Agresija agresyvaus elgesio vaikai
5 (100%) 1 vote

Agresija agresyvaus elgesio vaikai

Agresijos samprata. Agresijos priežastys.

Agresija vadinamas toks elgesys, kuriuo vykdomas žodinis arba fizinis smurtas kito asmens atžvilgiu. Agresija – tai veiksmai sukeliantys psichologinę ar fizinę žalą kitiems asmenims.

Agresyvus elgesys gali būti fizinis (mušimas, spardymas, kandžiojimas, daiktų laužymas ir daužymas) ir žodinis (gąsdinimas, įžeidinėjimas, pravardžiavimas, nešvankios kalbos).

Agresija suprantama kaip elgesio sutrikimas, kuris atsiranda 5 % – 10 % vaikams ir paaug-liams.

Psichologai skiria dvi agresijos rūšis: priešišką agresiją, kuri nukreipta į kitus žmones su tikslu įžeisti ir instrumentinę (dažniau tarp mažesnių vaikų), kylančią kovojant dėl kokio nors ob-jekto, teritorijos ir privilegijos.

Agresyvaus elgesio atsiradimui turi reikšmės konstituciniai veiksniai. Nustatyta, kad berniu-kai 4 kartus agresyvesni už mergaites, nepriklausomai nuo kultūros, šalies. Chromosomos lemia tipišką vyrišką ir moterišką elgesį. Hormonai tiesioginės reikšmės agresijos atsiradimui neturi, bet manoma, testosterono kiekio padidėjimas paauglystėje gali būti svarbus papildomas veiksnys psichologinių faktorių, kurie labiausiai lemia antisocialaus elgesio formavimąsi.

Agresijos teorijos skiriasi pagal tai, ką labiau akcentuoja – biologinius ar psichologinius fak-torius.

Instinktų teorijos aiškina agresiją kaip pagrindinį biologinį instinktą. Froido ankstyvoji psichoanalizės teorija teigia, kad vaikas gimsta su vidiniu agresijos postūmiu, bet išmoksta būdų tai išreikšti. Dabartiniai psichoanalitikai laiko agresiją instinktyviu postūmiu, kuris aktyvuojasi frustracijos metu ir yra reikalingas svarbiausių poreikių patenkinimui. Plačiausiai žinomas agresi-jos teorinis aiškinimas – frustracijos – agresijos hipotezė. Frustracija sužadina vidinį agresyvųjį postūmį, kuris motyvuoja agresyvų elgesį. Manoma, kad agresyvus elgesys silpnina agresyvųjį postūmį.

Bihevioristai teigia, kad agresyvus elgesys vystosi dėl ankstyvoje vaikystėje patirtų labai frustravusių aplinkybių ir įvairių pastiprinimų gautų kaip atsako į vaiko agresyvų elgesį.

Bihevioristai laiko pyktį pirmine reakcija į frustraciją, o agresiją – tikslingu pykčiu. Vaiko agresyvi reakcija į jį atstumiančią aplinką iš esmės yra kontragresija, kai vaikas aplinką, nepaten-kinančią jo norų, sutapatina su priešiškais ir agresyviais veiksniais prieš jį.

Socialinio mokymosi teorija paneigia vidinę agresijos kilmę. Teigiama, kad elgesį lemia ap-linka ir tas elgesys kuria aplinką. Agresyvaus elgesio formavimuisi svarbi imitacija, pastiprini-mas. Pastiprinimas gali būti pozityvus (malonios agresyvaus elgesio pasekmės, tėvų ir bendraam-žių pritarimas) ir negatyvus (kai agresija tampa konflikto sprendimo būdu). Dėl to kyla problema, kad kiti šeimos nariai linkę perimti tokį elgesį ir konfliktus laikinai nutraukti kontrataka – bausme. Bausmė tampa svarbiausias kontrolės būdas ir nuolatinė tolesnės agresijos priemonė. Agresyvų elgesį nulemia situaciniai faktoriai: agresyvus elgesys priklauso nuo to tam tikros vietos, nuo tam tikro laiko, tam tikrų žmonių, tam tikro provokavimo. Reikšmingi ir kognityviniai faktoriai, vaikai mokosi stebėdami, atsimindami, kartodami tai, kaip elgiasi kiti sunkiose situacijose. Socialinio mokymosi teorija teigia, kad lytiniai agresyvaus elgesio skirtumai yra skirtingo socialinio moky-mosi pasekmė. Tėvai skirtingai vertina dukterų ir sūnų agresiją. Dėl tokio elgesio taip sistemingai nebaudžia berniukų kaip mergaičių. Antra, vaikas identifikuojasi ir imituoja tos pačios lyties tėvą.

Vaikui augant agresyvus elgesys kinta. Instrumentinę agresiją keičia priešiška agresija, fizi-nę – žodinė. Keičiasi ir agresijos priežastys. Kūdikystėje būdingi pykčio protrūkiai dėl fizinio dis-komforto ir dėmesio stokos, 2 – 3 m. – konfliktai su tėvais dėl įpročių lavinimo. 6 – 7 m. vaikas pradeda ginti grupės interesus kaip savo, nes padidėja sugebėjimas nuspręsti ar kitų veiksmai yra sąmoningi, atsiranda grupėje draugystė. Dauguma agresijos ir prievartos prasiveržimų sumažėja nuo ankstyvos vaikystės iki paauglystės pradžios nes susiformuoja kiti priešiškumo išraiškos me-chanizmai, geresnė emocinio elgesio kontrolė, sumažėja konfliktinių situacijų, kuriose galėtų kilti agresyvus atsakas, sustiprėja fantazijos agresija (žaidimai, televizijos laidos), nes labiau naudoja-mi įvairūs gynybiniai mechanizmai.

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 621 žodžiai iš 2049 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.