ĮVADAS
AB, turinčios laikinų finansinių sunkumų, tačiau nenutraukusios ūkinės
komercinės veiklos, nuo šiol gali išsaugoti ir plėtoti šią veiklą, sumokėti
skolas, atkurti įmonės mokumą ir, tokiu būdu, išvengti bankroto,
vadovaudamosi procedūromis bei tvarka, numatyta 2001 m. kovo 20 d., „Dėl
valstybės institucijų įgaliotų asmenų atstovavimo įmonių bankroto ir
restruktūrizavimo procesuose tvarkos, bankrutuojančios ir bankrutavusios
įmonės turto pardavimo iš varžytynių tvarkos patvirtinimo ir Lietuvos
Respublikos Vyriausybės 2000 m. gruodžio 15 d. nutarimo Nr. 1458 „Dėl
valstybės rinkliavos objektų sąrašo, šios rinkliavos dydžių ir mokėjimo ir
grąžinimo tvarkos patvirtinimo“ papildymo“ ir 2001 m. liepos 5 d. Lietuvos
Respublikos ūkio ministro įsakymu Nr. 221 “Dėl duomenų apie įmonės bankroto
procedūras pateikimo ir skelbimo tvarkos, duomenų apie restruktūrizuojamą
įmonę bei restruktūrizavimo procesą pateikimo ir skelbimo tvarkos, teisės
teikti įmonių bankroto ir restruktūrizavimo administravimo paslaugas
fiziniams ir juridiniams asmenims suteikimo tvarkos, įmonių bankroto
administratorių veiklos kontrolės tvarkos, bankrutuojančių ir
restruktūrizuojamų įmonių administratorių atestavimo komisijos sudėties,
bankrutuojančių ir restruktūrizuojamų įmonių administratorių atestavimo
komisijos nuostatų ir verslo administratorių etikos taisyklių
patvirtinimo”.
Restruktūrizavimo procesas gali būti taikomas visų rūšių įmonėms ir
viešosioms įstaigoms, turinčioms laikinų finansinių sunkumų ir
nenutraukusioms ūkinės komercinės veiklos.
Laikinus finansinius sunkumus turinti įmonė – tai įmonė, kuri negali
atsiskaityti su kreditoriumi (kreditoriais) praėjus trims mėnesiams po
termino, nustatyto įstatymų, kitų teisės aktų, taip pat kreditoriaus ir
įmonės sutartyse įmonės įsipareigojimams įvykdyti, arba praėjus tokiam pat
terminui po kreditoriaus (kreditorių) raštiško reikalavimo įvykdyti
įsipareigojimus, jeigu sutartyse terminas nebuvo nustatytas.
Įmonės restruktūrizavimas – tai procesas, apimantis eilę priemonių, skirtų
padėti įmonei išvengti bankroto. Veiklos atkūrimo bei stabilizavimo
siekianti įmonė gali imtis įgyvendinti šias priemones – pakeisti ūkinės
veiklos rūšį, modernizuoti gamybą, tobulinti darbo organizavimo sistemą,
parduoti įmonės turtą ar jo dalį, priimti kitų įmonių turtą. Kelios įmonės
gali susijungti arba, atvirkščiai, viena įmonė gali skilti į kelias. Taip
pats reglamentuoja techninių, ekonominių, organizacinių priemonių, skirtų
įmonės mokumui atkurti, įgyvendinimo galimybę, įmonės įsipareigojimų
kreditoriams vykdymo terminų ar dydžio pakeitimą. Kiekvienos įmonės
restruktūrizavimo procesas bus individualus ir priemonės, išdėstytos jos
restruktūrizavimo plane, bus specifinės ir priklausys nuo sunkumų, su
kuriais susidūrė įmonė, pobūdžio.
Restruktūrizavimo procesas gali būti pradėtas, jeigu:
• įmonė neatsiskaito su kreditoriumi (kreditoriais) daugiau kaip tris
mėnesius po termino, nustatyto įstatymų, kitų teisės aktų, taip pat
kreditoriaus ir įmonės sutartyse įmonės įsipareigojimams įvykdyti,
arba praėjus tokiam pat terminui po kreditoriaus (kreditorių) raštiško
reikalavimo įvykdyti įsipareigojimus, jeigu sutartyse terminas nebuvo
nustatytas;
• įmonė nėra nutraukusi ūkinės komercinės veiklos;
• įmonei neiškelta bankroto byla ar nepradėtas bankroto procesas ne
teismo tvarka.
Siūlymą restruktūrizuoti įmonę jos vadovui raštu gali pateikti kreditorius
(kreditoriai). Taip pat siūlymo kelti restruktūrizacijos bylą teisė, pagal
4 straipsnį priklauso ir įmonės vadovui. Vadovas siūlymą restruktūrizuoti
įmonę kartu su pagrindiniais įmonės restruktūrizavimo plano metmenimis
raštu įteikia pagrindiniams kreditoriams.
Pareiškimą teismui dėl įmonės restruktūrizavimo bylos iškėlimo, remiantis 5
straipsniu, gali pateikti įmonės vadovas arba kreditoriai. Pareiškimas
pateikiamas raštu, Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, vietovės,
kurioje įsikūrusi įmonės buveinė, Apygardos teismui.
Kitas būtinas pareiškimo teismui dėl įmonės restruktūrizavimo bylos
iškėlimo detales reglamentuoja Įmonių restruktūrizavimo įstatymo 5
straipsnis.
Reiktų pažymėti, jog, jeigu tuo pačiu metu įmonei yra inicijuojama
bankroto byla, Įmonių restruktūrizavimo įstatymas teismui suteikia
pirmenybę išnagrinėti restruktūrizavimo taikymo galimybę.
Sprendimą įmonei kelti restruktūrizavimo bylą , atsižvelgdamas į tai, ar
įmonės būklė atitinka kriterijus, išdėstytus Įmonių restruktūrizavimo
įstatymo 3 ir 4 straipsniuose, priima teismas.
Teismas atsisako kelti restruktūrizavimo bylą, jeigu:
• įmonė iki teismo nutarties iškelti restruktūrizavimo bylą priėmimo
patenkina kreditoriaus (kreditorių), kuris (kurie) kreipėsi į teismą
dėl restruktūrizavimo bylos iškėlimo, reikalavimus;
• teismui nepateikti visi Įmonių restruktūrizavimo įstatymo 5 straipsnio
3, 4 ir 5 dalyse nurodyti dokumentai;
• įmonei iškelta bankroto
byla.
Restruktūrizavimo procesas yra vykdomas įgyvendinant priemones, išdėstytas
įmonės restruktūrizavimo plane.
Teismas, priėmęs nutartį iškelti restruktūrizavimo bylą, tuo pat metu
paskiria įmonės administratorių restruktūrizavimo plano rengimo
laikotarpiui.
Įmonės restruktūrizavimo plane turi būti nurodyta:
• restruktūrizavimo tikslai ir trukmė;
• AB verslo planas restruktūrizavimo laikotarpiui. Šiame plane turi būti
numatytos priemonės įmonės ilgalaikiam mokumui užtikrinti, šių
priemonių įgyvendinimo terminai, už priemonių įgyvendinimą atsakingi
asmenys, finansavimo šaltiniai ir laukiami rezultatai;
• turtas, reikalingas įmonės ūkinei komercinei veiklai, ir turtas, kuris
bus parduotas;
• turto pardavimo tvarka, gautų pajamų naudojimo paskirtis;
• turtas, kuris bus perkainojamas ar nurašomas Lietuvos Respublikos
teisės aktų nustatyta tvarka;
• numatomos nutraukti, nenaudingos įmonei ir kreditoriams sutartys
(išskyrus darbo sutartis), sudarytos iki restruktūrizavimo bylos
iškėlimo dienos;
• numatomų gauti naujų kreditų dydis ir sąlygos bei kreditavimo sutarčių
įvykdymo užtikrinimo būdai;
• būsimos kreditorių nuolaidos restruktūrizuojamai įmonei jos
restruktūrizavimo laikotarpiu;
• kreditorių sąrašas, jų reikalavimų sumos ir reikalavimų tenkinimo
terminai;
• kreditorių grupės, kiekvienos grupės ir bendra reikalavimų suma ir jų
grąžinimo tvarka;
• turtiniai reikalavimai įmonei bei įmonės reikalavimai kitiems
juridiniams asmenims, pareikšti kitose civilinėse bylose;
• numatomų atleisti darbuotojų skaičius. Darbuotojai atleidžiami Darbo
kodekso nustatyta tvarka;
• restruktūrizavimo proceso metu susidariusių nenumatytų nuostolių
padengimo tvarka;
• restruktūrizavimo plano vykdymo ataskaitų, kurias teikia įmonės