Darbo pokalbis
5 (100%) 1 vote

Darbo pokalbis

VILNIAUS GEDIMINO TECHNIKOS UNIVERSITETAS

VERSLO VADYBOS FAKULTETAS

REFERATAS

POKALBIS PRIIMANT Į DARBĄ

Vlinius, 2003

ĮVADAS

Šiuo metu, vyraujant dideliam nedarbui, ypač paaštrėjusi konkurencija dėl

laisvų darbo vietų, tad norint gauti darbą, reikia būti ne tik geru

specialistu, bet ir mokėti save parduoti, t.y. nepriekaištingai pateikti

savo sugebėjimus potencialiam darbdaviui, subtiliai išsisukti iš keblių

kalusimų bei situacijų. Sudarius puikų įspūdį pokalbio metu, padidėja

šansas užimti norimą darbo vietą. Garsiose firmose į vieną vietą

pretenduoja daug kandidatų. Rizikuoti verta tiems, kurie mano esantys

geriausi, kurie moka pateikti savo privalumus.

Šiame referate pateikiami patarimai, kaip pasiruošti darbo pokalbiui, kaip

elgtis jo metu bei ką daryti po pokalbio. Žinoma, darbdavys taip pat

renkasi darbuotoją savo firmai, todėl čia nepamirštama ir jo situacija,

t.y. pasirengimas pokalbiui su kandidatu į laisvą darbo vietą, į ką

atkreipti dėmesį, kokius klausimus užduoti.

.

Turinys

Turinys 3

DARBO POKALBIS IŠ POTENCIALAUS DARBUOTOJO PUSĖS 4

PRIEŠ POKALBĮ SU DARBDAVIU 4

Įvaizdžio galia sėkmingai karjerai bei pasitikėjimas 4

Ką svarbu žinoti apie aprangą ir išvaizdą 4

Punktualumas ir kvepalai 5

Patarimai moterims 5

Nevalia pamiršti šypsenos bei geros nuotaikos 6

Neverbalinė kalba 6

Pasiruošimas pokalbiui su darbdaviu 6

Dažniausiai pateikiami klausimai 7

POKALBIS SU DARBDAVIU 8

Svarbiausi patarimai, kaip elgtis pokalbio metu 8

Nenumatytos aplinkybės 9

Ar reikia užsipulti darbdavį 9

Nuo ko pradėti 9

Ką būtina žinoti apie darbą 9

Keblus atlyginimo klausimas 9

Baimę klausti lydintys kuriozai 10

Pokalbiui pasibaigus 10

Kandidato elgesys po interviu su darbdaviu 10

DARBO POKALBIS IŠ POTENCIALAUS DARBDAVIO PUSĖS 12

Kad pokalbis su kandidatais būtų efektyvus 12

Išvados 14

Naudoti šaltiniai 16

DARBO POKALBIS IŠ POTENCIALAUS DARBUOTOJO PUSĖS

PRIEŠ POKALBĮ SU DARBDAVIU

Įvaizdžio galia sėkmingai karjerai bei pasitikėjimas

 

Geras kandidatas yra ne tas, kurio išsilavinimas labiausiai atitinka

siūlomas pareigas, bet tas, kuris padarys geriausią įspūdį. Didelės įmonės

paprastai apmoko naujus darbuotojus, todėl priimant į darbą ne visada

vadovaujamasi jų kvalifikacija. Svarbiausia, ar kandidatas yra dinamiškas,

ar sugeba greitai išmokti naujų dalykų. Nepraranda galimybės tie, kurie

atvirai prisipažįsta, kad ko nors nemoka, bet parodo norą išmokti.

Kreipiamas dėmesys ir į kandidato sugebėjimą dirbti kolektyve.

Individualistai, mėgstantys ir norintys dirbti vieni, atkrinta per pirmąją

atranką. Vertinami aktyvūs, kūrybingi, netradiciškai žiūrintys į problemas

ir jas sprendžiantys žmonės.

Norint įveikti savo neigiamus įsitikinimus, sukurti teigiamą įvaizdį,

reikia išmokti nereaguoti į kitų žmonių kritiką apie kandidatą, nepamiršti,

kad nors jie ir yra mūsų veidrodžiai, tačiau atspindi iškreiptą, neteisingą

vaizdą. Reikia pažinti ir kurti save tokį, kokiu norite būti.

 

Savęs vertinimas (kai atrodo gerai, labiau savimi pasitiki, didžiuojasi) ir

tai, kaip kandidatas yra suvokiamas aplinkos (jaučia kitų pritarimą),

priklauso nuo jo įvaizdžio. Kai potencialus darbuotojas nepaiso savo

išorės, jam geriau vengti rodytis žmonėms, viešai kalbėti. Kai kandidatas

atrodo gerai, susilaukia didesnio aplinkinių pripažinimo, nes daro jiems

malonų įspūdį. Tai pakelia nuotaiką, mažina stresą. Nuo nuotaikos, jausmų,

nuo viso psichinio gyvenimo priklauso darbingumas.

Ką svarbu žinoti apie aprangą ir išvaizdą

Būtina kreipti dėmesį į savo išorinę išvaizdą, ypač į drabužius. Ši sukuria

pirmą įspūdį ir todėl turi didelės reikšmės. Išvaizda, kūno kalba ir

atsakymai turi sukelti darbdavio pasitikėjimą, sukurti pasitikinčio savimi

žmogaus įvaizdį, tokio žmogaus, kuris gali gerai dirbti.

Labai svarbu, kaip kandidatas prisistatome ir kaip kalbame. Bendravimas –

tai ne vien kalbėjimas. Atrankos metu darbdavys nori kuo tiksliau įvertinti

kandidatus. Todėl neverbalinių žinučių svarba labai padidėja. Taigi

kandidatai turi bandyti kontroliuoti informaciją, suteikiamą neverbaliniu

būdu.

Darbdaviai turi per mažai informacijos, kuria galėtų pagrįsti galutinį

sprendimą. Todėl potencialaus darbuotojo išvaizda sėkmei turi didelę įtaką.

Fizinis patrauklumas turi įtakos atrankai. Šis reiškinys taip gerai

žinomas, kad net buvo pavadintas „įspūdžio vadyba“.

Kuo vyresnis kandidatas, tuo svarbesnė tampa išvaizda. Darbdaviai nori

energingų žmonių, nusiteikusių sunkiam darbui ir galinčių atlaikyti

stresus.
Iš kandidato gyvenimo aprašymo darbdavys sužinos kandidato amžių.

Taigi metai nėra didelė problema (priešingu atveju nebūtų jis gavęs

kvietimo). Svarbu, kokio amžiaus kandidatas atrodo ir kokios fizinės formos

yra.

Jei visos kitos kandidatų savybės yra vienodos, darbą gaus tas, kuris

atrodo energingiausias ar turi geriausią sveikatą.

Apranga yra labai svarbi „įspūdžio vadybos“ strategijos dalis. Be abejo,

atrinkėjai labai domisi tuo, ką sugeba dirbti, kokius gabumus turi

kandidatas. Bet dėmesys drabužiams gali būti, o dažnai ir yra,

sprendžiamasis faktorius. Patrauklūs ir rūpestingai apsirengę kandidatai

paprastai geriau vertinami nei tie, kurie į savo išvaizdą nekreipia

dėmesio. Reikia priminti, kad patrauklesni darbuotojai pasiekia didesnių

laimėjimų.

Štai keletas pagrindinių aprangos taisyklių, kurių vertėtų laikytis:

·        Pirmenybę teikiama žmogui tinkančiam stiliui ir spalvai, o ne

aukštajai madai.

·        Tradiciškumui.

·        Tamsesnės spalvos turi didesnę įtaką nei šviesios, be to, jos turi

būti derinamos.

·        Plaukai turi būti tvarkingai apsikirpti, sušukuoti.

·        Vertėtų nusipirkti gerus batus ir kruopščiai juos nuvalyti.

·        Jei rūbai nauji, prieš pokalbį reikia panešioti, kad žmogus

apsiprastų.

·        Kuo mažiau papuošalų.

·        Apranga turi atitikti organizacijos tipą.

Kaip yra mada rūbams, taip organizacijoje yra mada stiliui ir spalvai.

Kiekvienoje organizacijoje yra priimtas savas aprangos stilius. Todėl

kandidato atitikimas įstaigos stiliui turi didelę įtaką.  Apie įstaigos

stilių gauti informacijos visai nesunku. Kelias dienas prieš pokalbį reikia

aplankyti pretendentą dominančią įstaigą pietų metu. Šio vizito metu reikia

atidžiai stebėti, kokio stiliaus ir spalvų rūbus bei aksesuarus dėvi

darbuotojai. Kad sektųsi darbe, kandidatui nereikia būti tokiu pat kaip

visi, bet tai gali jam padėti pokalbio metu.

Punktualumas ir kvepalai

Neverta ir sakyti, kad į pokalbį dėl darbo kandidatas turi atvykti laiku.

Reikia paskaičiuoti, kiek laiko sugaištama kelyje ir pridėti mažiausiai

ketvirtį valandos nenumatytiems trukdžiams. Jei dėl kokių nors priežasčių

negali laiku atvykti pasikalbėti dėl darbo, būtina paskambinti ir perspėti.

Jeigu kandidatas atvyko į didelį pastatą, reikia pasistenkti kuo geriausiai

atrodyti jau lifte. Jo bendrakeleivis gali būti būsimasis pašnekovas.

Kvėpintis vertėtų saikingai. Pernelyg intensyvus kvapas atbaido, tuo labiau

jei darbdavys yra moteris, nes ji junta kvapus tris kartus geriau negu

vyrai. O jei kandidatui dar „pasisekė“ pasirinkti kvepalus, kurių būsima

viršininkė nepakenčia, jis bus prapuolęs. Pirmiausia reikia „kvepėti

profesionalumu“.

Patarimai moterims

Viskas, kas per daug krinta į akis, padeda atmesti tavo kandidatūrą. Taip

pat ir užsienio kalbų nemokėjimas. Nė viena drabužių detalė neturi pernelyg

kristi į akis. Makiažas turi būti beveik nematomas. Ryškiai raudonos lūpos,

ryškiai apvedžiotos akys, per daug pudros ir skaistalų liudija, kad moteris

neturi saiko bei skonio. Tą patį rodo neprižiūrėtos rankos, tamsiai

nulakuoti nagai (geriau juos nulakuoti bespalviu arba šviesiai rausvu

laku).

Nepalankų įspūdį palieka ir bižuterija apsikarsčiusi moteris. Leistinas

brangenybių skaičius neturi viršyti trijų papuošalų (tarp jų – ir

vestuvinis žiedas). Kandidatės geriausias sąjungininkas šiuo atveju bus

perlai: subtilūs auskariukai, nedidelis vėrinys ir žiedelis. Šie klasikinės

elegancijos simboliai suteiks dar daugiau moteriškumo ir įtikins būsimą

viršininką, kad ji turi gerą skonį.

Kandidatei vertėtų apsivilkti suknelę ilgomis rankovėmis, geriau be didelės

iškirptės – puikaus kūno demonstravimas nėra gerai vertinamas. Net ir

pačiame vidurvasaryje nevalia būti be kojinių.

Klasikinė ir patikrinta drabužių derinimo taisyklė: marškinių tipo

palaidinukė arba pusiau golfas, sijonas iki kelių, švarkas. Arba kostiumo

kelnės (jokiu būdu ne džinsai) ir marškinių tipo palaidinukė. Arba jau

anksčiau minėta suknelė.

Elegantiškos ir keliančios pasitikėjimą – balta, granato, pelenų spalvos.

Niekada nereikia rengtis vien juodais drabužiais. Bet kokiu metų laiku

tinka švara tviskantys bateliai. Labiausiai tinka elegantiškas portfelis

arba aplankas negu mažas rankinukas.

Nevalia pamiršti šypsenos bei geros nuotaikos

Kas trečias darbdavys prisipažįsta, kad nesimpatiška išvaizda jam yra

neprielankumo kriterijus. Reikalingi pozityvūs, kupini entuziazmo žmonės.

Veide atsispindi viskas: gyvenimo džiaugsmas arba jo nebuvimas. Darbdavio

sprendimui įtakos gali turėti šypsena ir atvira laikysena. Didesnę

simpatiją kelia žavi baidyklė negu gražuolė, besirūpinanti tik savo

išvaizda.

Viršininkas taip pat žmogus, todėl nori, kad jį suptų besišypsantys ir

kupini energijos, o ne ant viso pasaulio pykstantys žmonės.

Be to, negalima pamiršti, jog darbovietės personalas
pat gali turėti

įtakos darbdavio sprendimui priimti kandidatą į siūlomą darbo vietą ar ne,

tad vertėtų nusišypsoti sekretorei. Ji gali tapti kandidato pirmąja

sąjungininke, kuri padrąsins.

Neverbalinė kalba

Daugelis darbdavių kreipia dėmesį į rankos paspaudimą. Kadangi informacijos

apie kandidatą yra mažai, tikėtina, kad kiekviena smulkmena bus pastebėta

ir panaudota, ypač pokalbio pradžioje, kada sukuriamas pirmas įspūdis.

Taigi privalu išmokti ranką paspausti tvirtai. Jei kandidatas labai

susijaudinęsi ir prakaituoja rankos, prieš paduodant ranką reikėtų

diskretiškai ją nusišluostyti. Baimę ir balso drebulį geriausia iškart

pateisinti pasisveikinus:“Labai atsiprašau, prieš pokalbį visada būnu

susijaudinęs, bet tai man tuoj praeis“. Toks „nuginkluojantis“ nuoširdumas

bus geriau suprastas, negu kandidatas bus įtartas, jog turi kalbos defektą

ar yra isterikas.

Niekas neduos darbo, remdamasis vien rankos paspaudimu. Bet tvirtas ir

draugiškas spustelėjimas gali prisidėti prie bendro įspūdžio, kurį norima

sudaryti.

Kūno kalba labai galinga, todėl duodamas tinkamus neverbalinius ženklus,

galite laimėti sėkmę.

Pagrindiniai neverbaliniai ženklai gali būti:

·        Darbdaviui kalbant vis linktelėti galvą.

·        Truputį pasilenkti į priekį klausantis ir atsakant.

·        Akių kontaktas.

Naudojant neverbalinius ženklus, labiau tikėtina gauti aukštesnį įvertinimą

už tuos kandidatus, kurie nieko nedaro arba daro tik keletą išvardintų

dalykų.

Svarbu, ar žmogus patogiai sėdi. Patartina atsisėsti kaip galima giliau,

patogiau. Jei susijaudinęs kandidatas atsisėsti ant kėdės krašto, tai

kalbėdamas nepatogiai atsiloš, jei gaus sunkų ir netikėtą klausimą, atšoks

atgal, lyg būtų gavęs smūgį. Sėdint teisingai, pavyks paslėpti

susijaudinimą ir į klausimus galės atsakyti lengvai ir pasitikėdamas

savimi.

Pokalbio metu reikia žiūrėti pašnekovui į akis – taip kandidatas atrodys

labiau pasitikintis. Kai kuriems žmonėms sunku žiūrėti kitam į akis.

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 1815 žodžiai iš 6022 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.