai, bet ir kiti veiksniai. Tokie kaip, ar užduotis yra įdomi.

Pažymių poveikis mokinių mokymuisi priklauso ir nuo to, kaip patys mokiniai suvokia tuos pažymius, siedami juos su atliktu darbu. Ankstesnieji mokinio pažymiai taip pat gali turėti įtakos. Pavyzdžiui gaudavę gerus pažymius mokiniai, tikriausiai susiformavo teigiamą požiūrį į save, ir toliau to sieks bei dirbs, kad gautų gerus pažymius. Kita vertus tie mokiniai, kurie gaudavo prastus pažymius, ima save suvokti kaip nevikėlius, o dar vienas blogas pažymys tą suvokimą tik patvirtina. Be abejo, mokinių nuostatas veikia ir tai, kokią reikšmę pažymiams teikia jų tėvai bei artimiausi draugai.

Mokytojų šališkumas vertinant pažymiais

Labai svarbu, kad mokiniai mokytojo elgesį suvoktų kaip teisingą ir nešališką. Vertinant mokinių darbą ir rašant pažymius, ypač
svarbu būti objektyviems. Mokytojų vertinimai labai skiriasi juos lemia daugelis veiksnių, tokių kaip mokinių rašysena, ir tai, ar jų reiškiamos nuomonės sutampa su mokytojo nuomone bei su tuo mokinio darbu siejamais mokytojo lūkesčiais.

Pažymių svarba tėvams

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 849 žodžiai iš 2714 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.