Vitaminai1
5 (100%) 1 vote

Vitaminai1

Žinoma, kad vitaminų organizmui reikia priklausomai nuo žmogaus amžiaus, ligų ir kitų sąlygų. Daugiausiai vitaminų reikia padidėjus fiziniam ir psichiniam krūviui, stresinėms situacijoms. Tačiau nepalanku organizmui , kai vitaminų suvartojama perdaug. Šis poveikis vadinamas hipervitaminizacija. Didesnioji vitaminų dalis patenka iš augalų ir nedidelė iš gyvulinės kilmės produktų.

Žodis “vitaminas”xx a . pradžioj tapobeveik šventas. Medikai ir biochemikai, kasdieniniame mūsų maiste atradę mikroskopiškus, bet nepaprastai mūsų medžiagų apykaitai ir sveikatai svarbius darinius, juos pavadino “vitaminais” iš lotynų kalbos verčiant vita-gyvybė, gyvastis. Mūsų kūnas turi gauti pakankamai tiek riebaluose, tiek vandenyje tirpių gyvybės elementų – vitaminų. Vitaminų preparatų kursas pavasarį reikalingas moksleiviams ir vaikams-augančiam organizmui reikia užtikrinti būtiną kasdienį vitaminų kiekį.

Taip pat turėtume žinoti ir vitaminų veikimą organizmui.

Vi t a m i n a s A(retinolis)reikalingas kad galėtų vykti normali odos , viršutinių kvėpavimo takų, virškinimo trakto,šlapimtakių, akiesa junginės,ragenos ir tinklainės pigmentų ląstelių gyvybinė veikla, jis taip pat skatina augimą ir daro didelią įtaka kai kurioms organizmo imuninėms reakcijoms.

Trūkstant vitamino A būna sausa oda, gleivinė, akies junginė ir ir ragena, sutrinka regėjimas, ypač naktį , sumažėja atsparumas įvairioms infekcinėms ligoms ir sutrinka augimas.Vitaminas A į organizmą gali patekti su gyvulinės kilmės produktais : žuvų taukais, kiaušinių tryniais, pienu ir pieno produktais, žuvų kepenimis. Bet daugiausia vitaminas A patenka kaip provitaminas arba karotinas, kurio gana daug yra augaliniuose produktuose. Ypač daug karotino yra morkose , petražolėse, špinatuose , kopūstuose, svogūnų laiškuose ir ropelėse, pomidoruose, salotose, žirniuose, serbentuose, vyšniose, agrastuose, abrikosuose, grikiuose. Taip pat daug provitamino A yra dobiluose, didžiosiose dilgėlėse, rūgštynėse, paprastoje kraujažolėje, vaistinėje medetkoje.

B g r u p ė s v i t a m i n a i . Šioje grupėje yra daugiau kaip dešimt vitaminų. Iš jų kai kurie labai svarbūs žmogaus organizmui. B1, B2, B3, B6, B9, B12, B15, PP ir cholinas. B grupės vitaminų reikšmė apykaitos procesams organizme.

V i t a m i n a s B1 (tiaminas) dėl šio vitamino trūkumo sutrinka angliavandenių ,baltymų ir vandens apykaita .Daugiau vitamino reikia vartojant angliavandenių maistą ir alkocholį.Kai maiste vyrauja baltymai ir riebalai, vitamino B1 reikia mažiau.Dėl tiamino pertekliaus organizmas gali alergizuotis. Tiamino yra varpinių, ankštinių grūduose ir gemaluose, taip pat pomidoruose, morkose, kopūstuose.

V i t a m i n a s B2 (riboflaminas) jo trūkstant , sutrinka nervų sistemos funkcijos, burnos ertmės gleivinės vientisumas, sulėtėja augimas,nuslenka plaukai,sumažėja regėjimo aštrumas, akys ašaroja, kartais padrumstėja akies ragena. Ir išaiškinta, kad riboflaminas veikia tik esant tiamino, t. y. kad normaliai vyktų medžiagų apykaita, reikia vitaminų komplekso.

Daug vitamino B2 yra kai kuriuose augaliniuose produktuose:ankštiniuose, rupiuose miltuose, o daržovėse ir vaisiuose jo yra labai mažai. Daug šio vitamino yra mielėse, grybuose.

V i t a m i n a s B3 (pantoteno rūgštis) trūkstant pantoteno rūgšties, sutrinka ir sustoja augimas,pakinta oda ir jos dariniai, pradeda skaudėti raumenis , pykina, žmogus vemia ,plaukai ir oda depigmentuojasi. Daug pantoteno rūgšties yra alaus ir duonos mielėse,kai kuriose daržovėse, grūdų produktuose,laukinėse žolėse, ypač varpinėse.

V i t a m i n a s B6 (piridoksino hidrochloridas) dėl šio vitamino trūkumo sutrinka centrinės nervų sistemos funkcijos, susergama dermatitu.B6 vitamino yra mielėse,varpinių grūdų gemaluose, ankštiniuose , kukurūzuose, galvijų mėsoje. Žuvyje ir daugumoje daržovių bei vaisių piridoksinoyra mažai.

Vitamino gali trūkti sergant toksikoze, sergantiems ateroskleroze, letinėmis kepenų ligomis, dirbtiniu maistu maitinamiems kūdikiams.

V i t a m i n a s B9 (folacinas, arba folinė rūgštis) ypač svarbus susidarant kraujo elementams – eritrocitams vitaminas veikia kepenų funkcinę būsena, skatina tulžies išsiskyrimą.

Folacino yra mielėse, morkose, špinatuose, gūžiniuose, baltuosiuose ir žiediniuose kopūstuose, žaliuose žirneliuose, šviežiuose grybuose, taip pat gyvulių kepenyse.

V i t a m i n a s B12 (cianokobalaminas, kobalaminas) dalyvauja kraujodaros procesuose, aktyvina nervinių ląstelių augima. Žmogaus kepenyse šio vitamino yra atsarga, vieneriems dvejiems metams. Ilgai vegetariškai maitinantis, gali būti B12 avitaminozė arba hipovitaminozė.

Trūkstant šio vitamino, sutrinka centrinės nervų sistemos veikla, susergama polineuritu, anemija, sumažėja apetitas ir virškinimo aktyvumas.

Šiuo metu Jūs matote 50% šio straipsnio.
Matomi 770 žodžiai iš 1526 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.