Dalykinis pokalbis ieškant darbo
5 (100%) 1 vote

Dalykinis pokalbis ieškant darbo



REFERATAS

DALYKINIS POKALBIS

POKALBIS PRIIMANT Į DARBĄ

Atliko : Jonas Jonaitis

Šiauliai

2004

ĮVADAS

Šiuo metu, vyraujant dideliam nedarbui, ypač paaštrėjusi konkurencija dėl laisvų darbo vietų, tad norint gauti darbą, reikia būti ne tik geru specialistu, bet ir mokėti save parduoti, t.y. nepriekaištingai pateikti savo sugebėjimus potencialiam darbdaviui, subtiliai išsisukti iš keblių kalusimų bei situacijų. Sudarius puikų įspūdį pokalbio metu, padidėja šansas užimti norimą darbo vietą. Garsiose firmose į vieną vietą pretenduoja daug kandidatų. Rizikuoti verta tiems, kurie mano esantys geriausi, kurie moka pateikti savo privalumus.

Šiame referate pateikiami patarimai, kaip pasiruošti darbo pokalbiui, kaip elgtis jo metu bei ką daryti po pokalbio. Žinoma, darbdavys taip pat renkasi darbuotoją savo firmai, todėl čia nepamirštama ir jo situacija, t.y. pasirengimas pokalbiui su kandidatu į laisvą darbo vietą, į ką atkreipti dėmesį, kokius klausimus užduoti.

.

Turinys

Turinys 3

DARBO POKALBIS IŠ POTENCIALAUS DARBUOTOJO PUSĖS 4

PRIEŠ POKALBĮ SU DARBDAVIU 4

Įvaizdžio galia sėkmingai karjerai bei pasitikėjimas 4

Ką svarbu žinoti apie aprangą ir išvaizdą 4

Punktualumas ir kvepalai 5

Patarimai moterims 5

Nevalia pamiršti šypsenos bei geros nuotaikos 6

Neverbalinė kalba 6

Pasiruošimas pokalbiui su darbdaviu 6

Dažniausiai pateikiami klausimai 7

POKALBIS SU DARBDAVIU 8

Svarbiausi patarimai, kaip elgtis pokalbio metu 8

Nenumatytos aplinkybės 9

Ar reikia užsipulti darbdavį 9

Nuo ko pradėti 9

Ką būtina žinoti apie darbą 9

Keblus atlyginimo klausimas 9

Baimę klausti lydintys kuriozai 10

Pokalbiui pasibaigus 10

Kandidato elgesys po interviu su darbdaviu 10

DARBO POKALBIS IŠ POTENCIALAUS DARBDAVIO PUSĖS 12

Kad pokalbis su kandidatais būtų efektyvus 12

Išvados 14

Naudoti šaltiniai 16

DARBO POKALBIS IŠ POTENCIALAUS DARBUOTOJO PUSĖS

PRIEŠ POKALBĮ SU DARBDAVIU

Įvaizdžio galia sėkmingai karjerai bei pasitikėjimas

 

Geras kandidatas yra ne tas, kurio išsilavinimas labiausiai atitinka siūlomas pareigas, bet tas, kuris padarys geriausią įspūdį. Didelės įmonės paprastai apmoko naujus darbuotojus, todėl priimant į darbą ne visada vadovaujamasi jų kvalifikacija. Svarbiausia, ar kandidatas yra dinamiškas, ar sugeba greitai išmokti naujų dalykų. Nepraranda galimybės tie, kurie atvirai prisipažįsta, kad ko nors nemoka, bet parodo norą išmokti. Kreipiamas dėmesys ir į kandidato sugebėjimą dirbti kolektyve. Individualistai, mėgstantys ir norintys dirbti vieni, atkrinta per pirmąją atranką. Vertinami aktyvūs, kūrybingi, netradiciškai žiūrintys į problemas ir jas sprendžiantys žmonės.

Norint įveikti savo neigiamus įsitikinimus, sukurti teigiamą įvaizdį, reikia išmokti nereaguoti į kitų žmonių kritiką apie kandidatą, nepamiršti, kad nors jie ir yra mūsų veidrodžiai, tačiau atspindi iškreiptą, neteisingą vaizdą. Reikia pažinti ir kurti save tokį, kokiu norite būti.

  Savęs vertinimas (kai atrodo gerai, labiau savimi pasitiki, didžiuojasi) ir tai, kaip kandidatas yra suvokiamas aplinkos (jaučia kitų pritarimą), priklauso nuo jo įvaizdžio. Kai potencialus darbuotojas nepaiso savo išorės, jam geriau vengti rodytis žmonėms, viešai kalbėti. Kai kandidatas atrodo gerai, susilaukia didesnio aplinkinių pripažinimo, nes daro jiems malonų įspūdį. Tai pakelia nuotaiką, mažina stresą. Nuo nuotaikos, jausmų, nuo viso psichinio gyvenimo priklauso darbingumas.

Ką svarbu žinoti apie aprangą ir išvaizdą

Būtina kreipti dėmesį į savo išorinę išvaizdą, ypač į drabužius. Ši sukuria pirmą įspūdį ir todėl turi didelės reikšmės. Išvaizda, kūno kalba ir atsakymai turi sukelti darbdavio pasitikėjimą, sukurti pasitikinčio savimi žmogaus įvaizdį, tokio žmogaus, kuris gali gerai dirbti.

Labai svarbu, kaip kandidatas prisistatome ir kaip kalbame. Bendravimas – tai ne vien kalbėjimas. Atrankos metu darbdavys nori kuo tiksliau įvertinti kandidatus. Todėl neverbalinių žinučių svarba labai padidėja. Taigi kandidatai turi bandyti kontroliuoti informaciją, suteikiamą neverbaliniu būdu.

Darbdaviai turi per mažai informacijos, kuria galėtų pagrįsti galutinį sprendimą. Todėl potencialaus darbuotojo išvaizda sėkmei turi didelę įtaką. Fizinis patrauklumas turi įtakos atrankai. Šis reiškinys taip gerai žinomas, kad net buvo pavadintas „įspūdžio vadyba“.

Kuo vyresnis kandidatas, tuo svarbesnė tampa išvaizda. Darbdaviai nori energingų žmonių, nusiteikusių sunkiam darbui ir galinčių atlaikyti stresus. Iš kandidato gyvenimo aprašymo darbdavys sužinos kandidato amžių. Taigi metai nėra didelė problema (priešingu atveju nebūtų jis gavęs kvietimo). Svarbu, kokio amžiaus kandidatas atrodo ir kokios fizinės formos yra.

Jei visos kitos kandidatų savybės yra vienodos, darbą gaus tas, kuris atrodo energingiausias ar turi geriausią sveikatą.

Apranga yra labai svarbi „įspūdžio vadybos“ strategijos dalis. Be abejo, atrinkėjai labai domisi tuo, ką sugeba dirbti, kokius gabumus turi kandidatas. Bet dėmesys drabužiams gali būti, o dažnai ir yra, sprendžiamasis faktorius. Patrauklūs ir rūpestingai
apsirengę kandidatai paprastai geriau vertinami nei tie, kurie į savo išvaizdą nekreipia dėmesio. Reikia priminti, kad patrauklesni darbuotojai pasiekia didesnių laimėjimų.

Štai keletas pagrindinių aprangos taisyklių, kurių vertėtų laikytis:

·        Pirmenybę teikiama žmogui tinkančiam stiliui ir spalvai, o ne aukštajai madai.

·        Tradiciškumui.

·        Tamsesnės spalvos turi didesnę įtaką nei šviesios, be to, jos turi būti derinamos.

·        Plaukai turi būti tvarkingai apsikirpti, sušukuoti.

·        Vertėtų nusipirkti gerus batus ir kruopščiai juos nuvalyti.

·        Jei rūbai nauji, prieš pokalbį reikia panešioti, kad žmogus apsiprastų.

·        Kuo mažiau papuošalų.

·        Apranga turi atitikti organizacijos tipą.

Kaip yra mada rūbams, taip organizacijoje yra mada stiliui ir spalvai. Kiekvienoje organizacijoje yra priimtas savas aprangos stilius. Todėl kandidato atitikimas įstaigos stiliui turi didelę įtaką.  Apie įstaigos stilių gauti informacijos visai nesunku. Kelias dienas prieš pokalbį reikia aplankyti pretendentą dominančią įstaigą pietų metu. Šio vizito metu reikia atidžiai stebėti, kokio stiliaus ir spalvų rūbus bei aksesuarus dėvi darbuotojai. Kad sektųsi darbe, kandidatui nereikia būti tokiu pat kaip visi, bet tai gali jam padėti pokalbio metu.

Punktualumas ir kvepalai

Neverta ir sakyti, kad į pokalbį dėl darbo kandidatas turi atvykti laiku. Reikia paskaičiuoti, kiek laiko sugaištama kelyje ir pridėti mažiausiai ketvirtį valandos nenumatytiems trukdžiams. Jei dėl kokių nors priežasčių negali laiku atvykti pasikalbėti dėl darbo, būtina paskambinti ir perspėti. Jeigu kandidatas atvyko į didelį pastatą, reikia pasistenkti kuo geriausiai atrodyti jau lifte. Jo bendrakeleivis gali būti būsimasis pašnekovas.

Kvėpintis vertėtų saikingai. Pernelyg intensyvus kvapas atbaido, tuo labiau jei darbdavys yra moteris, nes ji junta kvapus tris kartus geriau negu vyrai. O jei kandidatui dar „pasisekė“ pasirinkti kvepalus, kurių būsima viršininkė nepakenčia, jis bus prapuolęs. Pirmiausia reikia „kvepėti profesionalumu“.

Patarimai moterims

Viskas, kas per daug krinta į akis, padeda atmesti tavo kandidatūrą. Taip pat ir užsienio kalbų nemokėjimas. Nė viena drabužių detalė neturi pernelyg kristi į akis. Makiažas turi būti beveik nematomas. Ryškiai raudonos lūpos, ryškiai apvedžiotos akys, per daug pudros ir skaistalų liudija, kad moteris neturi saiko bei skonio. Tą patį rodo neprižiūrėtos rankos, tamsiai nulakuoti nagai (geriau juos nulakuoti bespalviu arba šviesiai rausvu laku).

Nepalankų įspūdį palieka ir bižuterija apsikarsčiusi moteris. Leistinas brangenybių skaičius neturi viršyti trijų papuošalų (tarp jų – ir vestuvinis žiedas). Kandidatės geriausias sąjungininkas šiuo atveju bus perlai: subtilūs auskariukai, nedidelis vėrinys ir žiedelis. Šie klasikinės elegancijos simboliai suteiks dar daugiau moteriškumo ir įtikins būsimą viršininką, kad ji turi gerą skonį.

Kandidatei vertėtų apsivilkti suknelę ilgomis rankovėmis, geriau be didelės iškirptės – puikaus kūno demonstravimas nėra gerai vertinamas. Net ir pačiame vidurvasaryje nevalia būti be kojinių.

Klasikinė ir patikrinta drabužių derinimo taisyklė: marškinių tipo palaidinukė arba pusiau golfas, sijonas iki kelių, švarkas. Arba kostiumo kelnės (jokiu būdu ne džinsai) ir marškinių tipo palaidinukė. Arba jau anksčiau minėta suknelė.

Elegantiškos ir keliančios pasitikėjimą – balta, granato, pelenų spalvos. Niekada nereikia rengtis vien juodais drabužiais. Bet kokiu metų laiku tinka švara tviskantys bateliai. Labiausiai tinka elegantiškas portfelis arba aplankas negu mažas rankinukas.

Nevalia pamiršti šypsenos bei geros nuotaikos

Kas trečias darbdavys prisipažįsta, kad nesimpatiška išvaizda jam yra neprielankumo kriterijus. Reikalingi pozityvūs, kupini entuziazmo žmonės. Veide atsispindi viskas: gyvenimo džiaugsmas arba jo nebuvimas. Darbdavio sprendimui įtakos gali turėti šypsena ir atvira laikysena. Didesnę simpatiją kelia žavi baidyklė negu gražuolė, besirūpinanti tik savo išvaizda.

Viršininkas taip pat žmogus, todėl nori, kad jį suptų besišypsantys ir kupini energijos, o ne ant viso pasaulio pykstantys žmonės.

Be to, negalima pamiršti, jog darbovietės personalas taip pat gali turėti įtakos darbdavio sprendimui priimti kandidatą į siūlomą darbo vietą ar ne, tad vertėtų nusišypsoti sekretorei. Ji gali tapti kandidato pirmąja sąjungininke, kuri padrąsins.

Neverbalinė kalba

Daugelis darbdavių kreipia dėmesį į rankos paspaudimą. Kadangi informacijos apie kandidatą yra mažai, tikėtina, kad kiekviena smulkmena bus pastebėta ir panaudota, ypač pokalbio pradžioje, kada sukuriamas pirmas įspūdis. Taigi privalu išmokti ranką paspausti tvirtai. Jei kandidatas labai susijaudinęsi ir prakaituoja rankos, prieš paduodant ranką reikėtų diskretiškai ją nusišluostyti. Baimę ir balso drebulį geriausia iškart pateisinti pasisveikinus:“Labai atsiprašau, prieš pokalbį visada būnu susijaudinęs, bet tai man tuoj praeis“. Toks „nuginkluojantis“ nuoširdumas bus geriau suprastas, negu kandidatas bus įtartas, jog turi kalbos defektą ar yra
neduos darbo, remdamasis vien rankos paspaudimu. Bet tvirtas ir draugiškas spustelėjimas gali prisidėti prie bendro įspūdžio, kurį norima sudaryti.

Kūno kalba labai galinga, todėl duodamas tinkamus neverbalinius ženklus, galite laimėti sėkmę.

Pagrindiniai neverbaliniai ženklai gali būti:

·        Darbdaviui kalbant vis linktelėti galvą.

·        Truputį pasilenkti į priekį klausantis ir atsakant.

·        Akių kontaktas.

Naudojant neverbalinius ženklus, labiau tikėtina gauti aukštesnį įvertinimą už tuos kandidatus, kurie nieko nedaro arba daro tik keletą išvardintų dalykų.

Svarbu, ar žmogus patogiai sėdi. Patartina atsisėsti kaip galima giliau, patogiau. Jei susijaudinęs kandidatas atsisėsti ant kėdės krašto, tai kalbėdamas nepatogiai atsiloš, jei gaus sunkų ir netikėtą klausimą, atšoks atgal, lyg būtų gavęs smūgį. Sėdint teisingai, pavyks paslėpti susijaudinimą ir į klausimus galės atsakyti lengvai ir pasitikėdamas savimi.

Pokalbio metu reikia žiūrėti pašnekovui į akis – taip kandidatas atrodys labiau pasitikintis. Kai kuriems žmonėms sunku žiūrėti kitam į akis.

 Pasiruošimas pokalbiui su darbdaviu

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 1819 žodžiai iš 6020 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.