Zydų šventės
5 (100%) 1 vote

Zydų šventės

Chanuka – šviesos šventė – švenčiama minint antrojo amžiaus prieš mūsų erą įvykius, kai Sirijos valdovams užėmus Izraelio žemę ir pradėjus persekioti judaizmą ir Toros studijavimą žydai sukilo ir nugalėjo savo priešus.

Tuomet žydai „išvalė“ nuo pagoniškų užkariautojų stabų savo šventyklą ir uždegė joje Menorą.

Šventykloje jie rado tik vieną ąsotėlį, kuriame esančio aliejaus žvakėms degti būtų užtekę tik vienai dienai. Tačiau Menoros šviesa stebuklingu būdu neužgeso visas 8 dienas, kol buvo parūpinta naujo aliejaus. Šis stebuklas tapo ženklu, kad Dievas vėl ėmė globoti tautą.

Dėkodami už globą ir minėdami šį įvykį, žydai Chanukos šventę švenčia 8 dienas. Pirmą dieną uždega vieną, o vėliau ir kitas žvakes, kol aštuntą dieną dega visos aštuonios.

Chanukos žvakidės statomos ir ant palangių, kad visi matytų šviesą, kuri simbolizuoja pergalę prieš tamsą, žmogiškumo ir kūrybiškumo viršenybę prieš smurtą ir prievartą.

Svarbiausios ir iškilmingiausios yra Biblijoje nustatytos šventės. Tai seniausios šventės, žinomos jau V a. pr. m. e.: Šabatas, Roš Hašana, Jom Kipūras ir trys piligriminės šventės (hebr, Šaloš Regalim): Peisachas, Šavuot, Sukkot. Per piligrimines šventes iš viso Izraelio ir diasporos žmonės keliaudavo į Jeruzalės Šventyklą nešini aukomis (ėriukas per Peisachą, žemės ūkio produktai per Šavuot ir Sukkot). Kitos metų ciklo šventės – Purimas ir Chanuka – nėra tiesiogiai nustatytos Biblijoje, o skirtos dviems Biblijoje aprašytoms istorijoms atminti, jos nėra tokios senos kaip biblinės šventės.

Daugelio švenčių ritualuose naudojami tam tikri su šventės semantika ir simbolika susiję ritualiniai objektai: per Šabatą naudojami Šabato šviestuvai (pastatomos ir pakabinamos žvakidės, aliejinės lempos), kidušinės ir havdalos taurės, smilkytuvai (bsamim), Šabato staltiesės, Chalos uždangalai); [A1] [A1]per Roš Hašana ir Jom Kipūrą pučiami šofarai – dekoruoti ragai, per Peisachą naudojamos išskirtiniais simboliais dekoruotos macų lėkštės, skaitoma gausiausiai iš visų žydų knygų iliustruota knyga su ištraukomis iš Išėjimo knygos, Biblijos citatomis, pasakojimais, dainų ir maldų tekstais – Agada; per Sukkot naudojamos iš įvairių medžiagų pagamintos (dažniausiai metalinės ar sidabrinės) etrogo dėžutės, kuriose laikomi šios šventės simboliai etrogai – citrusiniai vaisiai; per Purimą skaitomas Esteros ritinys (Megila Ester) – iliuminuotas rankraštis su tekstu iš Biblijos – iš Esteros knygos, dedamas į specialų aukštą cilindrinį, gausiai dekoruotą ritinio dėklą, pagamintą iš medžio arba metalo, dažniausiai sidabro; naudojama speciali Purimo lėkštė, dažniausiai dekoruota trijų žuvų motyvu; per Chanuką – ypatingos formos žvakidės – chanukijos.

per Chanuką (Šviesų šventė) – ypatingos formos žvakidės – chanukijos. Daugelis metų ciklo ritualinių reikmenų saugomi ir naudojami namuose, o dalis – ir sinagogoje (priklausomai nuo konkrečios šventės ar tradicijos).

Chanuka; Chanuke – (Jeruzalės Šventyklos atgavimo šventė, trunkanti 8 dienas, žiemos šventė)chanukija – aštuonių žvakių žvakidė ar aštuonių indelių aliejinis švestuvas, kurio 1 šaka ar indelis turi būti iškeltas aukščiau, ar kitaip atskirtas. sevivon;dreidl – vilkelis su žydų radėmis, juo vaikai žaidžia Chanukos šventės metu.

Žydų religinės šventės Chanukos žvakės uždegimo ceremoniją pradėjęs hasidų rabinas Šalomas Ber Krinskis (Shalom Ber Krinsky) pasidžiaugė, kad toje pačioje sostinės aikštėje Menora sušvinta jau 11 kartą. „Menoros žvakių liepsna primena šviesos pergalę prieš tamsą, gėrio prieš blogį, žydų pergalę prieš tikėjimo priešus ir lietuvių tautos laisvės siekį“, – teigė save vyriausiuoju Lietuvos rabinu vadinantis Š. Ber Krinskis.Chanuka – šviesos šventė – švenčiama minint antrojo amžiaus prieš mūsų erą įvykius, kai Sirijos valdovams užėmus Izraelio žemę ir pradėjus persekioti judaizmą ir Toros studijavimą žydai sukilo ir nugalėjo savo priešus.Tuomet žydai „išvalė“ nuo pagoniškų užkariautojų stabų savo šventyklą ir uždegė joje Menorą.Šventykloje jie rado tik vieną ąsotėlį, kuriame esančio aliejaus žvakėms degti būtų užtekę tik vienai dienai. Tačiau Menoros šviesa stebuklingu būdu neužgeso visas 8 dienas, kol buvo parūpinta naujo aliejaus. Šis stebuklas tapo ženklu, kad Dievas vėl ėmė globoti tautą.Dėkodami už globą ir minėdami šį įvykį, žydai Chanukos šventę švenčia 8 dienas. Pirmą dieną uždega vieną, o vėliau ir kitas žvakes, kol aštuntą dieną dega visos aštuonios.Chanukos žvakidės statomos ir ant palangių, kad visi matytų šviesą, kuri simbolizuoja pergalę prieš tamsą, žmogiškumo ir kūrybiškumo viršenybę prieš smurtą ir prievartą.

Šiuo metu Jūs matote 33% šio straipsnio.
Matomi 759 žodžiai iš 2330 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.