Neįgaliųjų vaikų integracijos ų bendrojo lavinimo mokyklą problemos
5 (100%) 1 vote

Neįgaliųjų vaikų integracijos ų bendrojo lavinimo mokyklą problemos

1121

turinys

1. Įvadas

2. Kurčiųjų vaikų mokymas

3. Mokymo pagal individualų planą procesas

4. Pasirengimas leisti kurčią vaiką į bendrojo lavinimo mokyklą

5. Specialusis mokymas

6. Išvados

7. Literatūra

Įvadas

Kai girdinčioje šeimoje atsiranda kurčias ar neprigirdintis vaikas, visai šeimai ateina nelengvas metas.Sunkiausia būna iš pradžių, nes neapleidžia išgyvenimai, baimė, nežinia. Pagrindinė atspara šiuo laikotarpiu – meilė savo vaikui, motiniški ir tėviški jausmai, intuicija – visa tai, kas mums duota iš aukščiau.

Tėvai, laukdami gimstant vaiko, o ir vėliau yra pasirengę jį mylėti, globoti, padėti jam ir lavinti jį. Viso to reikia ir kurčiam vaikui, tik pagalbos jam reikia daugiau, iškyla specifinių problemų: kaip su juo bendrauti, kaip lavinti, vėliau – kaip ir kur mokyti. Tėvai įvairiais būdais mėgina ieškoti informacijos, jos negaudami vieni „išradinėja dviratį“ ir gaišta brangų laiką, kiti nusivilia ir tampa abejingi savo vaiko likimui, palikdami jį specialiosioms įstaigoms, nors iš tiesų galėtų patys labai daug jam padėti.

Iki Nepriklausomybės atgavimo vaikai, turintys klausos sutrikimų, kaip ir kiti neįgalūs vaikai Lietuvoje oficialiai buvo ugdomi specialiose ugdymo įstaigose, kuriose buvo teikiama pedagoginė ir medicininė pagalba. Nepriklausomoje Lietuvoje keičiasi požiūris į neįgalius asmenis, taip pat ir į kurčiuosius. Naujai priimti įstatymai (Invalidų socialinės integracijos, Švietimo) suteikė tėvams didesnes pasirinkimo galimybes, tarp jų – alternatyvaus ugdymo galimybes, pvz., neįgalius vaikus galima ugdyti integruotai bendrojo lavinimo įstaigose arba steigiant jose klasę ar grupę. Todėl Lietuvoje šiuo metu yra per 50 vietų, kuriose ugdomi vaikai, turintys klausos negalę. Vykstant šiam procesui iškyla daug problemų, viena jų – tėvų pasirengimas vaiko ugdymui, pirmiausia pasirenkant vieną ar kitą būdą.

Klausos sutrikimai ir vaiko negalė yra labai įvairūs, todėl nuo tikslaus jų diagnozavimo ir charakteristikos priklauso, koks ugdymo būdas yra tinkamiausias konkrečiam vaikui. Užsienio specialistai, renkantis ugdymo būdą, didžiausią reikšmę teikia individuoaliems skirtumams, todėl svarbus vaidmuo pradiniu etapu tenka tėvams. Dėl šios priežasties tėvams būtinos objektyvios žinios apie vaiko negalę ir psichologinę parama. Yra ir kitų svarbių pagalbos aspektų (pvz., finansinė parama), kuriems šiuo metu Lietuvoje skiriama per mažas dėmesys.

Kurčiųjų vaikų mokymas

Lavinimas yra kurčio vaiko ateities pagrindas. Tėvų pareiga – padaryti tą ateitį realybe; bet jie negali pasirūpinti viskuo vieni patys, ypač jeigu vaikas mokosi bendrojo lavinimo mokykloje. Tuomet jam reikalinga daugelio žmonių pagalba. Statistika ir įstatymai, pagal kuriuos tokie vaikai gali mokytis bendrojo lavinimo mokyklose pagal specialiai jiems parengtas programas, rodo, kad šiuo metu teikiama pirmenybė pastarajam mokymo būdui. Įstatymas užtikrina tokias vaikų, turinčių negalę, teises:

• Teisę nevaržomai mokytis;

• Teisę į tinkamą mokymą;

• Teisę į mažiausią ribojamą aplinką;

• Teisę į konfidencialumą;

• Teisę į nediskriminuojamą testavimą.

Pagal įstatymą kiekvienam mokiniui turi būti sudarytas individualus mokymo planas, kurį parengia specialistų grupė kartu su tėvais. Šio plano sudėtinės dalys:

• mokinio žinių vertinimas;

• ko numatoma pasiekti per metus;

• numatoma specialioji pagalba, kuri bus teikiama mokiniui, bei mokinio dalyvavimo bendrojo lavinimo programoje apimtis;

• numatoma šios pagalbos trukmė ir data.

Įstatymas taip pat suteikia tėvams galimybę užprotestuoti bet kurį punktą, jeigu jie mano, kad neatsižvelgiama į jų pageidavimus arba vaikas, jų manymu, yra netinkamai mokomas.

Mokymo pagal individualų planą procesas

Blaškymasis. Visoms šeimoms, auginančioms kurčią vaiką, reikia paramos, ypač vaikui lankant mokyklą. Paprastai kuo didesni vaiko klausos pažeidimai, tuo sudėtingesnė ir įvairiapusiškesnė pagalba jam reikalinga. Tėvams teks daryti daug testų, išklausyti begalę vertinimų ir diskutuoti, diskutuoti. Tikriausiai patarimai jiems bus teikiami iš visų pusių. Nelengva surūšiuoti faktus, įvairius požiūrius ir išskirti reikšmingiausius. Tėvai dažnai sako, kad šiuo laikotarpiu jiems tenka išgyventi frustraciją. Kadangi su kurtumo problemų specialistais jiem teks bendrauti tol, kol vaikas mokysis, tai daugelį metų teks ir kovoti su panašiais jausmais. Tokie sutrikimo ir bejėgiškumo periodai ypač paaštrėja, kai vaikas pradeda mokytis mokykloje arba kai stipriai keičiama jo mokymo programa ar net mokykla.

Vaidmens keitimas. Paprastai tėvų mokymas yra neatskiriama ikimokyklinio kurčių vaikų mokymo programos dalis. Jeigu tėvai nutaria leisti vaiką į bendrojo lavinimo mokyklą, dažnai paaiškėja, kad šios mokyklos mokytojai nieko nežino apie kurtumą bei kurčio vaiko mokymo metodus. Kita vertus, dažnai mokytojas išsigąsta, kad tėvai apie vaiko kurtumą nusimano daugiau negu jis. Idealus kelias, kuriuo turėtų pradėti eiti mokyklos personalas ir tėvai, – pirmiausia pripažinti, kad jiems trūksta tokio darbo patirties ir išreikšti norą mokytis. Toks
prisipažinimas skatina vienus padėti kitiems, o galutinis rezultatas – pagalba vaikui. Jeigu tėvai ir mokytojai sugebės sukurti atvirą abipusį ryšį ir iš pat pradžių pripažins savo ribotumą, jei dirbs kartu, suras ir informacijos, ir jiems reikalingos specialios pagalbos, ir visi kartu pasieks pažangos.

Geranoriškumas. Vienas mokytojas yra pasakęs, kad kurčio vaiko mokymas bendrojo lavinimo mokykloje yra „žmonių bendradarbiavimo problema“. Tokiu atveju šio proceso šerdis turi būti abipusė pagarba. Tėvams tenka bendrauti su įvairių sričių specialistais, kurių požiūriai kartais labai skiriasi. Kantrybė ir supratimas, kokį vaidmenį atlieka vieni ir kiti, bei atsakomybė daro šį procesą laisvesnį. Jeigu tėvai stengiasi kelti reikalavimus arba įsakinėti, galima laukti daugiau širdies skausmo nei pasitenkinimo. Tėvams labai svarbu išsaugoti gerus santykius su mokyklos personalu, kadangi teks dirbti kartu daugelį metų.

Mokymasis derėtis. Dažnai tėvams nepasiseka gauti iš karto visko, ko jie nori. Bet jeigu išsaugoma gera derybų atmosfera, galbūt jie vėliau galės kreiptis į mokyklą dėl papildomų pamokų. Kartais geriau pasitenkinti puse kepalėlio, nei negauti nei riekės. Suprasti, kad gaunate visa, ką galite gauti, – labai svarbus dalykas. Dar viena vertinga savybė – jausti, kada verta žengti žingsnį atgal, norint ateityje gauti daugiau.

Pasirengimas leisti kurčią vaiką į bendrojo

lavinimo mokyklą

Nors bendrojo lavinimo mokyklos yra geras kelias, bet jis nėra geriausias visiems kurtiems ir neprigirdintiems vaikams. Vienu atveju tokia mokykla gali būti tinkamiausias mokymo būdas, o po kiek laiko gali būti tekti ieškoti kito mokymo kelio. Tai nereiškia, kad vaikas ar jo tėvai pasirinko netinkamą variantą ir pralaimėjo. Tai tik patvirtina, kad skirtingiems vaikams skirtingu jų gyvenimo laikotarpiu reikalinga skirtinga mokymo programa. Pirmenybė turėtų būti teikiama vaikui, o ne atskiram mokymo metodui ar vietai. Galiojančių įstatymų tikslas – suteikti kiekvienam vaikui tinkamą lavinimą, neišskiriant kokio nors vieno metodo ar vietos.

Nors šiuo metu nemažai vaikų, turinčių klausos defektą, lanko bendrojo lavinimo mokyklas, daug jų mokosi ir specialiosiose klasėse bei mokyklose. Reikėtų teigti, kad kurčiam vaikui negalima taikyti vieningo lavinimo būdo. Viskas priklauso nuo konkretaus vaiko.

Mokymas nėra vienintelis vaiko lavinimo ir ugdymo elementas. Nepaprastai svarbu šeimos integralumas bei vaiko vieta šeimoje. Tėvams kartu su vietos mokykla teks spręsti daug įvairių klausimų, taikantis prie vaiko poreikių; taip pat šeimos gyvenimą teks tvarkyti taip, kad būtų suderinti visų šeimos narių poreikiai. Tie kurti vaikai, kurių šeimose neatsižvelgiama ir prisitaikoma prie jų poreikių, to paties laukia ir iš visuomenės; kitaip tariant – suaugusio kurčiojo elgesys labiau priklausys nuo to, kaip jis buvo auginamas, negu nuo jo negalės.

Šiuo metu Jūs matote 54% šio straipsnio.
Matomi 1220 žodžiai iš 2269 žodžių.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA (kaina 0,87 €) ir įveskite gautą kodą į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.