Zmogaus egzistencijos samprata
5 (100%) 1 vote

Zmogaus egzistencijos samprata

ŽMOGAUS EGZISTENCIJOS SAMPRATA

TURINYS

1. ĮVADAS

2. S.Kiekrkegaardo samprata;

3. M.Buberio samprata;

4. M.Heidegerio samprata;

5. P.Sartre samprata;

6. Tiesos ir egzistencializmo samplaika;

7. Išvados

1.ĮVADAS

Žinoma, visad yra tokių, kuriems malonumą teikia svaigulys, o tam tikrų įsitikinimų laikymąsis atrodo ęsąs vergija, atsiliepianti mąstymo, ir poelgių valios laisvei. Nors tokių filosofų sektos ir išnyko, dar pakanka pamokslaujančių protų, išsaugojusių tuos pačius polinkius, nors jau nebe tokius gyvybingus, kaip senovės filosofų. Tačiau melas nusipelno palankumo ne todėl, kad surasti tiesą sunku ir reikalauja iš žmonių daug pastangų, ir ne dėl to, kad , kai tiesa surasta, ji sukausto žmonių mintis, bet ne dėl natūralios, bet dėl natūralios, nors matyt ir ydingos, meilės pačiam melui.

Iš nerealiai daugelio egzistencializmo interpretacijų, dažnai labai sunku atrinkti tą tikrąją, teisingąją. Tai naujai paplitusi situacija filosofijoje , vėliau virtusi tam tikra srove, kuri atnešė visai naujas sampratas.

Mes labai daug galime rasti atitikmenų Vakarų Europos literatūros veikaluose, kuriuose labai daug kalbama apie būties klausimus, tačiau pirmiausiai mes paliesime

1. Soreno Kierkegaardo būties sampratas.

Kierkegaardą domino ne apskritai būtis, tačiau individuali žmogaus egzistencija. Jis buvo įsitikinęs,kad reikia perprasti savo sielą,savo likimą , Dievo tikrumą. Jis puolė Hėgelio filosofiją,ir kitas abstrakčias spekuliacijas už tai,kad jos nuasmenina individus, iškelia mąstymą, o ne patį mąstantįjį. Jo manymu, individai gyvenime susiduria su pasirinkimais, kuriuos tik jie vieni gali pasirinkti ir už kuriuos gali prisiimti visišką atsakomybę. Kirkegaardas aprašė tris gyvenimo kelio pakopas. Pirmojoje, estetinėje, pakopoje egzistuoja ir dominuoja emocijos ir jusliniai malonumai. Antroji, etikos, pakopa atsiranda supratus universalų žmogiškumą ir savo vietą bei funkcijas gyvenime. Trečioji pakopa, kurią Kiekegaardas laiko pačia aukščiausiaja, yra religinė: kai esame vieni prieš Dievą. Dievą ir pasaulį skiria neįveikiama praraja, kurią tikėjimo padedami turime kaip nors įveikti. Tam reikia aistros, o jos šiuolaikiniam gyvenimui baisiai stinga. Toji aistra ateina ne per refleksiją, o suvokus esant Dievo kūrinį.

Ugdymas, Kierkegaardo manymu, turįs būti subjektyvus ir religinis, besidomintis individualybės ir individo santykių su Dievu plėtojimu. Filosofas nesutiko su profesiniu ir techniniu mokymu, nes manė,kad tai pirmiausiai orientuota į pasaulinę subjektyvumo plotmę.

2. Martyno Buberio samprata.

Buberio pagrindinis veikalas- tai knyga “Aš ir tu”, atskleidusi giliausius egzistencializmo pradus. Autorius aprašė, kaip žmogus gali save susieti ir susitapatinti su išoriniu pasauliu. Egzistuoja objektyvus santykis, apbūdinamas kaip “aš- tai”. Esant tokiam santykiui, į tai,kas yra anapus, žiūrima grynai objektyviai, kaip į daiktą, kuriuo galima pasinaudoti arba manipuliuoti siekiant savo tikslų. Į žmogų reikia žiūrėti santykio “aš-tu” aspektu, tai yra būtina pripažinti,kad kiekvienas žmogus turi asmeninių prasmių plotmę. Jei ši asmeninė, arba subjektyvi, kiekvieno individo tikrovė ir yra individuali. Jei ji nepaisoma, žmogus kenčia absurdą.

Buberio supratimu, visur su žmonėmis elgiamasi kaip su subjektais.Stokojama empatiškumo jausmo. Toks santykis verčia žmones susimąstyti,kas mes, kam mes, ir kodėl mes čia. Kiekvienas į santykį įsipainiojęs žmogus jau virsta subjektu.

Viena iš vėlyvųjų graikų filosofijos mokyklų tyrė šį klausimą ir atsidūrė aklavietėje, nežinodama, už ką žmonės mėgsta melą, nors jis neteikia jiems malonumo kaip poetams ar pelno kaip pirkliams, o tiesiog patinka dėl paties melo. Tačiau daugiau nieko ir negalima pasakyti:toji pati tiesa yra apnuoginta ir atvira dienos šviesa, kurioje pasaulio kaukės, vaidinimai ir iškilmės atrodo perpus mažiau prašmatnūs nei žvakių šviesoje.Galimas daiktas, tiesa savo verte gali prilygti perlui, kuris geriausiai atrodo dieną, bet ji neprilygs deimantui ar rubinui, kurie puikiai atrodo bet kokioje šviesoje.

Iš tiesų, melo priemaiša visad sustiprina malonumą. Retai ir suabejojame, kad jei iš žmonių protų būtų pašalintos bevaisės nuomonės, meilikaujamos viltys, klaidingi vertinimai, vaizduotės utopinis žaismas ir panašūs dalykai, tai kaip tik dėlto daugelio žmonių protai susiaurėtų ir nuskurstų, juos apniktų melancholija ir negalavimai bei nepasitenkinimas pačiais savimi? Pasak Adlerio, vienas iš tėvų, būdamas labai griežtas poeziją pavadino demonų vynu, nes ji pasoina vaizduotę ir vis tik tėra melo šėšėlis. Tačiau žalingas ne tas melas, kuris praeina per protą, bet tas, kuris įstringa ir įsitvirtina jame.

Kad ir kokius dalykus parodytų iškreiptos žmonių nuomonės ir jausmai, visgi tiesa, kuri yra savisprendė, moko, kad tiesos ieškojimas, kuris yra meilė jai arba savotiškas prašymas jos rankos (be abejo stipriai personifikuojant ), tiesos pažinimas, kuris yra jos buvimas, ir tikėjimas tiesa, kuris yra mėgavimasis ja, yra aukščiausias žmogaus prigimties gėris. Pirmasis dievo kūrinys per jo darbų dienas yra perregima šviesa, paskutinis- proto šviesa; ir jo šeštadienio triūsas nuo tol visada yra jo dvasios šviesa. Pirmiausiai
jis įkvepia šviesą materijos, arba chaoso, veidui, ir nuo tol jis įkvepia ir įžiebia šviesą savo išrinktųjų veiduose. Puikiai pasakė poetas, išgražinęs sektą, kitais atžvilgiais neprilygstančią kitoms:

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 842 žodžiai iš 2780 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.