Naujų prekių kūrimas ir prekės gyvavimo ciklas
5 (100%) 1 vote

Naujų prekių kūrimas ir prekės gyvavimo ciklas

NAUJŲ PREKIŲ KŪRIMAS

Kalbant apie naujų prekių kūrimą, pirmiausia reikia išsiaiškinti, kaip suprasti prekės naujumą. Norint tiksliau apibrėžti naujumo sąvoką reikia atsakyti į šiuos klausimus:

• kam tai nauja? (subjektyvus kriterijus);

• iki kada tai nauja? (laiko kriterijus);

• kiek tai yra nauja? (intensyvumo kriterijus).

Subjektyvus kriterijus apima du aspektus; vartotojo ir gamintojo. Vartotojas ir gamintojas – tai du skirtingi poliai. Todėl kas vienam gali atrodyti nauja, tas pats kitam gali būti seniai žinoma. Todėl reikia koncentruoti dėmesį į rinkos segmentą, kuriam bus skirta nauja prekė. Jei su pateikta preke ar jam analogiška tame segmente vartotojas niekada nebuvo susidūręs, tai prekę galima laikyti nauja.

Bet tai irgi dar ne visiškai tikslu, nes vartotojas gali būti girdėjęs apie naują prekę, bet pats su ja nesusidūręs. Patikslinimui reikia apsiriboti patyrimu, kad būtų galima tame segmente prekę laikyti nauja.

Dar gali iškilti ir kitas naujumo aspektas. Tarkim, kad prekė tam tikram rinkos segmentui jau yra žinoma, bet kita įmonė ryžtasi pagerinti šią prekę ir ją pateikti vartotojui. Tokia prekė daugiau yra nauja savo pardavimo strategija, bet ne techniniais sprendimais.

Kur kas sunkiau atsakyti į laiko kriterijaus klausimą. Net jei sukurta nauja prekė rinkoje nėra turėjusi analogų, tai dar nereiškia, kad visą laiką ji išliks nauja. Todėl būtina nustatyti, kurį laiko tarpą prekė bus laikoma nauja.

Nėra lengva atsakyti ir į intensyvumo kriterijaus klausimą. Nauja prekė gali būti konceptualiai nauja arba patobulinta esama prekė. Todėl atsakymo į intensyvumo kriterijaus klausimą reikia ieškoti remiantis subjektyviu kriterijumi. Jei segmento vartotojai, kuriems skirta nauja prekė, pripažįsta ją nauja, tai galima teigti, kad ši prekė yra visiškai nauja. Jeigu segmento vartotojai, kuriems skirta nauja prekė, laiko ją tik esamos prekės patobulinimu, tai galima teigti, kad turim tik iš dalies naują prekę.

Taigi nauja preke galima laikyti originalią, patobulintą, modifikuotą prekę arba naują prekės rūšį. Skiriamos šios prekės naujumo aspektai:

 nauja prekė pasauliniu lygiu;

 nauja prekių grupė;

 priedai prie esamos prekės;

 esamos prekės modifikavimas;

 esamos prekės pateikimas naujam rinkos segmentui.

Išsiaiškinus prekės naujumo sampratą, galima pradėti nagrinėti naujų prekių kūrimo. Galimi šie sprendimo variantai:

 prekės inovacija;

 prekės modifikavimas;

Prekės inovacija – visiškai naujų prekių kūrimas.

Prekės modifikavimas – prekės savybių pakeitimas.

Naujos prekės kūrimas. Naujos prekės kūrimui būdingi šie etapai.

8.1 paveikslas. Naujos prekės kūrimo etapai

Idėjų generavimas. Naujos prekės kūrimas prasideda nuo idėjų. Jas pasiūlyti gali:

 vartotojai;

 didmeninės ir mažmeninės prekybos darbuotojai;

 įmonės darbuotojai;

 nepriklausomos rinkos tyrimų firmos bei mokslininkai.

Labai svarbus naujų idėjų šaltinis yra vartotojai. Vartotojų nusiskundimai atskleidžia prekės kokybės bei aptarnavimo tobulinimo kryptis. Kartais naujų idėjų kyla išsamiai išanalizavus esamų prekių vartojimą.

Kitas idėjų šaltinis – didmeninės ir mažmeninės prekybos darbuotojai. Tiesiogiai bendraudami su pirkėjais, jie gali pateikti pasiūlymus, kokia turėtų būti nauja prekė, kad patenkintų jų poreikius.

Daug naujų idėjų pateikia ir įmonės darbuotojai. Gamybiniai pasiūlymai – dažniausiai galimybių supaprastinti prekę pateikimas, siekiant taupyti įmonės išteklius. Mokslinių tyrimų rezultatai įgalina pateikti galimus techninius sprendimus, kuriuos įgyvendinus, bus sukurta nauja prekė.

Svarbus naujų idėjų šaltinis – nepriklausomos rinkos tyrimų firmos bei mokslininkai. Jų moksliniai – tiriamieji darbai gali būti naudingi įmonei, norinčiai kurti naujas prekes.

Idėjos atrinkimas. Naujų idėjų tikrinimas ir įvertinimas vadinamas pirmine idėjų atranka. Visos gautos idėjos yra įvertinamos pagal tam tikrus kriterijus, tiek kokybinius, tiek kiekybinius. Paprastai idėjos įvertinamos balais nuo 1 iki 10.

Idėjų įvertinimo balais eiga yra tokia:

 išskiriami vertinimo kriterijai. Jie turi padėti įmonei priimti sprendimus;

 nustatomas kriterijų svarumas. Kriterijų svarumą reikia nustatyti todėl, kad, priimant sprendimus, jie yra nevienodai svarbūs. Kriterijų svarumas nustatomas dalyvaujant visų įmonės padalinių specialistams;

 idėjai skiriama nuo 1 iki 10 balų. Balai skiriami pagal pasirinktus kriterijus. Kad būtų išvengta skirtingų vertinimų tai turi padaryti vienas įmonės darbuotojas;

 apskaičiuojami balai pagal kiekvieną kriterijų. Tam kriterijui surinkti balai sudauginami su svarumo koeficientu;

 apskaičiuojama idėjos balų suma. Gauta balų suma leidžia spręsti, ar verta toliau domėtis naująja idėja, ar ją paprasčiausiai reikia atmesti. Atmesti galima tas idėjas, kurios surinko mažai balų. Kitaip tariant, paliekamos idėjos, įvertintos su aukščiausiais balais, o likusios atmetamos.

Idėjų įvertinimui gali būti naudojami tokie kriterijai: patrauklumas vartotojams, potenciali rinka, esami ir potencialūs konkurentai, gamybos galimybės (materialiniai, finansiniai ir darbo ištekliai) ir kiti.

Idėjų tikrinimas. Po atrankos
likusias idėjas dar apsvarsto įmonės vadovai ir specialistai. Po to tikrinamos naujų prekių koncepcijos. Prekių koncepciją sudaro detalus naujos prekės aprašymas, t.y. prekės pozicijos rinkoje nustatymas, naudos, palyginti su kitomis prekėmis, išskyrimas, vartotojų segmentų išskyrimas ir panaudojimo srities apibūdinimas.

Naujos prekės aprašymas gali būti įvairiai konkretizuojamas. Paprastai prie žodinio aprašymo pridedamas naujos prekės piešinys, kad būtų lengviau įsivaizduoti. Šiame etape gali būti modeliai, prototipai ar net bandomosios partijos. Po to naujos prekės aprašymas yra pateikiamas įmonėje atrinktų žmonių grupei, kuri patikrina prekės koncepciją. Atsakydami į įvairius klausimus, apklausiamieji turi nustatyti prekės ypatybes, naujumo laipsnį ir rinkos galimybes. Paprastai užduodami tokie klausimai:

 ar supras vartotojas naudą?

 ar ši prekė skirsis nuo konkurento prekės?

 kokie galimi pardavimo barjerai?

 ar galima prekę patobulinti?

Tikrinant prekės idėją, reikia turėti omenyje, kad tai nėra realus pirkimas, o tik testas. Todėl į gautus rezultatus reikėtų žiūrėti atsargiai.

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 952 žodžiai iš 3139 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.