Tarptautinis marketingas
5 (100%) 1 vote

Tarptautinis marketingas

20 TEMA

TARPTAUTINIS MARKETINGAS

Tarptautinio marketingo samprata

Tarptautinis marketingas rinkų globalizacijos procese

Šiandien atskirų šalių, įmonių ir žmonių gyvenimas, veikla ir pažanga labai priklauso nuo dalyvavimo tarptautinėse rinkose. Kiekvienas iš mūsų savo darbo vietoje ar namuose ko gero nesunkiai aptiksime kitose šalyse pagamintų prekių, kurias mes įsigijome naudodamiesi tarptautinių prekiautojų paslaugomis. Kita vertus aktyvus ir kryptingas įsijungimas į tarptautines rinkas didina šalies viduje kuriamų ir gaminamų prekių, paslaugų ir idėjų pardavimo galimybes, kas yra svarbu kiekvienai šaliai ir ypač pereinamojo laikotarpio problemas sprendžiančiai Lietuvai.

Įmonių apsirūpinimas gamybos priemonėmis, technologijomis, valdymo ir veiklos organizavimo žiniomis bei jų pagamintų prekių pardavimas beveik visada daugeliu saitų yra susietas su tarptautinėmis rinkomis, tarptautiniu marketingu.

Ūkinės veiklos tarptautinei integracijai yra būdingi šie bruožai:

 įmonių ūkinės veiklos užsienio rinkose plėtojimas,

 pasaulio šalių ūkių tarpusavio priklausomybės didėjimas,

 tarptautinės ir pasaulinės konkurencijos didėjimas ir plitimas į visas šalis,

 pasaulinis rinkų pasidalinimas,

 pasaulinės prekybos vieningos teisinės aplinkos formavimasis.

Suirus planinio ūkio sistemai pasaulyje dar labiau įsitvirtina rinkos ūkis. Kartu didėja tarptautinių ir pasaulinių firmų, kurioms pasaulis yra įvairi, tačiau vieninga rinka, konkurencinė ir ekonominė galia, plečiasi jų tiekiamų prekių asortimentas. Netgi neturinčios didelių ambicijų ir strateginių tikslų užsienio rinkose įmonės ir firmos daugeliu atvejų negali išsiversti be dalyvavimo tarptautiniuose sandoriuose. Joms tenka pirkti kitose šalyse išgautas žaliavas, pagamintas medžiagas, įrengimus, technologijas.

Dvidešimtojo amžiaus pabaigoje išryškėjo du skverbimosi į tarptautines rinkas požiūriai, kurių vienas buvo pavadintas dušo modeliu (20.1 pav.), kitas – kaskadų modeliu (20.2 pav.). Pasirinkus vieną ar kitą modelį galima sukurti veiksmingas rinkų įsisavinimo ir veiklos jose strategijas.

20.1 paveikslas. Tarptautinių rinkų “dušo” modelis

“Dušo” modelis

Užsienio šalys yra skirtingos pagal savo ekonominį išsivystymą. Dažniausiai išskiriamos trys šalių grupės: išvystytos ekonomikos šalys; besivystančios šalys; mažai išvystytos šalys. Dušo modelį pasirenkančios įmonės laikosi nuostatos, kad tuo pat metu reikia skverbtis ir savo veiklą plėtoti visų šalių rinkose, nepriklausomai nuo jų ekonominio išsivystymo lygio. Šis modelis labiau tinkamas asmeninio vartojimo prekių (kosmetikos, buitinių prietaisų, gaivinančių gėrimų ir pan.) platinimui tarptautinėse rinkose. Dušo modelio pagrindu plėtojamos strategijos yra grindžiamos nuostata, kad visi mes gyvename pasauliniame kaime, kur rinkos tuo pat metu vienodai plėtojasi tiek regionuose, tiek ir visame likusiame pasaulyje.

20.2 paveikslas. Tarptautinių rinkų “kaskadų” modelis

Didelė



Vienam

gyventojui

tenkanti

vidaus

produkto

dalis

Maža

Laikas

Kaskadų modeliu grindžiamos tarptautinių rinkų strategijos remiasi nuoseklaus rinkų plėtojimo požiūriu. Sutinkamai su šiuo požiūriu išvystytos šalys plėtodamos savo ūkį ir technologijas pateikia į tarptautinę rinką modernias prekes, kurios katalizuoja besivystančių šalių pažangą. Pastarosios plėtodamos savo ūkį ieško rinkų mažiau išvystytose šalyse ir taip pat katalizuoja jų ekonominį augimą.

Įmonėms, norinčiom plėtoti savo veiklą tarptautinėse rinkose, tenka ieškoti būdų kaip tai padaryti: plėtoti eksportą, kurti užsienio šalyse bendras įmones, steigti savo filialus, plėtoti franšizę, pasitelkti jau veikiančius ar kurti nuosavus didmeninės ir mažmeninės prekybos tinklus, plėtoti elektroninę prekybą, pasitelkti agentus, brokerius ir panašiai.

Didėjanti ūkio tarptautinė priklausomybė verčia netgi vietinėje rinkoje veikiančią įmonę būti pasirengusią dirbti didėjančios konkurencijos sąlygomis. Ši aplinkybė negali ir neturi būti vien verslininkų rūpestis. Valstybės vadovų, politikų pareiga ir atsakomybė formuoti ir vykdyti tokią tarptautinę ir vidaus politiką, kuri sudarytų palankias sąlygas ir galimybes įmonėms įsijungti į tarptautines rinkas ir sėkmingai jose veikti. Neigiamą užsienio prekybos balansą turinčiai Lietuvai ypač svarbu plėtoti tarptautinio marketingo žiniomis ir praktika paremtą, eksportui palankią, užsienio politiką.

Tarptautinis marketingas – valstybių nacionalinėmis sienomis neapribotas marketingas.

Šis apibrėžimas nerodo kokio nors labai esminio skirtumo tarp vidaus ir tarptautinio marketingo apibrėžimo. Čia pateiktame tarptautinio marketingo apibrėžime yra akcentuojama tarptautinės veiklos specifika, reiškianti, jog marketingas yra kuriamas ir vykdomas daugiau negu vienoje šalyje. Vienok tai nekeičia ir neneigia pirmame šio vadovėlio skyriuje pateikto apibrėžimo, kad marketingas yra norų ir reikmių išsiaiškinimo ir jų tenkinimui reikalingų sprendimų priėmimo ir įgyvendinimo procesas, padedantis pasiekti žmogaus ar organizacijos tikslus.

Kita vertus iš pirmo žvilgsnio atrodantis nežymus skirtumas tikrovėje slepia
labai didelę tarptautinio marketingo problemų įvairovę. Tarptautinio marketingo savitumas kyla iš užsienio kultūrų skirtingumo, jose veikiančių konkurentų strategijų nežinomybės, kuria reikia įveikti einant į užsienio rinkas. Kitaip sakant , tarptautinis marketingas skiriasi nuo vidaus marketingo tuo, kad čia reikia pažinti, įvertinti ir tinkamai reaguoti į skirtingas marketingo aplinkas. Kitas žingsnis yra tinkamo reagavimo į tuos skirtingumus strategijų kūrimas ir įgyvendinimas.

Marketingo principai yra vieningi visur, tačiau aplinka šalyse, kur jie turi būti įgyvendinami, gali būti labai skirtinga. Tarptautinio marketingo objektas yra marketingo principų ir metodų taikymas tarptautiniu mastu.

Marketingo specialistas negali, arba gali labai menkai, paveikti ir keisti tokius užsienio rinkos veiksnius kaip vartotojų elgsena, politika, įstatymai, technologijų lygis, tačiau privalo juos pažinti ir prie jų prisiderinti tokiu būdu, kuris leistų pasiekti norimą galutinį rezultatą.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 869 žodžiai iš 2780 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.