VILNIAUS GEDIMINO TECHNIKOS UNIVERSITETAS
VERSLO VADYBOS FAKULTETAS
REFERATAS
POKALBIS PRIIMANT Į DARBĄ
Vlinius, 2003
ĮVADAS
Šiuo metu, vyraujant dideliam nedarbui, ypač paaštrėjusi konkurencija dėl
laisvų darbo vietų, tad norint gauti darbą, reikia būti ne tik geru
specialistu, bet ir mokėti save parduoti, t.y. nepriekaištingai pateikti
savo sugebėjimus potencialiam darbdaviui, subtiliai išsisukti iš keblių
kalusimų bei situacijų. Sudarius puikų įspūdį pokalbio metu, padidėja
šansas užimti norimą darbo vietą. Garsiose firmose į vieną vietą
pretenduoja daug kandidatų. Rizikuoti verta tiems, kurie mano esantys
geriausi, kurie moka pateikti savo privalumus.
Šiame referate pateikiami patarimai, kaip pasiruošti darbo pokalbiui, kaip
elgtis jo metu bei ką daryti po pokalbio. Žinoma, darbdavys taip pat
renkasi darbuotoją savo firmai, todėl čia nepamirštama ir jo situacija,
t.y. pasirengimas pokalbiui su kandidatu į laisvą darbo vietą, į ką
atkreipti dėmesį, kokius klausimus užduoti.
.
Turinys
Turinys 3
DARBO POKALBIS IŠ POTENCIALAUS DARBUOTOJO PUSĖS 4
PRIEŠ POKALBĮ SU DARBDAVIU 4
Įvaizdžio galia sėkmingai karjerai bei pasitikėjimas 4
Ką svarbu žinoti apie aprangą ir išvaizdą 4
Punktualumas ir kvepalai 5
Patarimai moterims 5
Nevalia pamiršti šypsenos bei geros nuotaikos 6
Neverbalinė kalba 6
Pasiruošimas pokalbiui su darbdaviu 6
Dažniausiai pateikiami klausimai 7
POKALBIS SU DARBDAVIU 8
Svarbiausi patarimai, kaip elgtis pokalbio metu 8
Nenumatytos aplinkybės 9
Ar reikia užsipulti darbdavį 9
Nuo ko pradėti 9
Ką būtina žinoti apie darbą 9
Keblus atlyginimo klausimas 9
Baimę klausti lydintys kuriozai 10
Pokalbiui pasibaigus 10
Kandidato elgesys po interviu su darbdaviu 10
DARBO POKALBIS IŠ POTENCIALAUS DARBDAVIO PUSĖS 12
Kad pokalbis su kandidatais būtų efektyvus 12
Išvados 14
Naudoti šaltiniai 16
DARBO POKALBIS IŠ POTENCIALAUS DARBUOTOJO PUSĖS
PRIEŠ POKALBĮ SU DARBDAVIU
Įvaizdžio galia sėkmingai karjerai bei pasitikėjimas
Geras kandidatas yra ne tas, kurio išsilavinimas labiausiai atitinka
siūlomas pareigas, bet tas, kuris padarys geriausią įspūdį. Didelės įmonės
paprastai apmoko naujus darbuotojus, todėl priimant į darbą ne visada
vadovaujamasi jų kvalifikacija. Svarbiausia, ar kandidatas yra dinamiškas,
ar sugeba greitai išmokti naujų dalykų. Nepraranda galimybės tie, kurie
atvirai prisipažįsta, kad ko nors nemoka, bet parodo norą išmokti.
Kreipiamas dėmesys ir į kandidato sugebėjimą dirbti kolektyve.
Individualistai, mėgstantys ir norintys dirbti vieni, atkrinta per pirmąją
atranką. Vertinami aktyvūs, kūrybingi, netradiciškai žiūrintys į problemas
ir jas sprendžiantys žmonės.
Norint įveikti savo neigiamus įsitikinimus, sukurti teigiamą įvaizdį,
reikia išmokti nereaguoti į kitų žmonių kritiką apie kandidatą, nepamiršti,
kad nors jie ir yra mūsų veidrodžiai, tačiau atspindi iškreiptą, neteisingą
vaizdą. Reikia pažinti ir kurti save tokį, kokiu norite būti.
Savęs vertinimas (kai atrodo gerai, labiau savimi pasitiki, didžiuojasi) ir
tai, kaip kandidatas yra suvokiamas aplinkos (jaučia kitų pritarimą),
priklauso nuo jo įvaizdžio. Kai potencialus darbuotojas nepaiso savo
išorės, jam geriau vengti rodytis žmonėms, viešai kalbėti. Kai kandidatas
atrodo gerai, susilaukia didesnio aplinkinių pripažinimo, nes daro jiems
malonų įspūdį. Tai pakelia nuotaiką, mažina stresą. Nuo nuotaikos, jausmų,
nuo viso psichinio gyvenimo priklauso darbingumas.
Ką svarbu žinoti apie aprangą ir išvaizdą
Būtina kreipti dėmesį į savo išorinę išvaizdą, ypač į drabužius. Ši sukuria
pirmą įspūdį ir todėl turi didelės reikšmės. Išvaizda, kūno kalba ir
atsakymai turi sukelti darbdavio pasitikėjimą, sukurti pasitikinčio savimi
žmogaus įvaizdį, tokio žmogaus, kuris gali gerai dirbti.
Labai svarbu, kaip kandidatas prisistatome ir kaip kalbame. Bendravimas –
tai ne vien kalbėjimas. Atrankos metu darbdavys nori kuo tiksliau įvertinti
kandidatus. Todėl neverbalinių žinučių svarba labai padidėja. Taigi
kandidatai turi bandyti kontroliuoti informaciją, suteikiamą neverbaliniu
būdu.
Darbdaviai turi per mažai informacijos, kuria galėtų pagrįsti galutinį
sprendimą. Todėl potencialaus darbuotojo išvaizda sėkmei turi didelę įtaką.
Fizinis patrauklumas turi įtakos atrankai. Šis reiškinys taip gerai
žinomas, kad net buvo pavadintas „įspūdžio vadyba“.
Kuo vyresnis kandidatas, tuo svarbesnė tampa išvaizda. Darbdaviai nori
energingų žmonių, nusiteikusių sunkiam darbui ir galinčių atlaikyti
stresus.
Iš kandidato gyvenimo aprašymo darbdavys sužinos kandidato amžių.
Taigi metai nėra didelė problema (priešingu atveju nebūtų jis gavęs
kvietimo). Svarbu, kokio amžiaus kandidatas atrodo ir kokios fizinės formos
yra.
Jei visos kitos kandidatų savybės yra vienodos, darbą gaus tas, kuris
atrodo energingiausias ar turi geriausią sveikatą.
Apranga yra labai svarbi „įspūdžio vadybos“ strategijos dalis. Be abejo,
atrinkėjai labai domisi tuo, ką sugeba dirbti, kokius gabumus turi
kandidatas. Bet dėmesys drabužiams gali būti, o dažnai ir yra,
sprendžiamasis faktorius. Patrauklūs ir rūpestingai apsirengę kandidatai
paprastai geriau vertinami nei tie, kurie į savo išvaizdą nekreipia
dėmesio. Reikia priminti, kad patrauklesni darbuotojai pasiekia didesnių
laimėjimų.
Štai keletas pagrindinių aprangos taisyklių, kurių vertėtų laikytis:
· Pirmenybę teikiama žmogui tinkančiam stiliui ir spalvai, o ne
aukštajai madai.
· Tradiciškumui.
· Tamsesnės spalvos turi didesnę įtaką nei šviesios, be to, jos turi
būti derinamos.
· Plaukai turi būti tvarkingai apsikirpti, sušukuoti.
· Vertėtų nusipirkti gerus batus ir kruopščiai juos nuvalyti.
· Jei rūbai nauji, prieš pokalbį reikia panešioti, kad žmogus
apsiprastų.
· Kuo mažiau papuošalų.
· Apranga turi atitikti organizacijos tipą.
Kaip yra mada rūbams, taip organizacijoje yra mada stiliui ir spalvai.
Kiekvienoje organizacijoje yra priimtas savas aprangos stilius. Todėl
kandidato atitikimas įstaigos stiliui turi didelę įtaką. Apie įstaigos
stilių gauti informacijos visai nesunku. Kelias dienas prieš pokalbį reikia
aplankyti pretendentą dominančią įstaigą pietų metu. Šio vizito metu reikia
atidžiai stebėti, kokio stiliaus ir spalvų rūbus bei aksesuarus dėvi
darbuotojai. Kad sektųsi darbe, kandidatui nereikia būti tokiu pat kaip
visi, bet tai gali jam padėti pokalbio metu.
Punktualumas ir kvepalai
Neverta ir sakyti, kad į pokalbį dėl darbo kandidatas turi atvykti laiku.
Reikia paskaičiuoti, kiek laiko sugaištama kelyje ir pridėti mažiausiai
ketvirtį valandos nenumatytiems trukdžiams. Jei dėl kokių nors priežasčių
negali laiku atvykti pasikalbėti dėl darbo, būtina paskambinti ir perspėti.
Jeigu kandidatas atvyko į didelį pastatą, reikia pasistenkti kuo geriausiai
atrodyti jau lifte. Jo bendrakeleivis gali būti būsimasis pašnekovas.
Kvėpintis vertėtų saikingai. Pernelyg intensyvus kvapas atbaido, tuo labiau
jei darbdavys yra moteris, nes ji junta kvapus tris kartus geriau negu
vyrai. O jei kandidatui dar „pasisekė“ pasirinkti kvepalus, kurių būsima
viršininkė nepakenčia, jis bus prapuolęs. Pirmiausia reikia „kvepėti
profesionalumu“.
Patarimai moterims
Viskas, kas per daug krinta į akis, padeda atmesti tavo kandidatūrą. Taip
pat ir užsienio kalbų nemokėjimas. Nė viena drabužių detalė neturi pernelyg
kristi į akis. Makiažas turi būti beveik nematomas. Ryškiai raudonos lūpos,
ryškiai apvedžiotos akys, per daug pudros ir skaistalų liudija, kad moteris
neturi saiko bei skonio. Tą patį rodo neprižiūrėtos rankos, tamsiai
nulakuoti nagai (geriau juos nulakuoti bespalviu arba šviesiai rausvu
laku).
Nepalankų įspūdį palieka ir bižuterija apsikarsčiusi moteris. Leistinas
brangenybių skaičius neturi viršyti trijų papuošalų (tarp jų – ir
vestuvinis žiedas). Kandidatės geriausias sąjungininkas šiuo atveju bus
perlai: subtilūs auskariukai, nedidelis vėrinys ir žiedelis. Šie klasikinės
elegancijos simboliai suteiks dar daugiau moteriškumo ir įtikins būsimą
viršininką, kad ji turi gerą skonį.
Kandidatei vertėtų apsivilkti suknelę ilgomis rankovėmis, geriau be didelės
iškirptės – puikaus kūno demonstravimas nėra gerai vertinamas. Net ir
pačiame vidurvasaryje nevalia būti be kojinių.
Klasikinė ir patikrinta drabužių derinimo taisyklė: marškinių tipo
palaidinukė arba pusiau golfas, sijonas iki kelių, švarkas. Arba kostiumo
kelnės (jokiu būdu ne džinsai) ir marškinių tipo palaidinukė. Arba jau
anksčiau minėta suknelė.
Elegantiškos ir keliančios pasitikėjimą – balta, granato, pelenų spalvos.
Niekada nereikia rengtis vien juodais drabužiais. Bet kokiu metų laiku
tinka švara tviskantys bateliai. Labiausiai tinka elegantiškas portfelis
arba aplankas negu mažas rankinukas.
Nevalia pamiršti šypsenos bei geros nuotaikos
Kas trečias darbdavys prisipažįsta, kad nesimpatiška išvaizda jam yra
neprielankumo kriterijus. Reikalingi pozityvūs, kupini entuziazmo žmonės.
Veide atsispindi viskas: gyvenimo džiaugsmas arba jo nebuvimas. Darbdavio
sprendimui įtakos gali turėti šypsena ir atvira laikysena. Didesnę
simpatiją kelia žavi baidyklė negu gražuolė, besirūpinanti tik savo
išvaizda.
Viršininkas taip pat žmogus, todėl nori, kad jį suptų besišypsantys ir
kupini energijos, o ne ant viso pasaulio pykstantys žmonės.
Be to, negalima pamiršti, jog darbovietės personalas
pat gali turėti
įtakos darbdavio sprendimui priimti kandidatą į siūlomą darbo vietą ar ne,
tad vertėtų nusišypsoti sekretorei. Ji gali tapti kandidato pirmąja
sąjungininke, kuri padrąsins.
Neverbalinė kalba
Daugelis darbdavių kreipia dėmesį į rankos paspaudimą. Kadangi informacijos
apie kandidatą yra mažai, tikėtina, kad kiekviena smulkmena bus pastebėta
ir panaudota, ypač pokalbio pradžioje, kada sukuriamas pirmas įspūdis.
Taigi privalu išmokti ranką paspausti tvirtai. Jei kandidatas labai
susijaudinęsi ir prakaituoja rankos, prieš paduodant ranką reikėtų
diskretiškai ją nusišluostyti. Baimę ir balso drebulį geriausia iškart
pateisinti pasisveikinus:“Labai atsiprašau, prieš pokalbį visada būnu
susijaudinęs, bet tai man tuoj praeis“. Toks „nuginkluojantis“ nuoširdumas
bus geriau suprastas, negu kandidatas bus įtartas, jog turi kalbos defektą
ar yra isterikas.
Niekas neduos darbo, remdamasis vien rankos paspaudimu. Bet tvirtas ir
draugiškas spustelėjimas gali prisidėti prie bendro įspūdžio, kurį norima
sudaryti.
Kūno kalba labai galinga, todėl duodamas tinkamus neverbalinius ženklus,
galite laimėti sėkmę.
Pagrindiniai neverbaliniai ženklai gali būti:
· Darbdaviui kalbant vis linktelėti galvą.
· Truputį pasilenkti į priekį klausantis ir atsakant.
· Akių kontaktas.
Naudojant neverbalinius ženklus, labiau tikėtina gauti aukštesnį įvertinimą
už tuos kandidatus, kurie nieko nedaro arba daro tik keletą išvardintų
dalykų.
Svarbu, ar žmogus patogiai sėdi. Patartina atsisėsti kaip galima giliau,
patogiau. Jei susijaudinęs kandidatas atsisėsti ant kėdės krašto, tai
kalbėdamas nepatogiai atsiloš, jei gaus sunkų ir netikėtą klausimą, atšoks
atgal, lyg būtų gavęs smūgį. Sėdint teisingai, pavyks paslėpti
susijaudinimą ir į klausimus galės atsakyti lengvai ir pasitikėdamas
savimi.
Pokalbio metu reikia žiūrėti pašnekovui į akis – taip kandidatas atrodys
labiau pasitikintis. Kai kuriems žmonėms sunku žiūrėti kitam į akis.