Jav šokėjos martha graham gyvenimas ir kūryba
5 (100%) 1 vote

Jav šokėjos martha graham gyvenimas ir kūryba

TURINYS

Įvadas………………………………………………………………………………………..2psl.

Biografija ir kūryba …………………………………………………………………..2psl.

Graham ir Denishawn…………………………………………………………………………………3psl.

Graham ir „Greenwich Village Follies“………………………………………………………3psl.

Graham ir Horst‘as…………………………………………………………………………………….4psl.

Graham Technika……………………………………………………………………………………….4psl.

Graham ir „Lamentation“………………………………………………………………………….5psl.

Graham „Primitive Mysteries“…………………………………………………………………..5psl.

Graham Amerikietiškos temos …………………………………………………………………..5psl.

Marthos Graham naujovės…………………………………………………………………………8psl.

Naudota literatūra…………………………………………………………………………………….12psl

MARTHA GRAHAM (1894 – 1991)

Martha Graham buvo viena iš populiariausių šokėjų Jungtinėse Amerikos Valstybėse. Jos šokis atrodė labai realistinis. Jos veido išraiška judėjo švelniai karu su nepkartojamu šokiu. Iki šiol ši miniatiūrinė modernios išraiškos pradininkė, vadinama didžiąja amžiaus menininke, visiems laikams pakeitusia Amerikos atlikėjų judesius bei šokį. Martos įtaka šokiui buvo stulbinama ir dažnai lyginama su Picasso dailėje, Stravinskiu muzikoje ir Frank Loyd Wright‘u architektūroje.

Šokėja ir choreografė Marta Graham (1894 – 1991) buvo centrinė modernaus šokio judesių asmenybė. Daugiau nei 180-tyje darbų sukurtų per savo karjera, kuri tęsėsi virš 50metų, Graham išvystė originalią techniką apimančią pagrindę emocijų išraišką, per didelio intensyvumo, stilizuotus kūno judesius.

Interpretuojamo šokio lanksti pėda ir pulsuojantis dubuo gimė iš Graham jausmų žmogaus figūrai. Prieš Graham, šokėjai dėmesį skirdavo tik studijuotų klasikinio baleto judesių emociniam ir psichologiniam dailinimui. Dabar jie stato ištisus šokio bloklus.

„Kiekvienas šokis yra tarsi karščio matuoklis, širdies diagrama… .Instrumentas, kurio dėka šneka šokis yra taip pat instrumentas, kurio dėka gyvename gyvenimą…. žmogaus kūnas“ karta pasakė Graham aiškindama savo laisvumą neoklasikiniame balete.

BIOGRAFIJA IR KŪRYBA

Martha Graham gimė 1894m. mažame Pittsburgo miestelyje, Pensilvanijoje. Jos tėvas buvo „psichiatras“, specializavęsis žmogaus psichologijoje. Dr.Graham labai domėjosi kaip žmonės naudoja savo kūnus ir šis susidomėjimas persidavė jo vyriausiai dukteriai. Praėjus metams, Martha Graham dažnai kartodavo savo tėvo posakį: „Judesiai niekada nemeluoja.“

1908m.Graham šeima persikėlė i Santa Barbara, Kalifornijoje.

1911m. ji pamatė Ruth Saint-Denis pasirodymą ir nusprendė tapti šokėja.

„Aš nuėjau i Mason operos teatrą su tamsia suknele ir skrybėle, kurią nupirko man tėvas (…) Jis prisegė puokštę žibučių prie mano pilkos suknelės ir tą naktį mano dalia buvo patvirtinta. Uždanga prasivėrė. Žiūrovai buvo ramūs. Miss Ruth atliko programą itraukiant žinomiausius jos solo – „Kobra“, “Radha“ ir “Profesionalė“. Taip pat programoje buvo ir jos žinomiausias šokis“ Egypta“.

1913-1920: ji studijavo teatrą ir šokį „Cumnoch universitete“ (gavo diplomą 1916m).

Graham ir Denishawn

1916 pradėjo studijuoti Denishawn mokykloje Los Andžele (tai buvo taip pat Ruth Saint-Denis ir Ted Shawn mokykla). Per kitus 7 metus Martha kilo nuo studentės iki mokytojos, iki labiausiai žinomos šios kompanijos atlikėjos. Ji dažnai dirbdavo kartu su Ted Shawn kaip jo partnerė ir tapo viena pagrindinių atlikėju „Xochtil‘e“- jo gerai žinomam duete apie Indėnę merginą ir Actekų imperatorių.

Graham ir „Greenwich Village Follies“

Graham paliko Denishawn 1923m. ir priėmė darbą kartu su „Greenwich Village Follies“, kur ji įgijo balerinos reputaciją. Per 3 metus ji tapo „Greenwich Village“ meno scenos dalimi ir pamatė Eleanor‘os Duse darbą, Maskvos Meno Teatrą ir Max‘a Reinhardt‘ą. 1925m. ji paliko „Follies“tam kad pradėtų nepriklausomą karjerą. Kad išlaikytų save per šį laikotarpį ji dirbo mokytojos darbą Rytinėje muzikos mokykloje Rochester‘yje, NY ir John‘o Murray Anderson‘o Mokykloje Niujorke. Balandžio 18d., 1926 metų jos Rytinės mokyklos studentų trupė debiutavo New York‘e. Programa buvo sunkiai kilusi iš Denishawn repertuaro, charakterizuota Graham egzotiškuose solo numeriuose ir jos studentų baladės pavadintos „Krišnos fleita“. „The Dance“ žurnalas apibūdino Graham kaip „aprengta sunkiu auksiniu kimono, daranti šabloną su savo kūnu prieš brilijantinį, lakuota skydą… Martha Graham pristato eilę uždegančių vaizduotę paveikslų, ir šimtus istorijų kiekvienam gestui. Galime sakyti kad jos šokiai yra jausmų paveikslai išprususiems“.

„Pirmas mano koncertas vyko 48-osios gatvės
teatre, balandžio 18, 1926. Aš šokau solo pagal Schummann‘o, Debussy, Ravelio ir kt. muziką. Louis‘as Horst‘as buvo mano akompaniatorius. (… )Aš šokau daug šokių ir visuose jautėsi Denishawn įtaka. Ten buvo žiūrovų. Jie atėjo nes aš suintrigavau juos kaip moteris, kuri gali dirbti pati.“

Graham ir Horst‘as

Iki 1927, Graham atsistatydino iš Rytinės ir Anderson‘o mokyklų fakultetų ir visą laiką dirbo Niujorke kaip šokėja ir choreografė. Ji atsidaro Martha Graham Šiuolaikinio šokio mokyklą. Šiuo metu jos kūriniai nagrinėjo socealines problemas (emigrantų, Apokalipsės vaizdavimas, maišto..) Neužilgo pradėjo dirbti su Louis‘u Horst‘u, kurį pažinojo iš Denishawn, kur jis buvo muzikos režisierius ir nuolatinis akompaniatorius. Horst‘as buvo 1920-ų, 30-ų, 40-ų metų pagrindinė figūra modernaus šokio scenoje. 1930-ųjų laikotarpyje jis buvo beveik visų Niujorko pagrindinių šokėjų akompaniatoriumi, bet glaudžiausi jo ryšiai buvo su Martha Graham, kurios artistinė vizija išlaikė jį ištikimam per visą gyvenimą. Horst‘as supažindino Graham su žymia vokiečių šokėja Mary Wigman, su modernios tapybos naujovėmis, įskaitant ir „kubistų“darbus ir supažindino su Vasilijumi Kandinskiu. Bet tikriausiai svarbiausia, kad Horst‘as mokė Graham apie muzikines formas ir skatino ją dirbti verčiau su šiuolaikiniais kompozitoriais negu statyti šokius pagal aštoniolikto, devyniolikto amžiaus muziką, kaip tai darė ankščiau.

Graham Technika

Nors šokius Graham sukūrė 1920-ųjų pabaigoje, kur interpretavo Denishawn kūrinius, 1930-aisiais ji pradėjo tapatinti naują judesių sistemą ir naujus choreografijos principus. „Delsartean“ elastiškumo, tamprumo ir relaksacijos principą pagrindusi savo pačios interpretacija, Graham nustato kvėpavimo ir impulso kontroliavimo metodą, kurį vadina „kontrakcija ir atpalaidavimas“. Jai judesiai sukeliantys susitraukiančių raumenų tempimą ir pasikartojantys energijos antplūdžiu paleidžiami nuo kūno kaip raumenų atsipalaidavimas. Šis raumenų kontroliavimo metodas suteikė Graham šokiams ir šokėjams sunkų, kampuotą vaizdą, vienas jų buvo labai neįprastas šokio publikai, pripratusiai prie švelnaus, lyriško Isadoros Duncan ir Ruth St.Denis kūno judėjimo. Todėl pirmuose atsiliepimuose,Graham buvo dažnai kaltinama „negražiu“ šokimu.

Šiuo metu Jūs matote 51% šio straipsnio.
Matomi 991 žodžiai iš 1927 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.