Finansų analizė
5 (100%) 1 vote

Finansų analizė

Antroji kompanija investavo žymiai daugiau pajamų į įrenginius savo prekybinėse patalpose, siekdama sukurti tam tikrą įvaizdį, orientuotą į tai, kad sukurti pagarbią aplinką brangiai produkcijai ir pirkėją skatina tokį produktą pirkti žymiai aukštesnėmis kainomis. Todėl tokiu atveju atrodytų nereikalinga atskirai nagrinėti iš bendro konteksto išskirtą finansinį koeficientą ir bandyti jį sulyginti su kokiais nors idealiaisiais normatyvais. Finansinių koeficientų analizė turėtų būti atliekama integravimo pagrindu, kompleksiškai į tai įskaitant ir įvairių kompanijos veiklos sričių tarpusavio ryšius. Be to, nagrinėjamą rodiklį rekomenduojama analizuoti prieš tai sekusių laikotarpiu eigoje, jei norime gauti išbaigtą jo vaizdą. Taip pat esant galimybei tikslinga atlikti sulyginimus su konkrečios atšakos normatyvais, kurie naudojami kaip rodiklio vertinimo kriterijai.

Tarpusavio santykio tarp skirtingų kompanijos veiklos sričių įvertinimas, atliekamas finansinių koeficientų pagalba, ypatingai supaprastėja naudojant Pelno medžio modelį, kaip pavaizduota 10,1 pav. Šis modelis vaizduoja konceptualius ryšius tarp koeficientų, taip pat stebima bendrų kompanijos veiklos rezultatų eiga iki pat veiklos ištakų – t. y. iki operacijų prekybos salėje lygio.

Tokį modelį galima naudoti kaip vadovą interpretacijai. Modelio forma panaši į medį su šakomis, kurios išsišakoja nuo pagrindo – akcinio kapitalo rentabilumo koeficiento. Kaip žinia, galima iš eilės analizuoti kiekvieną šaką ir nagrinėti vieno ar kito kompanijos veiklos rezultato priežastis.

Pav. 10,6 pateikiami suskaičiuoti finansiniai koeficientai, kurie apibendrinti į vieną modelį. Tokiu būdu 1993 metais akcinio kapitalo rentabilumo koeficientas 24,19% buvo sustiprinimas grynųjų aktyvų rentabilumo koeficientu, lygiu 19,5%, ir multiplikatoriaus giringo (svertų sistemos) efektu, skaičiuojamu 1,24. 1994 m. akcinio kapitalo rentabilumo koeficientas sumažėjo iki 12,13%, kadangi iki 9,9% sumažėjo grynųjų aktyvų rentabilumo koeficientas, nors svertų sistemos rodiklis išliko stabilus. Norint paaiškinti grynųjų aktyvų rentabilumo koeficiento sumažėjimą, reikia išanalizuoti pelno medžio šakas. Jei pamenate iš 8 skyriaus, grynųjų aktyvų rentabilumo koeficientas iš vieno pusės yra nustatomas pagal rentabilumą, iš kitos pusės – pagal resursų panaudojimo efektyvumą. Šie rodikliai vaizduojami dviejų šakų pagalba, atitinkamai pradedant nuo grynosios maržos ir aktyvų apyvartos koeficiento. Tokiu būdu galima analizuoti iš eilės kiekvieną šaką, stebėti, nuo ko priklauso grynoji marža ir aktyvų apyvartos koeficientas.

1. 1993 metais rentabilumas grynąja marža buvo apibūdinamas 7,6%. Tačiau 1994 m. šis rodiklis sumažėjo iki kuklių 3,5 procentų. Jei toliau žiūrėsime į pelno medžio šakas, pamatysime, kad tai – dviejų pagrindinių faktorių rezultatas. 1993 – 1994 metų laikotarpiu žymiai padidėjo išlaidos: nuo 264,1 mln. svarų sterlingų iki 639,9 mln. svarų sterlingų. Jei peržvelgsime kompanijos ataskaitą už 1994 m., pastebėsime, kad šis rezultatas gautas po to, kai kompanija priėmė sprendimą atsakomai reaguoti į mažmenos prekybos patalpų paklausos mažėjimą bei nekilnojamųjų objektų kainų kritimą. Kompanija sumažino balansines kompanijos nekilnojamojo turto kainas ir padidino amortizacinius atskaičiavimus. Tuo pat metu nuo 10,3% 1993 metais iki 9,5% 1994 m. sumažėjo bendroji (bruto) marža galbūt kaip rezultatas to, kad iš diskaunterių pusės buvo padidintas spaudimas kompanijos kainoms. Sumažėjusios bendrosios maržos ir padidėjusių išlaidų santykis kaip tik ir paskatino ryškų grynosios maržos sumažėjimą.

2. Resursų panaudojimo efektyvumas yra charakterizuojamas aktyvų apyvartos koeficientu. Pastarasis 1993 m. buvo lygus 2,58, o 1994 m. liko iš dalies nepakitęs ir netgi pagerėjo. Tai galima paaiškinti, išnagrinėjus neapyvartinius aktyvus ir likvidacinius kompanijos rodiklius. Atsiperkančios investicijos į neapyvartinius aktyvus peraugo tik iš dalies, nežiūrint į tai, kad buvo statomos naujos parduotuvės. Pastarasis veiksmas yra balansinių nekilnojamojo turto kainų peržiūrėjimo sumažėjimo kryptimi rezultatas.

Kai kurie likvidaciniai sumažėjimai, matuojami einamosios ir skubiosios likvidacijos koeficientais, taip pat rodo nenuilstamus kompanijos vadovybės mėginimus kaip atsaką rentabilumo sumažėjimui priversti aktyvus “dirbti” efektyviau ir pasiekti didesnio kompanijos atsargų panaudojimo efektyvumo. Skirtumas tarp einamosios ir skubiosios likvidacijos koeficientų nurodo atsargų apyvartos koeficiento svarbą, kuris nuo 19,39 1993 metais padidėjo iki 20,81 1994 m. Atsargų apyvartos pagerėjimas liudija informacinių technologijų panaudojimo efektyvumą, iš dalies – užsakymų paskirstymo efektyvumą pagal pardavimo duomenis, ir informacijos pasikeitimo elektroniniu būdu efektyvumą. Kaip buvo minėta, prie vidinio vartojimo informacijos priėjimo neturintys vadinamieji “autsaideriai” negali apskaičiuoti kreditorinių ir debitorinių įsiskolinimų apyvartos periodo. Tačiau naudojantis kreditorinio ir debitorinio įsiskolinimo balansinių rodiklių duomenimis, galima tiksliau įvertinti kompanijos likvidacinį rodiklį.

Tokiu atveju, palyginti žemą kompanijos likvidacinį lygį galima paaiškinti ypatingai
aukštu įsiskolinimu prekybos kreditoriams, kurį atspindi palyginti ilgas atsiskaitymas už pristatytas prekes ir stiprios pirkėjų pozicijos. Iš kitos pusės, supermarketuose, kaip taisyklė, debitorinis įsiskolinimas būna palyginti žemas, kadangi paprastai už produktus atsiskaitoma grynaisiais.

Pelno medžio šablono kūrimas elektroninėse lentelėse

10,2 ir 10,3 pratimuose parodyta, kaip naudotis pelno medžio modeliu, norint įvertinti bendrus kompanijos veiklos rezultatus, logiška tvarka analizuojant finansinius koeficientus ir stebint jų tarpusavio santykius.

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 781 žodžiai iš 2587 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.