Pažintinė raida
5 (100%) 1 vote

Pažintinė raida

ĮVADAS

Nauja gyvybė ateina į pasaulį visiškai mažas ir bejėgis. Jis negali pasirūpinti savimi, jie pražūtų be suaugusių globos ir rūpinimosi. Visi tėvai ir visuomenė daro viską, kad vaikai augtų sveiki, stiprūs ir galėtų spręsti savo problemas, kurias jau jie patys galėtų įveikti. Jaunosios kartos įvairių sąlygų, kurių viena svarbiausių yra vaiko ugdymas šeimoje ir mokykloje.

Visų šeimų ir mokyklų vaikai labai panašiai ugdomi. Mokslą, tiriantį vaiko psichikos raidą, jos faktus ir dėsnius vadiname vaiko psichologija. Ji aiškina, kaip gerai ir tinkamai kinta vaiko psichiniai procesai, sudarydami vis sudėtingesnes struktūras, kokius periodus jie pereina.

Šiame darbe noriu parodyti, koks yra be galo sunkus ir labai įdomus šis mokslas. Tai padeda atskleisti ne tik mažo vaiko reikalavimus ir norus, bet galima tyrinėti, kodėl tokiu ar kitu momentu elgiasi suaugęs žmogus. O gal tai tiesiog pas jį yra įgimta ir tai jau nebepakeisi, o gal tai tiesiog naujas jo elgesys, naujas individualus charakteris?

RAIDA IR PEDAGOGINĖ PSICHOLOGIJA

Raidos psichologijos tikslas – suprasti žmogaus augimą ir keitimąsi. Mėginama nustatyti, kokie įvykiai ir aplinkybės imame domėtis, kokia buvo žmogaus praeitis ir spėliojame, kokia bus ateitis. Tačiau, kad ir kokie mes būtume išsilavinę, negalėtume tiksliai numatyti konkretaus žmogaus gyvenimo. Atliekant raidos psichologijos mokslinius tyrimus, sukaupta daug informacijos apie įprastą ir neįprastą elgesį, apie paveldėtas ir gyvenant įgytas ypatybes, apie aplinkos įtaką individo raidai. Šiomis informacijomis remiantis galima geriau suprasti žmogaus praeitį dabartį ir tiksliau prognozuoti ateitį. Todėl, raidos psichologija yra psichologijos šaka, tirianti, kaip žmonės ilgainiui keičiasi. Ji pagrįsta moksliniu žmogaus mąstymo, kalbos, emocijų, bendravimo ypatybių, fizinės žmogaus raidos tyrimu, rūpinimuisi praktiniais jo poreikiais ir kt.

Raidos psichologai studijuoja visą raidą – nuo gyvybės užsimezgimo iki mirties, todėl galima sakyti, kad raidos psichologijos objektas yra augantis žmogus. Jie remdamiesi moksliniais tyrimais, stengiasi suprasti svarbiausias raidos dėsningumus, rasti įvairių problemų sprendimo būdus. Svarbiausias raidos psichologijos tikslas yra aprašyti, įvertinti ir paaiškinti vaiko elgesio ir sugebėjimų pokyčius, įrodyti, kad tokie pokyčiai yra būdingi visiems bet kurios kultūros vaikams. Raidos psichologija tiria daugybę kitų fenomenų, ieškodama bendrų dėsningumų, ir aiškina individualių žmogaus raidos skirtumų priežastis.

Žmogaus raida gali būti skirstoma į tris pagrindines sferas:

• Fizinę, apimančią kūno pasikeitimus, motorinius sugebėjimus (vaiko augimas ir kūno pakitimai; ūgio, kūno masės, kaulų svorio, raumenų, liaukų, smegenų ir jutimo organų (regos, klausos, uoslės) pakitimai. Motoriniai sugebėjimai- nuo mokymosi vaikščioti iki mokymosi rašyti. Maitinimosi ir fizinės sveikatos ypatybės.).

• Pažintinę, apimančią mąstymą ir kalbą ( suvokimas, vaizduotės, atminties, išmokimo, mąstymo ir kalbos dėka įgyjamos žinios; visi protiniai sugebėjimai, padedantys įgyti žinių arba suprasti aplinką; suvokimas, vaizduotė, atmintis, išmokimas, mąstymas ir kalba).

• Psichosocialinę, apimančią emocijas, asmenybę bei tarpusavio ryšius su kitais žmonėmis (tarpusavyje susijusios asmenybės ir socialinė raidos, todėl jos aptariamos kartu; pagrindinės šios raidos dalys – emocijos ir moralė.).

Raida yra vientisas procesas, kuriame visos trys sferos yra susijusios.

Pagrindinės raidos psichologijos problemos. Raidos psichologijoje dažnai diskutuojama dėl prigimties ir ugdymo, brendimo ir mokymosi tarpusavio sąveikos ir jų įtakos žmogaus asmenybės raidai.

• Prigimtis ir ugdymas. Dalis psichologinių tyrimų yra nukreipti analizuoti žmogaus prigimtį. Kituose tyrimuose pabrėžiama ugdymo svarba: augimo sąlygos, šeimos, mokyklos, kaimynų, kultūros įtaka.

• Brendimo ir mokymosi sąveika. Brendimas ir mokymasis yra du labai skirtingi procesai, keičiantys atskiro individo raidą. Brendimas priklauso nuo augimo, o išmokimas per patyrimą. Brendimas yra vidinis autonominis procesas, priklausomas nuo biocheminės informacijos, užkoduotos žmogaus genuose. Išmokimas, atspindi individo pokyčius, sukeliamus specifinės patirties.

• Žmogaus raidos pobūdis. Dalis psichologų tvirtina raidos vientisumą. Jie mano, kad nuo gyvenimo pradžios iki pabaigos vyksta nenutrūkstama pažanga (pirmieji vaiko žingsniai, vaiko išmokimas kalbėti skaityti). Kita dalis – žmogaus raidą supranta ir aiškina kaip netolygų procesą. Jie mano, kad yra kelios raidos stadijos, ir kiekvienoje stadijoje žmogui būdinga tam tikri tipiški sugebėjimai ir problemos. Jie galvoja, kad asmuo gyvenime juda nuo vieno lygio į kitą, tarsi lipdamas nuo vieno laiptelio ant kito. Kiekviena stadija susideda iš dviejų periodų : formavimosi (genezės) ir pasiekimų, kuriam būdinga sparčiai progresuojantys pažintiniai sugebėjimai. Mąstymo raidos seka yra pastovi. Nuo vienos mąstymo stadijos prie kitos pereinama per integraciją, kai ankstesni pažintiniai sugebėjimai tampa aukštesnės stadijos pažintinių sugebėjimų dalimi.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 776 žodžiai iš 2478 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.