Mokinių savęs vertinimo ugdymas
5 (100%) 1 vote

Mokinių savęs vertinimo ugdymas

Mokinių savęs vertinimo ugdymas

Mokinių savęs vertinimo ugdymas.

Įvadas

Mokyklų pareiga – ne tik plėtoti vaiko pažinimo sugebėjimus – jos privalo rūpintis vaiku „ kaip visuma“.Nes vaikas- tarsi augalas, kuris turi ne tik tai, ką mato mūsų akis, bet ir jame tūnančias ateities užuomazgas.Jis gal tik išskleidęs lapus, bet kada nors pražys, vėliau duos vaisių.Todėl nepaprastai svarbu pažinti vaiką, prasiskverbti į slėpiningą jo prigimtį, ugdyti jo dvasinį pasaulį.Skatinti ir padėti jam tobulėti- kiekvieno pareiga.Svarbu tobulinti ne tik fizines, psichines, intelektines, bet ir dvasines galias, taurinti visą žmogų,gebantį adekvačiai save vertinti įvairiose gyvenimo situacijose.

E. Martišauskienė svarbiausiomis dorinėmis vertybėmis laiko atsakingumą, pareigingumą, jautrumą,savikritiškumą,teisingumą,žmogaus tausojimą,kuklumą, sąžiningumą. Visos vertybės veiksmingais kriterijais pasidaro tik tada, kai įgauna subjektui asmeninę prasmę, kai atrodo, jog be jų aplinka ir joje esantys žmonės tampa beverčiai ir beveidžiai. Kokios gi vertybės svarbiausios ugdytiniams ir skatina jų dvasinį augimą?

Pirmiausiai kiekvienas jų nori būti mylimas. Visi trokšta mylėti, būti mylimi,rasti pasaulyje sau artimą, giminingą sielą.Amerikiečių psichologas ir filosofas Ė.Fromas teigia, jog be meilės žmonija negalėtų išgyventi nė dienos. O kaip tai svarbu augančiam vaikui, kuris nuolat ieško dėmesio, supratimo, nuoširdumo.Jausdamasis esąs mylimas, jis saugus,užtikrintas dėl ateities.

Mokinių dvasinių poreikiai ir jų ugdymas

Kiekvienam, neatsižvelgiant į tai , kokio amžiaus jis būtų, ypač svarbu būti pastebėtam ir priimtam tokiu, koks yra. Mokiniai norės sužinoti ir suprasti, jie jausis patogiai fiziškai, bus saugūs psichologiškai, bus pripažinti, jausis esą reikalingi.Mokytojas pagal galimybes turi sudaryti sąlygas, kad būtų patenkinti vaiko poreikiai ,ir žinoti, kaip jie patenkinami: vaikas, kuris namie nėra mylimas arba jo nepriima bendraamžiai, bus linkęs mažiau mokytis, nes nebus patenkinti jo pagrindiniai poreikiai.Antra vertus, tas mokinys, kuris jaučia, kad yra mylimas, kad juo žavimasi, bus daugiau linkęs domėtis mokymusi, negu tas, kuris jaučiasi atstumtas ir ignoruojamas, klaidingai suprantamas. Visi mokiniai bus labiau linkę mokytis emociškai saugioje aplinkoje negu įtemptoje atmosferoje.

Teigiamą emocinę foną mokytojai gali sukurti įvairiomis priemonėmis: optimizmu, pasisekimo džiaugsmu, pasitenkinimu, susižavėjimu,susidomėjimu veikla ir rezultatu, veiklos rūšių įvairavimu, ugdymo turimu, dvasinio ugdymo veikėjų kontaktu.Pedagoginiuose santykiuose meilė turi svarbų vaidmenį.Ugdytojas visa savo esybe turi parodyti vaikui, kad jį myli kaip asmenybę net ir atsitikus nemalonėms, nepriimtiniems įvykiams. Tik tada, kai patenkinami meilės ir priklausomybės poreikiai, įmanoma siekti aukščiausiųjų – savęs vertinimo ir saviraiškos- poreikių.

Ypač reikšminga ugdymui yra savęs vertinimas. Savęs vertinimas – tai individo savęs paties, savo galimybių,savybių ir vietos tarp kitų žmonių vertinimas.Nuo jo priklauso žmogaus santykiai su kitais žmonėmis, jo savikritiškumas, reiklumas sau, požiūris į savo laimėjimus ir nesėkmes. Savęs vertinimas turi įtakos žmogaus veiklos aktyvumui ir jo asmenybės raidai, yra glaudžiai susijęs su žmogaus pretenzijų lygiu, tai yra tikslų, kuriuos jis sau kelia, sudėtingumu.

Mokinys turi išmokti prisiimti atsakomybę už savo pasirinktus kriterijus, kuriuos jis laiko svarbiais, už tikslus, kurių jis siekia, ir kiek jų jau yra pasiekęs, atsakomybę už save ir saviauklą. ( Rogers). Mokytojas turi nuolat susitikti su mokiniu, kalbėtis, sudaryti mokymosi planus ir sutartis. Mokiniui turi būti sudaryta galimybė pratintis ir gerai išmokti save vertinti.Mokinys, kaip ir kiekvienas kitas žmogus,yra dvasinga, valinga, protinga emocinė ir socialinė būtybė.Jis asmenybe tampa tada, kai pats aktyviai veikia ir reiškiasi kaip vientisa visybė, kai aplinkos ir savęs pažinimą jungia su išgyvenimais. Todėl mokytojas turi vesti vaikus saviugdos keliu. Jos turinį sudaro mokymasis įsisąmoninti savo kūno pojūčius, mintis, emocijas ir jausmus dabarties akimirką, savo būties ir esmės pajutimas bei stiprinimas, savo asmenybės ypatybių pažinimas ir savo asmeniškų problemų pamatymas, valios, prasmės pajutimas, esminių dvasinių vertybių atskleidimas ir savo keitimosi krypties įsisąmoninimas, meilės ir pagarbos jausmų aktualizavimas, mokymasis pačiam išspręsti savo problemas, mokymasis išklausyti kitą, mokymasis padėti kitam pamatyti ir išspręsti savo problemą jį stabdant „čia ir dabar“, mokymasis bendradarbiauti. Visa tai padeda mokiniui rūpintis savo asmenybės branda,ugdyti dvasią.

Mokiniai nori išreikšti save. Kiekviename iš mūsų glūdi save reiškiančiam individui būdingas kūrybiškumas. Kad jį plėtotume ir paremtume, nereikia ypatingų gabumų ar talento, reikia tik,kad būtų palanki aplinka.Kūrybiškumas reiškiasi kasdieniniame gyvenime tada, kai žmonės yra imlūs, spontaniški, reiškiantys jausmus, nuoširdūs,laimingi ir nejaučia baimės.Tik tam tikra laisvė mokykloje gali padėti saviraiškai, t.y.suformuoti tokius žmones, kurie gali geriau suprasti savo jausmus ir kitus. Tokie žmonės sau
vadovauja, pasitiki savimi, yra subrendę, turi realius tikslus, yra lankstūs.Jie gerai prisitaiko, padaro save panašesnius į žmones, kokiais patys norėtų būti.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 864 žodžiai iš 2780 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.