Kelių transportas
5 (100%) 1 vote

Kelių transportas

TURINYS

ĮVADAS 3

1. TRANSPORTO PRIEMONIŲ KLASIFIKAVIMAS IR KRITERIJAI 4

2. TRANSPORTAS LIETUVOJE 6

2.1. Geležinkelių transportas 7

2.2. Kelių transportas 9

2.3. Oro transportas 10

2.4. Krovinių krova Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste 11

IŠVADOS 14

LITERATŪROS SĄRAŠAS: 15

ĮVADAS

Lietuvai atgavus nepriklausomybę Lietuvos kelių transporto sistema buvo pertvarkoma. Didelis dėmesys buvo kreipiamas į krašto ūkio poreikių vežimams tenkinimą, vis plačiau taikant šiuolaikinius transporto valdymo logistinius metodus, pažangią techniką, technologiją, numatoma tolesnė Lietuvos ir ES šalių bendradarbiavimo galimybė, vienodinama teisinė bazė (tai buvo ir yra vienas iš svarbiausių Lietuvos transporto politikos prioritetų), techninis transporto priemonių bei infrastruktūros modernizavimas. Rengiama griežtesnė kontrolė užsiimant krovinių pervežimais, ypač užsienyje (ES šalyse). Numatyti ekologinių standartų taikymo principai, kontrolė ir ekologiniai prioritetai. Numatyta (reikia pažymėti, kad jau daug šioje srityje padaryta) rekonstruoti daugelį strateginių bei valstybinės reikšmės kelių, taip pat tranzitinių kelių.

Transportas nesukuria naujų produktų, naujų daiktų, o tik gabena produkciją, kurios sukurtos pramonėje ar žemės ūkyje. Transportas, gabendamas šią produkciją, atlieka materialinį procesą – šios produkcijos vietos pakeitimą, jos pristatymą vartotojui. Tai ir sudaro transporto, kaip materialinės gamybos šakos esmę. Produkto gamyba tik tada galutinai baigta, kai produktas yra pristatomas į vartojimo vietą – vartojimui arba tolesniam jo perdirbimui. Kelių transportas, gabendamas krovinius, toliau tęsia gamybos procesą paskirstymo srityje.

Šiame darbe mes trumpai apžvelgsime pagrindines transporto priemonių rūšis, bei jų klasifikavimo kriterijus, kokios transporto priemonės yra populiariausios. Taip pat išanalizuosime geležinkelių, automobilių, oro ir jūrų transporto padėtį Lietuvoje, t.y. kiek ir kokių krovinių jais buvo pervežta.

1. TRANSPORTO PRIEMONIŲ KLASIFIKAVIMAS IR KRITERIJAI

Transportas – tai sudėtinė Lietuvos Respublikos ūkio ir socialinės infrastruktūros dalis. Jo paskirtis – vežti keleivius ir krovinius bei teikti kitas transportavimo ir su tuo susijusias paslaugas.

Lietuvos Respublikoje yra šios transporto šakos: geležinkelio, automobilių, jūrų, vidaus vandenų, oro.

Geležinkelio transportui priklauso bendrojo naudojimo geležinkeliai, geležinkelių atšakos, riedmenys, ryšių signalizacijos, energetiniai įrengimai, stotys ir kiti inžineriniai statiniai, skirti tiesiogiai geležinkelio transportui aptarnauti.

Automobilių transportui priklauso keliai, transporto priemonės, technologiniai įrengimai, stotys ir kiti inžineriniai statiniai.

Jūrų transportui priklauso jūrų keliai, jūrų uostai, jūrų švyturiai ir kiti navigacijos ženklai bei techniniai įrengimai, reguliuojantys laivybą ir garantuojantys jos saugumą, laivai bei kitos plaukiojimo priemonės.

Vidaus vandenų transportui priklauso laivuojami vandens keliai, laivai ir kitos plaukiojimo priemonės, uostai, prieplaukos, navigacijos ženklai.

Oro transportui priklauso oro trasos, aerouostai, aerodromai ir transporto priemonės.

Transporto rūšys pasižymi tokiais kriterijais:

Kelių transportas:

 didelė transportavimo nuo durų iki durų galimybė;

 lankstumas;

 mažos išlaidos vežant trumpais atstumais;

 brangus ilgesnių nuotolių pervežimuose;

 greitas pristatymas.

Geležinkelių transportas:

 naudojamas ilgesnių distancijų pervežimuose;

 vežant ilgais nuotoliais mažesnės išlaidos lyginant su kelių transportu;

 konkuruoja su vandens transportu;

 ribota galimybė transportuoti nuo durų prie durų.

Vandens transportas:

 ribotas tinklas;

 ribotas navigacinis periodas;

 ribota galimybė pervežti nuo durų prie durų;

 konkuruoja su geležinkeliu;

 trumpesnėse distancijose konkuruoja su kelių transportu;

 dideli infrastruktūros pajėgumai;

 riboti infrastruktūros kapitalo poreikiai.

Oro transportas:

 naudojamas ilgesnių distancijų (tarpkontinentinių) pervežimuose;

 labai greitas pristatymas;

 konkuruoja su vandens transportu;

 ribota galimybė transportuoti nuo durų prie durų;

 dideli transportavimo kaštai.

2. TRANSPORTAS LIETUVOJE

Lietuvos transporto sektoriuje per 2004 m. 9 mėnesius padidėjo krovinių vežimai geležinkelių, jūrų ir oro transportu, sumažėjo – kelių ir vidaus vandenų transportu. Taip pat sumažėjo ir krovos apimtys Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste (1 lentelė).

1 lentelė [2]

Vežimų pagrindiniai rodikliai

Mato

vienetai 2003 m.

9 mėn. 2004 m.

9 mėn. Palyginti su 2003 m. 9 mėn., proc. (+,-)

Krovinių vežimas tūkst. t 76528,6 76423,8* -0,1

geležinkelių transportu tūkst. t 30808,2 33271,0 +8,0

iš jų: vidaus tūkst. t 3818,6 4193,6 +9,8

tarptautiniu tūkst. t 26989,6 29077,4 +7,7

iš jų: įvežta tūkst. t 4653,8 5797,0 +24,6

išvežta tūkst. t 4817,0 6322,8 +31,3

tranzitas tūkst. t 17518,8 16957,6 -3,2

kelių transportu tūkst. t 43330,1 39000,0* -10,0

vidaus vandenų transportu tūkst. t 588,4 530,7 -9,8

jūrų transportu tūkst. t 3427,2 3619,0* +5,6

oro transportu tūkst.
t 2,7 3,1 +14,8

Krovinių krova į jūrų laivus ir iš jų Klaipėdos uoste ir Būtingės terminale tūkst. t 24074,6 21402,2 -11,1

iš jų: naftos produktų tūkst. t 13192,8 11388,5 -13,7

kitų krovinių tūkst. t 10881,8 10013,7 -8,0

Klaipėdos uoste tūkst. t 15775,3 15055,2 -4,6

iš jų: kelių transporto priemonių vnt. 108481,0 112893,0 +4,1

konteinerių TEU 89445,0 123316,0 +37,9

2.1. Geležinkelių transportas

AB „Lietuvos geležinkeliai“ per 2004 m. 9 mėn. vežė 33,3 mln. t krovinių, tai 8% daugiau nei per 2003 m. 9 mėn. Krovinių vežimo mastų didėjimui įtakos turėjo Lietuvos ekonomikos augimas, nulėmęs krovinių importo, eksporto ir vietinių vežimų didėjimą, taip pat tranzito Kaliningrado srities kryptimi apimčių didėjimas (1 pav.). Analizuojant krovinių vežimus pagal rūšis pažymėtina, kad didžiausios įtakos vežimo mastų pokyčiui turėjo išaugę naftos ir jos produktų, statybinių medžiagų ir cemento bei cheminių ir mineralinių trąšų vežimai geležinkeliais. Tačiau šiuo laikotarpiu gerokai sumažėjo grūdų ir miltų vežimai (2 pav.). Nepaisant to, kad analizuojamu laikotarpiu krovinių tranzitas Kaliningrado srities kryptimi padidėjo 8,8%, bendri tranzitiniai vežimai sumažėjo 3,2%. Priežastis – 22,3% sumažėję vežimai per Klaipėdos uostą. Tai sietina su Rusijos vyriausybės taikoma tarifų politika, proteguojančia vežimus per savo uostus.

Šiuo metu Jūs matote 36% šio straipsnio.
Matomi 874 žodžiai iš 2440 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.