Fransize
5 (100%) 1 vote

Fransize



ŠIAULIŲ UNIVERSITETAS

SOCIALINIŲ MOKSLŲ FAKULTETAS

VADYBOS KATEDRA

FRAŠIZĖS SUTARTIES SAMPRATA, JOS ŠALYS IR SUDARYMO BEI VYKDYMO YPATUMAI

Verslo teisės kursinis darbas



Darbo vadovė:

G. Šatienė

Šiauliai

2006

TURINYS

ĮVADAS………………………………………………………………………………………………….3

Frančizės samprata………………………………………………………………………………..4 Frančizės sutarties samprata………………………………………………………………….6

Franšizės sutarčių tipai……………………………………………………………………..8

Franšizės sutarties registravimas…………………………………………………………..9

Franšizių rūšys…………………………………………………………………………………….10 Franšizės įsigyjimo privalumai…………………………………………………………..11 Franšizės įsigyjimo trūkumai………………………………………………………………12

Franšizės įsigyjimo sunkumai…………………………………………………………….13 IŠVADOS……………………………………………………………………………………………17

LITERATŪRA……………………………………………………………………………………….18

ĮVADAS

Franšizės biznis auga didžiuliais tempais, todėl netrukus sunku bus rasti verslo sritį, kuri nebūtų susijusi su šia veiklos rūšimi. Daugelis žino, kad tai patogus būdas pradėti verslą, ypač pradedančiam verslininkui. Žmonės turi supratimą apie frančizės esmę, bet jie net neįsivaizduoja kaip yra sudaroma franšizės sutartis. Juk kiekviena sutartis turi savo reikalavimus ir įvairius niuansus.

Tikslas. Išnagrinėti franšizės sutarties sudarymo sąlygas, frančizės tipus ir rūšis.

Uždaviniai. Išsiaiškinti frančizės sutarties privalumus ir trūkumas.

Frančizės samprata

Franšizė – (angl. franchise) tai gali būti ir nedidelis greito maisto restoranas, ir artimiausias supermarketas, ir užsienio firmos gaminamų automobilių distributoriaus teises turinti kompanija. Franšizės biznis auga didžiuliais tempais, todėl netrukus sunku bus rasti verslo sritį, kuri nebūtų susijusi su šia veiklos rūšimi.

R. Stanislovaitis teigia, kad žodis “franchise” prancūzų kalba reiškia lengvatą, leistiną nukrypimą pristatytų prekių kiekio. Šis nukrypimas apskaičiuojamas procentais. Daugelyje šalių įstatymais nereglamentuojama ir laikoma komercinės koncesijos atmaina arba distribucijos rūšimi. Rusijos civilinis kodeksas distribuciją ir franšizę reglamentuoja tais pačiais kodekso straipsniais, išskirdamasjas atskiromis kodekso straipsnių dalimis. Lietuvos civilinis kodeksas šią sutartį reglamentuoja 6.766 – 6.779 straipsniais.

Terminas franšizė (franšizė) kildinamas iš senosios prancūzų kalbos žodžio franc, kuris reiškė „laisvas nuo vergijos“. Senojoje anglų kalboje žodis fraunchise reiškė „privilegiją“ arba „laisvę“. O šiuolaikinėje verslo kalboje franšizė – tai susitarimas, pagal kurį franšizės teikėjas suteikia teisę nepriklausomoms firmoms ar verslininkams naudoti jo prekės ženklą, marketingo sistemą ir/arba gamybos technologiją už nuolatinį mokestį, vadinamą rojalčiu (angl. royalty).

Pirmoji šią verslo formą dar 1850 metais pradėjo naudoti žymioji Amerikos „Singer“ siuvimo mašinų gamybos kompanija. XX a. pradžioje franšizės paplito automobilių, degalinių ir gaiviųjų gėrimų pramonėje, o šiuo metu pasaulyje be jų neįsivaizduojama nė viena verslo sritis. Visiems žinomos firmos „GoodYear“, „Holiday Inns“, „McDonald’s“, „Avis“ – tik keli nepriklausomiems verslininkams franšizės siūlančių kompanijų pavyzdžiai.

Už franšizės mokestį franšizę įsigijusi firma įgauna tam tikras privilegijas, pvz., teisę pardavinėti žinomą produktą, naudotis biznio metodais, paremtais motininės kompanijos patirtimi, gauti pradinį apmokymą ir nuolatinę kompanijos paramą. Tačiau franšizės pirkėjai turi ir įsipareigojimų kompanijai. Tai ne tik royalty mokesčio mokėjimas, bet ir parduodamų prekių bei paslaugų kokybės išlaikymas, parduodamų prekių ir teikiamų paslaugų asortimento bei veiklos apribojimai, reikalavimai patalpų vietai bei dizainui ir draudimas užsiimti bet kokia panašia veikla franšizės kontrakto galiojimo metu arba jam pasibaigus.

Franšizę įsigijusi firma įgauna tam tikrą pranašumą prieš kitus nepriklausomus konkurentus: prekių ženklus, autorines teises, komercines paslaptis ir patentus. Vienoda reklama, parduotuvių dizainas bei interjeras padeda jiems patraukti potencialių klientų dėmesį. Laikydamosi kompanijos aptarnavimo ir kokybės standartų, franšizę įsigijusios firmos teikia vartotojams aukštos kokybės prekes bei paslaugas.

Dauguma
franšizės tiekėjų yra didelės korporacijos, turinčios daug finansinių išteklių. Jos dažnai investuoja dideles sumas į produkto tyrimus bei tobulinimą; turi didelius marketingo skyrius, kurie užsiima plačia reklama; yra sukūrusios apmokymo programas naujiems franšizės pirkėjams. Taip pat šios kompanijos teikia įvairią nuolatinę paramą. Taigi, laikydamiesi franšizės kontrakto sąlygų, franšizės pirkėjai gali gauti daug naudos turėdami savo biznį ir gaudami paramą iš patyrusios bei pripažintos kompanijos.

Taigi, trumpai galima apibrėži, jog Franšizė – tai dalykinis susitarimas tarp „motininės“ kompanijos – franšizės savininko ir individo –verslininko arba , paprastai susijęs su tam tikrais finansiniais ir kitokiais įsipareigojimais siekiant abipusės naudos. Franšizės savininkas arba teikėjas parduoda franšizės pirkėjams teisę pardavinėti jo prekes ar paslaugas ir naudotis jo sukurtais biznio metodais, prekiniais ženklais. Franšizės pirkėjas paprastai moka teikėjui pradinį mokestį ir nustatytais terminais (kontrakto galiojimo metu) – pardavimo pajamų procentą arba royalty (pagal susitarimą).

Franšizė – tai viena iš galimybių pradėti savo verslą. Verslininkas, vykdantis veiklą pagal franšizės sutartį, įgyja teisę naudotis franšizės pardavėjo sukurtu verslo modeliu, įmonės vardu, prekiniu ženklu, gamybos technologijomis, teikti tokias pačias paslaugas ir kita.

Už galimybę naudotis šiomis teisėmis franšizės pirkėjas franšizės pardavėjui moka atlygį, numatytą sutartyje. Jis gali susidėti iš pradinio mokesčio ir/arba reguliariai mokamos procentinės dalies nuo franšizės naudotojo pajamų. Atlygis yra susitarimo objektas.

Franšizė yra patraukli mažesne verslo rizika. Franšizės pardavėjas sutartyje numatyta tvarka teikia pagalbą (konsultacijas) franšizės pirkėjui pradedant ir plėtojant verslą. Kartu su franšize jos pirkėjas įgyja ir dalį vartotojų, kurie jau naudojasi franšizės tinklu.

Verslas pagal franšizės sutartį turi ir trūkumų. Franšizės naudotojas yra labai priklausomas nuo franšizės pardavėjo. Veikla vykdoma griežtai laikantis franšizės sutarties. Taip ribojama verslininko saviraiška. Franšizės teisių įsigijimas gali pareikalauti didelių investicijų.

Frančizės sutarties samprata

Pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.766 straipsnį, franšizės sutartimi viena šalis (teisių turėtojas) įsipareigoja perduoti už atlyginimą kitai šaliai (naudotojui) tam tikram terminui arba neterminuotai teisę naudotis verslo tikslais išimtinių teisių, priklausančių teisių turėtojui, visuma (teise į firmos vardą, teise į prekių ar paslaugų ženklą, teise į saugomą komercinę (gamybinę) informaciją ir kt.), o kita šalis įsipareigoja už tai mokėti sutartyje nustatytą atlyginimą. Franšizės sutartis numato teisių turėtojo išimtinių teisių visumos, dalykinės reputacijos ir komercinės patirties panaudojimą tam tikru mastu (nustatant minimalų ar maksimalų panaudojimo būdą arba kitą formą). Franšizės sutartis taip pat gali numatyti tokių išimtinių teisių, dalykinės reputacijos ar komercinės patirties panaudojimo teritoriją arba verslo sritį, kurioje tai bus naudojama (prekių pardavimas, paslaugų teikimas ir t. t.).

Franšizės sutarties šalmis gali būti įmonės (verslininkai).

Franšizės sutarties forma reglamentuojama Civilinio kodekso 6.767 straipsnyje:

1. Franšizės sutartis turi būti rašytinė. Rašytinės formos nesilaikymas franšizės sutartį daro negaliojančią.

2. Tretiesiems asmenims sutartis gali būti panaudota tik įregistravus franšizės sutarties sudarymo faktą įstatymų nustatyta tvarka juridinių asmenų registre, kuriame yra įregistruotas teisių turėtojas. Jeigu teisių turėtojas įregistruotas užsienio valstybėje, franšizės sutarties sudarymo faktas turi būti registruojamas juridinių asmenų registre, kuriame įregistruotas naudotojas.

3. Jeigu franšizės sutarties dalykas yra pramoninės nuosavybės teise saugomas objektas, franšizės sutarties sudarymo faktas taip pat turi būti įregistruotas įstatymų nustatyta tvarka atitinkamoje institucijoje, registruojančioje pramoninės nuosavybės teisės objektus ir teises į juos.

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 1215 žodžiai iš 4049 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.