Darbuotojų motyvacija x imonėje
5 (100%) 1 vote

Darbuotojų motyvacija x imonėje

Turinys

Įvadas

Motyvacija yra viena iš svarbiausių veiksnių, į kurį turėtų atkreipti dėmesį organizacijų vadovai, kadangi nuo to tiesiogiai priklauso organizacijos veiklos rezultatai. Nesvarbi ar organizacija didelė, ar maža, kokia naudojama technologija ar kokie įrengimai, kokie naudojami ištekliai – organizacijos mechanizme vaidina žmogus t.y. darbuotojas. Labai svarbu kaip darbuotojas pats supranta savo vaidmenį įmonėje, kaip jis žiūri į jam patikėtą darbą ir kodėl jis dirba. Planuodamas ir organizuodamas savo įmonės veiklą, vadovas privalo koordinuoti darbą ir priversti darbuotojus tą darbą atlikti. Todėl vadovų supratimas, kas yra motyvacijos procesas, konkretaus darbuotojo suvokimas ir praktinis turimų žinių pritaikymas yra garantija, kad organizacija gyvuos.

Gautomis darbuotojų motyvavimo tyrimo išvadomis bei pasiūlymais galėtų pasinaudoti AB„Mažeikių nafta“ vadovai, siekdami didinti personalo darbo motyvacijos lygį, kuris kaip jau minėta, yra įmonės sėkmingos veiklos garantas. Taigi, praktiniu požiūriu tema yra aktuali ir reikšminga.

Objektas – AB „Mažeikių nafta“ darbuotojų nuomonė.

Tikslas – išanalizuoti darbo motyvaciją AB„Mažeikių nafta“.

Uždaviniai:

§ Atskleisti pagrindinius darbo motyvacijos teorinius aspektus.

§ Pateikti įmonės charakteristiką.

§ Atlikti darbuotojų motyvavimo tyrimą AB „Mažeikių nafta“ sudarant anketą.

§ Atlikt AB „Mažeikių nafta“ darbuotojų darbo motyvacijos tyrimo analizę.

§ Pateikti išvadas ir pasiūlymus.

Darbo metodai:

§ Šaltinių analizė.

§ Anketinė apklausa.

1. Motyvacijos teorinė analizė

1.1. Poreikiai – personalo pažinimo ir motyvavimo pagrindasKiekvienas žmogus turi įgimtų savybių, gabumų, kurie, jam sąveikaujant su aplinka, kinta ir vystosi. Kiekvienas žmogus yra nepakartojamas ir tik su didelėmis išlygomis galima žmones jungti į grupes, turinčias bendrus siekius, interesus. Priklausomai nuo charakterio kiekvienas darbuotojas toje pačioje situacijoje dažnai elgiasi visiškai skirtingai. Todėl vadovas, norėdamas žmones motyvuoti siekti kokio nors tikslo, turi žinoti jų poreikius.

Psichologai teigia, kad žmogus turi poreikį, kai jaučia fiziologinį arba psichologinį ko nors trukumą. Motyvacijos teorijos bandė suskirstyti šiuos poreikius pagal tam tikrus kriterijus. Ir nors iki šiol nėra nė vieno visų priimto poreikių apibrėžimo, dauguma mokslininkų sutaria, kad iš principo visus poreikius galima klasifikuoti į dvi grupes: pirminius ir antrinius.

Pirminiai poreikiai yra fiziologinės kilmės, paprastai įgimti. Tai maisto, vandens, oro, miego, sekso poreikiai.

Antriniai poreikiai yra psichologinės kilmės, pvz., pasisekimo, pagarbos, prisirišimo, valdžios, priklausomumo poreikiai. Šie poreikiai paprastai suvokiami, sukaupus patirtį. Kadangi žmonių sukaupta patirtis yra skirtinga, todėl antriniai atskirų žmonių poreikiai skiriasi daug labiau negu pirminiai.

Poreikių neįmanoma akivaizdžiai pastebėti ar pamatuoti. Apie jų egzistavimą galima spręsti iš žmonių elgesio. Būtent poreikiai yra konkrečių žmonių veiksmų motyvai.

Poreikį jaučiantis žmogus skatinamas veikti, ką nors daryti. Tikslas šiuo atveju yra suprantamas kaip poreikio patenkinimo būdas. Atsižvelgdamas į poreikių patenkinimo laipsnį, žmogus žino, kaip jam reikės elgtis ateityje

Poreikiai yra labai svarbus veiksnys organizacijų valdyme. Todėl galima daryti išvadą, kad žmonės aktyviai sieks organizacijos tikslų, kai bus tikri, kad kartu patenkins ir savo poreikius. Todėl vadovai, norėdami motyvuoti savo pavaldinius siekti organizacijos tikslų, būtinai privalo žinoti ir įvertinti jų poreikius.

1.2. Motyvacijos teorijos

Yra daug motyvacijos teorijų. Jos susiformavo XIX – XX amžiaus sandūroje. Kiekviena motyvacijos teorija mėgina apibūdinti, kokie žmonės yra ir kokie gali tapti. Todėl įprasta sakyti, jog motyvacijos teorija išreiškia ypatingą požiūrį į žmones. Motyvacijos teorija nagrinėja žmonių tobulėjimą, tai jos taip pat padeda vadovams ir darbuotojams galynėtis su organizacijos gyvenimo dinamika.

Visos motyvacijos teorijos skirstomos į dvi grupes:

ü ankstyvosios arba pagrindinės motyvacijos teorijos.

Ø Poreikių hierarchijos teorija (Maslowo poreikių hierarchija).

Ø X ir y teorijos.

Ø F.Hercbergo Dviejų veiksnių teorija.

ü šiuolaikinės motyvacijos teorijas.

Ø Tikslų iškėlimo;

Ø V. Vrumo lūkesčių (vilčių) teorija;

Ø J. Adamso teisingumo teorija;

Ø McCLellando poreikių teorija.

Maslowo poreikių hierarchija. Kaip jau rodo pats terminas, poreikių teorija dėmesį telkia į tai, ko žmogui reikia, kad gyventų pilnavertį gyvenimą. Praktiškai poreikių teorija nagrinėja tą vaidmenį, kurį darbas vaidina tenkinant šiuos poreikius. Remiantis poreikių teorija, asmuo yra tada motyvuotas, kai gyvenime dar nepasiekė tam tikro pasitenkinimo lygio. Pasiektas poreikis nebe motyvuoja.

Abrahamo Maslowo sukurta poreikių hierarchijos teorija susilaukė daug daugiau dėmesio nei bet kuri kita motyvacijos teorija. Maslowas apžvelgė žmogaus motyvaciją kaip penkių poreikių hierarchiją, nuo svarbiausių poreikių – fiziologinių, iki aukščiausiųjų – savirealizacijos poreikių. Maslowo nuomone, individą labiausiai skatina jam tuo metu aktualiausi poreikiai.

Galima
teigti, kad darbuotojams pirmiausia reikia algos, kurios pakaktų pramisti ir sudaryti normalias gyvenimo sąlygas, ir saugios darbo aplinkos. Po to reikia patenkinti darbuotojų saugumo poreikius – kad jie jaustųsi saugūs darbe, kad būtų laisvi nuo bet kokios prievartos ar užgaidų. Ir tik po to vadovai gali naudoti tokia skatinimo priemones, kurios suteiktų jiems priklausomybės jausmą, galimybių tobulėti ar leisti pajusti kitų pagarbą sau.

X ir y teorijos. Douglasas McGregoras (Douglas McGregor) suformulavo prielaidas, pagrįstas šiais dviem skirtingais požiūriais į vadybą, plačiai žinomas kaip teorija X ir teorija Y. Teorija X: darbuotojus motyvuoja tik jų pačių ekonominiai interesai, todėl juos (darbuotojus) reikia nuolat prižiūrėti ir versti dirbti. Teorija Y: dirbdami žmonės realizuoja įgimtą tobulėjimo potencialą, tam tikromis aplinkybėmis prisiima atsakomybę ir padeda spręsti organizacijos uždavinius. Teorija X ir teorija Y – vienas didžiausių laimėjimų vadybos teorijos istorijoje. Šis požiūris grindžiamas tuo, kad žmonės geriau atlieka užduotis tuomet, kai yra motyvuojami.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 898 žodžiai iš 2873 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.