Miegas ir sapnai
5 (100%) 1 vote

Miegas ir sapnai

11213141

ĮVADASBeveik kiekvienam yra retkarčiais tekę neužmigti dėl vienokių ar kitokių priežasčių. Jeigu koks nors žmogus nuolat abejoja, ar teisinga linkme kreipia savo elgesį, jei jį be paliovos slegia šeimyniniai arba darbo rūpesčiai, tai nakties ramybė paskatina jį imti svarstyti savo problemas, nes dienos darbai ir rūpesčiai jį nuo to sulaiko.

Žmogus, nesutariąs su savo miegu, už tai turi brangiai sumokėti. Menkiausia dalis išlaidų dėl šios prarastos harmonijos išeina tabletėms. Brangiausiai kainuoja jūsų sveikata, jūsų laimė, jūsų gyvenimo siekiai.

Mes stengiamės iššifruoti savo sapnus, tikėdamiesi, kad jie slepia kažkokį pranešomą, apie ateities įvykius. Dažniausiai siejame sapnus su kokiais nors išoriniais, paprastai nuo mūsų nepriklausančiais faktais. Tačiau užmirštame, kad sapnai-tai ištiesų dalis mūsų: mūsų norų, minčių, siekių. Sapnai yra tarsi tamsioji mūsų pačių pusė. Paprastai sapnuojame įvairiausias problemas. Tos problemos, kurių dėl vienokių ar kitokių priežasčių negalime ar nemokame išspręsti tikrovėje. Galbūt nežinome, nesiryžtame, o gal aplinkybės neleidžia. Sapne viskas paprasčiau, o ir drąsiau bei saugiau išmėginti naujus sprendimo būdus.

Sapnų aiškintojus-senovės žynius, išminčius pakeitė naujausia technika aprūpintos laboratorijos, mokslo įstaigose dirbantys specialistai, tiriantys miegą, nuo kurio ir neatskiriami ir sapnai. Mes visi sapnuojame 2-3val. Tik ne kiekvienas visus sapnus atsimena.

Tūkstantmetis įvairių pasaulio tautų tradicijos, papročiai, požiūris į vieną ar kitą reiškinį, argyvūną, veržlus mūsų gyvenimas veikia ir sapnus, jų aiškinimą, simbolių interpretaciją…



-1-

MIEGO RITMAS

Paros ritmas atitinka gyvenimo ritmą nuo mūsų pabudimo su naujei gimstančia diena iki grįžimo atgal.

Per 24val. dienos ir nakties cikle mūsų organizmas dėka biologinio laikrodžio, kitaip dar vadinamo cirkadiniu ritmu, smarkiai keičia miego laiką darbo dienomis ir savaitgaliais, kaip tai daro ir pamainomis dirbantys darbininkai ir studentai, tap pat galima sugadinti biologinį laikrodį. Kai šis jau pradeda derintis prie savaitgalio miego režimo, prasideda nauja darbo ar mokslo savaitė. Ne tik žmonės, bet ir gyvūnai belaikėje nuolat apšviestoje aplinkoje, taip pat perženge 24val. paros ribą.

Biologinis ritmas veikia ir miegant-kelis kartus per naktį mes pereiname 5 skirtingų miego fazių ciklus:

1. Pirmoji miego fazė.

2. Antroji miego fazė.

3. Trečioji miego fazė.

4. Ketvirtoji miego fazė.

5. REM miegas.

Kai atsigulate į lovą ir užmerkiate akis, kitame kambaryje esantys tyrėjai stebni jūsų elekroevicefalogramoje (EEG) gana lėtas alfa bangas, kurios kyla jums atsipalaidavus, tačiau dar būdraujant. Kai jūs apsiprantate su visais šiais prietaisais ir pajuntate nuovargį, jūsų kvepavimas lėtėja, smegenų elektrinės bangos taip pat lėtėja ir pereina į netolygias pirmosios miego fazės bangas. Šiame negiliame miege, kuris trunka apie dvi minutes, jums gali kilti įvairiausių vaizdų, kurie primena haliucinacijas. Jūs galite pasijusti krentą arba skrendą, nejausdami savo svorio.

Greitai jūs dar labiau atsipalaiduojate. Prasideda dvidešimt minučių trunkanti antroji miego fezė, kuriai būdingos periodiškai išryškėjančios miego verpstės-sustiprėjęs smegenų elektrinis aktyvumas. Ir nors šios fazės metu nesunku jus pažadinti, jūs jau neabejotinai miegate.

Per kitas kelias minutes jūs pereinate trečiąją, pereinamąją, miego fazę ir pasiekiate ketvirtąją, gilaus miego fazę. Jūsų smegenys jau trečiosios, tačiau daugiausia ketvirtosios, miego fazės metu pradeda skleisti lėtas, dideles delta bangas. Abi šios miego fazės kartu dar kartais vadinamos delta miegu. Jos trunka maždaug 30 min. Ir jų metu jus jau sunku pažadinti. Įdomu, kad gilaus ketvirtosios fazės miego metu galima kalbėti, vaikščioti arba prišlapinti į lovą. Tačiau netgi tada, kai esame kietai įmigę, mūsų smegenys kažkaip apdoroja, kai kurių dirgiklių informaciją. Mes vartomės lovoje, bet iš jos neiškrentame. Atsitiktinis triukšmas, sukeltas pro šalį važiuojančių automobilių, gali nesutrikdyti gilaus miego, tačiau kūdikio verksmas, sklindantis iš vakų kambario, kaip mat jį pertrauks.

Jums užmigus, maždaug po valandos, atsitinka keistas dalykas. Vietoj to, kad toliau sau giliai snaustumėte, jūs grįžtate ,,miego kopečiomis” atgal. Per trečiąją ir antrąją miego fazes jūs patenkate į įdomiausią miego fazę-greitų akių judesių-REM miegą. REM miegas dar kartais vadinamas paradoksaliuoju miegu, nes kūnas viduje yra akyvus, o išoriškai atrodo ramus. Dar įdomiau už parodoksaliąją REM miego prigimtį yra tai, kad greitieji akių judesiai praneša apie sapno pradžią. Netgi tie, kurie teigia niekad nesapnuojantys, pažadinti REM miego metu, dažniau nei 80% kartų papasakoja savo sapną. Skirtingai nuo greitai prabėgančių pirmosios miego fazės vaizdų, REM miege sapnai dažniausiai yra emocionalūs ir paprastai primena įvairias istorijas.

KODĖL MIEGAME?

Pramiegame maždaug trečdalį gyvenimo. Kai negalime miegoti, pradedame blogai jaustis, mūsų kūnui trūksta miego.Galite sužinoti, ar jums trūkta miego- o daugeliui studentų jo
trūksta,- pasitikrinę, ar tinka dauguma iš šių teiginių: reikia žadintuvo, kuris sutrumpintų natūralų miego laiką;

-2-

auditorijoje jaučiatės mieguistas arba jums trūksta energijos, būtinos didesniems laimėjimams; vos tik padedate galvą ant pagalvės iškarto užmiegate.

MIEGO SUTRIKIMAI

Teiginys, kad kiekvienam žmogui reikia 8val. miego, yra neteisingas. Naujagimiai pramiega du trečdalius paros, o suaugusieji- vargu ar daugiau kaip ketvirtadalį. Labai skiriasi to paties amžiaus individų vidutinė miego trukmė. Kai kurie žmonės puikiai jaučiasi išsimiegoję mažiau kaip 6val. per naktį,o kiti nuolat išmiega devynias ir daugiau valandų. Žmonių miego skirtumai nėra susiję su ryškiais asmenybės skirtumais, tačiau miego pobūdis gali būti veikiamas genetiškai. Maždaug 10-15% suaugusiųjų, nesvarbu, koks jų poreikis miegui, skundžiasi nemiga- pasikartojančiais sunkumais užmigti arba miegoti užmigus. Tikroji nemiga nėra atsitiktinis negalėjimas užmigti, kuris pasitaiko sunerimus ar susijaudinus. Stresinėmis situacijomis būdravimas yra natūrali ir adaptyvi situacija. Neramiomis naktimis labai dažnai klaidingai įvertiname savo miego trukmę. Net jeigu nemiegojome tik vieną valandą, gali atrodyti, kad nemiga kamavo didesnę nakties dalį, nes tai yra ta dalis, kurią prisimename.

MIEGAS

Miego sutrikimas- kai per daug geriate kavos, stresai, depresijos, sutrikusi širdies-plaučių funkcija. Miegas yra labai svarbus gyvybei palaikyti negu valgymas ar gėrimas. Kartais miega ir ne visi gyvūnai, o tik tie, kurie yra labiau išsivystę, tai yra turi antrinį reguliavimo organą-nervų sistemą. Juo diferencijuotesnė ši sistema, tuo aiškesnė ritmiška miego ir būdravimo būvių kaita, kuri atitinka 24val paros periodus. Taigi miegas priklauso nuo nervų sistemos, nors jo poveikis yra svarbus visam žmogaus organizmui. Iki šiol miego tyrimas ir įvairių miego teorijų pagrindimas dar nėra baigtas, kuris pasižymi daugeliu prieštaravimų. Miego sutrikimai tikriausiai yra antros pagal dažnumą po slogos sveikatos sutrikimas. Netekus svorio, miegas tampa nepastovus, su dažnais pabudimais, o svorio prieauglis gali sukelti nuolatinį miego poreikį ir mieguistumo būseną. Senstant miego struktūra nuolat kinta, ir organizmui darosi vis sunkaiu palaikyti kokybišką miegą. Todėl vyresniame amžiuje vis dažniau atsiranda poreikis snūstelėti dienos metu. Vienas iš neoagrįsčiausių mitų yra tai, kad alkoholis pagerina miegą. Taip išgėrę užmigsite greičiau, bet jūsų miegas bus nestabilus, o ir atsibusite kur kas anksčiau. Prieš miegą reikėtų vengti ir rūkymo. Neskaičiuojant visų kitų kenksmingų rūkymo faktorių, nikotinas, kaip stiprus stimuliatorius, gali gerokai paveikti įmigimo procesą. Rūkaliai miega vidutiniškai trumpiau, nei nerūkantys žmonės.

Dienos miegas po naktinės pamainos yra viditiniškai dviem-keturiom valandom trumpesnis nei nakties miegas.

Miegas-geriausias vaistas ne tik nuo visų ligų, bet ir nuo visų gyvenimo negandų. Sveikas miegas įveikia per dieną atsiradusį nuovargį ir paruošia žmogų naujai darbo dienai. Padarykite viską, kad jūsų miegas būtų pilnavertis:

a. Seniai žinoma, kad pikčiausias miego priešas-valgymas ir rašomasis stalas.

b. Neprisivalgykite prieš naktį.

c. Labiausiai miegui trukdo mąstumo procesas.Nedirbkite protinio darbo iki vėlaus vakaro.

d. neskaitykite gulėdami lovoje. Pasistenkite, kad pagalvė būtų skirta ti miegui.

e. Oras miegamąjame turi būti grynas ir gaivus.

f. Patalynę perklokite ir išpurtykite kasdien.

g. Pasirinkite jums labiausiai patinkančią pagalvę ir antklodę.

-3-

SAVISTAIGA NORINTIEMS GREIČIAU UŽMIGTI

Aš ramiai guliu. Man gera ir patogu. Aš ramus ir man malonu. Letai slenka laikas. Akys merkiasi. Tyla, ramybė, poilsis. Jaučiu visišką ramybę.

· Dešinės ir kairės rankos raumenys atpalaiduoti.

· Dešinės ir kairės kojos raumenys atpalaiduoti.

· Visas kūnas atpalaiduotas.

· Kvėpuoju lygiai ir ramiai, širdis palaka lygiai ir ramiai.

KOKIE SIMTOMAI TRUKDO MUMS MIEGOTI?

Miegas yra natūralus organizmo poreikis, kurį daugelis žmonių patenkina legvai, kiti gana sunkiai. Trečdalį gyvenimo žmogus pramiega. Taigi, miego reikšmė žmogaus organizmui yra itin svarbi, miegas-mūsų gyvenimo dalis. Miegas ypatingą reikšmę turi nervų sistemos veiklai, protiniam darbui. Miegodamas žmogus-auga. Dažnai pacientai vykstantys i konsultacijas, skundžiasi nemiga, blogu miegu, lunatikavimu ir košmarais, kurie išvargina žmogų. Miego sutrikimai tampa rimta medicinos dalimi. Naktiniai košmarai, lunatizmas-problemos, dėl kurių pacientai kreipiasi į gydytojus-vaikų ir paauglių psichetrus. Tokie žmonės dažnai jaučia nerimą, būna pavargę ir išsekę; dažnai kompleksuoja ir išgyvena, kad tik apie jų problemas nesužinotų draugai, nes imtų tyčiotis. Dažnai tokie žmonės nepasitiki savimi, jiems būdingos įvairios baimės. Žmogus jau tiesiog yra įsitikinęs, kad blogai miegos, o ryte blogai jausis, negalės susikaupti. Dažniausiai miegas sutrinka dėl įvairių ligų, tačiau gana svarbią reikšmę miego kokybei turi ir išoriniai organizmą veikiantys veiksniai. Manoma, kad miego sutrikimai yra susiję su generaliniais veiksniais. Ypatingai svarbią reikšmę miegui turi ir psichologiniai veiksniai. Žmonės, dirbantys aktyvų
psichologinį darbą apie 15val. per parą, būna pavargę, o tuo met jie ir blogai miega. Galbūt keista, bet gerai miegoti gali tik gerai pilsėjęs, nejaučiantis nuolatinės įtampos, streso žmogus. Jei dienos metu žmogus labai pervargsta, jį slegia įvairūs emociniai rūpesčiai.

Lunatizmas-tai pakilusi sąmonės būsena, kai kartu pasireiškia miego ir vaikščiojimo fenomenai. Jo metu žmogus keliasi iš lovos ir vaikščioja, beveik visai nesuvokdamas realybės. Dažniausiai prabudus ar tokį žmogų pažadinus, jis nieko neprisimena.

Kitas, gana dažnas miego sutrikimas- tai naktinis siaubas. Žmogus miego metu atsisėda lovoje ar keliasi iš jos, kartais net šoka iš lovos ir bėga link durų, dažniausiai būna apimtas panikos, siaubo. Dažniausiai tuos naktinius siaubus žmogus pamiršta, arba jo atmintyje užsifiksuoja atskiri vaizdai. Nuo naktinio siaubo reikėtų atskirti košmarus. Tai pilni nerimo ir baimės sapnai. Juos paprastai žmogus prisimena.

Esant įvairiems miego sutrikimams, reikėtų nedelsiant kreiptis į specialistą, kuris, išklausęs nusiskundimus bei įvertinęs, paskirs tam tikrą gydymą.

Auginant vaiką, turintį miego sutrikimą, svarbu yra ,,ribų nustatymas“. Daugelis tėvų žino, kaip sukurti tikslias užmigimo elgesio ribas. Kartais tenka prailginti būdravimo laiką, ir vėliau nuėjęs miegoti vaikas, užmigs greičiau. Jeigu vaikas turi naktinių baimių, jis saugiau užmigs, sutarus, kad kurį laiką tėvai bus jo kambaryje. Vaiko saugumui turi ypatingai svarbią reikšmę tėvų emociniai santykiai šeimoje, jų tarpusavio bendravimo ypatumai. Susiformuoti vaiko normaliam miego ritmui, didelę reikšmę turi kasdieninis ir pastovus miegojimo įpročių ugdymas. Jei vaikas mato, jog yra taisyklės ir jos vis stiprinamos, nedarant išimčių, jis atsipalaiduoja ir galiausiai įtampa baigiasi. Vaikas pradeda jaustis saugus. Vyresniems vaikams svarbu yra sutvarkyti miego režimą, sukurti miegi higienos

-4-

taisykles. Pokalbių metu su paaugliais tikslinga diskutuoti apie miego prasmę, o esant indikacijoms,

pasiūlyti net ir psochoterapinius užsiėmimus. Be abejo, jeigu paauglių miego sutrikimai yra šizofrenijos, anoreksijos, depresijos ar kitos ligos požymis, tuo met reikalingas medikamentinis tos ligos gydymas. Paaugliai dažnai slepia savo nerimą, baimes, tačiau tėvai pastebėję pasikeitimus vaiko elgesyje, turėtų jį paguosti ir nuoširdaus pokalbio dėka pabandyti išsiaiškinti, kas vaiką neramina, kas jį slegia. Iš vaiko pasakojimų galima suprasti apie nerimo šaltinį. Jei nerimas mažėja stiprinant vaiko pasitikėjimą savimi ir saugumo pojūtį miegas gerėja. Jei nerimas didėja būtina specialisto konsultacija, o galbūt vaiko ir visos šeimos gydymas.

MIEGUI TRUKDANČIOS LIGOS IR JŲ FAKTORIAI

ALKOHOLIS

Alkoholis, kaip slopinančiai nervų sistemą veikiantys preparatai paspartina užsnūdimą. Kuo daugiau išgerta alkoholio, tuo mažiau miego naktį. Kai kurios tabletės nuo nemigos, slopina sąmonės budrumą palaikančias smegenų grandis. Miegas tampa ,,trukinėjantis“, gerai nebesiilsima. Neretai nubundama sapno viduryje.

ALERGINIS NIEŽULYS IR KITI GALVOS NEGALAVIMAI

Tai egzema, dilgėlinė ir vabzdžių įkandimai. Šios ir kitos alerginės odos reakcijos gali užtikrinti nemigą nakties metu.

ASTMA

Kai kurie astmininkai atsibunda vidury nakties kamuojami dusulio priepolio. Dusulio priepolio gali padėti išvengti savalaikis antiastminių priemonių vartojimas.

NAKTINIS ARBA PAMAININIS DARBAS

Naktimis arba pamainomis dirbantys žmonės dažnai kenčia nuo įvairių virškinimo sutrikimų. Jų priežastys dažniausiai būna susijusios su netaisyklinga mityba bei ,,prievartaujamais“ cirkadianiniais ritmais.

ENDOKRININĖS SISTEMOS SUTRIKIMAI

Tai visų pirma diabetas, kuriuo sergant, kamuoja nuolatinis troškulys, bei hipoglicemija.

DAŽNAS POREIKIS ŠLAPINTIS

Šios reiškinio priežastys gali būti ankstyva diabeto stadija, vyrams-prostatos ligos, moterims-cistitas ar menopauzės pradžia, šlapimo pūslės negalavimai.

ŠIRDIES LIGOS

Širdies ligos gali kelti skausmus krūtinės srityje bei kvėpavimo problemas, privedančias iki dusulio. Jos taip pat turi nemaža bendro su Pikviko sindromu.

-5-

AUKŠTAS KRAUJOSPŪDIS

Ši problema gimininga širdies ligoms. Kraujospūdžio mažinimui naudojant beta-blokuotojus, galima susilaukti nemigos, nes šie vaistai turi stimuliuojanti poveikį. Jie taip pat gali išprovokuoti košmarus.

NEMIGA

Žmogus turintis psichinių sutrikimų ar kitokių ligų, jį visą laiką kamuos nemiga. Kodėl pradedame nemiegoti? Pabandykime išpradžių išsiaiškinti, kas yra miegas ir kokia jo reikšmė žmogaus organizmui. Juk, miegui, palyginti su kitokiomis mūsų veiklos rūšimis, mes skiriame didžiausią laiko dalį. Pramiegame-trečdalį savo gyvenimo. Sulaukę 75 metų amžiaus, būname sąmoningai pragyvene tik 50 metų, o kurį kankina nemiga kiek daugiau.

Šiuo metu Jūs matote 50% šio straipsnio.
Matomi 2403 žodžiai iš 4793 žodžių.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA (kaina 0,87 €) ir įveskite gautą kodą į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.