Ugdytinio išklausymo supratimo ir moralinės
5 (100%) 1 vote

Ugdytinio išklausymo supratimo ir moralinės

Turinys:

1. Įvadas 3

2. Ugdytinis 5

3. Ugdytojas 6

4. Ugdytinio išklausymo pagrindai bei taisyklės 7

5. Ugdytinio supratimo pagrindai bei taisyklės 11

6. Ugdytiniui pagalbos suteikimo pagrindai bei taisyklės 12

7. Ugdytiniui moralinės pagalbos suteikimo pagrindai bei taisyklės 14

8. Ugdytiniui socialinės pagalbos suteikimo pagrindai bei taisyklės 15

9. Išvados 16

10. Literatūros sąrašas 17

Įvadas.

Mokyklos rūpestis – kaip demokratizuoti ir humanizuoti pedagoginį procesą, sėkmingai ugdyti asmenybę. Šių problemų sprendimas glaudžiai susijęs su mokinio individualybės pažinimu.

Mokinio individualybės pažinimas – sudėtingas procesas, susidedantis iš dviejų pagrindinių viena kitą sąlygojančių aplinkybių. Pirma, siekimas pažinti mokinio fizines ir psichines savybes tokias, kokios jos yra šiuo metu. Antra, siekimas sužinoti, kaip jos išsivystė ir kaip toliau vystosi, t. y. koks lygis ir kokios vystymosi tendencijos. Taigi norint pažinti mokinio individualybę, reikia tirti jį įvairiais aspektais.

Kadangi sąveika atspindi specifinį ugdytojo ir ugdytinio santykį, tai pasaulyje plačiai nagrinėjami konkretūs socialinių santykių tipai (G. Baley, R. Bales, A. Gurycka, Z. Laborowski ir kt.). Jais remiantis, nustatomos įvairios sąveikos ryšys: palankumo, tolerancijos, paklusnumo, pritarimo, pagalbos suteikimo, informavimo, iniciatyvos, jėgos, kovos, dominavimo, protesto ir kt. Be abejo, vienos iš jų sudaro tinkamas sąlygas ugdomajai įtakai perteikti (pvz., palankumo, pritarimo), kitos – ją priimti (tolerancijos, iniciatyvos) arba atmesti bei kitą asmenį veikti prievarta (protesto, jėgos) ir pan.

Psichologų tyrimai rodo, kad nemažai naujų sąveikos pavojų ir galimybių atiranda paauglystės metais. Stiprinant sąveiką su paaugliais, pedagogui svarbu: gerbti paauglius kaip žmones, įžvelgti paauglių unikalumą ir jį puoselėti, rodyti tikrą dėmesį paaugliams, mokėti jų klausytis, mokėti pripažinti savo silpnybes ir džiaugtis savo stiprybe, kalbėtis su paaugliais drąsiai, dorai ir sąžiningai, taip pat kalbėti iš savo patirties, leisti paaugliams išreikšti naujas idėjas, svarankiškai projektuoti ir diskutuoti.

Antanas Maceina vienas iš pirmųjų apibrėžė pedagoginio santykiavimo pagrindus. Jo įsitikinimu, sąveika neįmanoma be autoriteto ir noro tobulinti iš ugdytojo pusės, o taip pat be pasitikėjimo ir noro tobulėti iš ugdytinio pusės. Be šių pradų ugdytojas nepažadins ugdytinio sielos ir dvasios, o ugdytinis neatvers savo vidaus ir kartu nedalyvaus ugdytojo veikime.

Pasak J. Vabalo – Gudaičio tarp auklėtojo ir auklėtinio turėtų būti tokie santykiai, kokie yra tarp motinos ir kūdikio. Mokinys, kaip ir suaugęs asmuo, neturi būti žeminamas, turi turėti galimybę laisvai išreikšti save ir savitai reaguoti į kitus sąveikos narius.

Ugdytinis.

Ugdytinis yra ugdymo subjektas (lot. sub – šalia), aktyviai veikiantis ugdymo proceso metu. Ugdytojui jis yra ugdymo objektas (lot. objectum – pažinimo ar veiklos dalykas). Objekto ir subjekto pedagoginė, t.y. turinti tikslą sąveika, kaip žinome, ir apibrėžia ugdymo sąvoką. Štai kodėl dar ir šiandien gaji schema OBJEKTAS → SUBJEKTAS (kuo didesnis poveikis, tuo didesnė sėkmė) yra neteisinga, nes mokymo procesą daro formalų. Schema turėtų būti tokia: OBJEKTAS ↔ SUBJEKTAS. Objekto (auklėtojo, mokytojo, dėstytojo) veiklos sėkmė priklauso ne tik nuo poveikio į subjektą, bet ir nuo to, kaip jis geba pažinti subjekto grįžtamąjį (←) poveikį ir atitinkamai koreguoti savąjį (→), skatindamas objektą veikti norima linkme.

Žmogus, sudėtingiausias pasaulio reiškinys, yra daugelio mokslų objektas: anatomijos, fiziologijos, psichologijos, logikos, sociologijos, socialinės psichologijos ir kt. Skirtingi mokslai tyrinėja žmogų tam tikrais aspektais. Ugdytojui žmogus (kaip ugdytinis) yra vientisas, t.y. nedalijamus. Jam svarbu pažinti žmogaus fizinį, psichinį, socialinį įvairiapusiškumą ir kaitą.

Ugdytiniu suprantamas visų amžiaus tarpsnių ir socialinių padėčių žmogus (embrionas, naujagimis, vaikas, paauglys, jaunuolis, suaugusysis; darželinukas, mokinys, studentas, daktarantas, darbininkas, tarnautojas, verslininkas, komersantas, pensininkas). Juos supa begalinis kosminės, socialinės, materialinės ir dvasinės kultūros informacijos srautas, sąveika su asmenybės vystymasis – dėmesingas, negrįžtamas kitimas. Tačiau individo biografijoje būna daug atsitiktinių įvykių, turinčių reikšmę jo raidai (raida nebūtinai yra dėsningas ir negrįžtamas procesas).

Kiekvienas mokinys yra savitas. Kiekvienas iš jų turi savų sugebėjimų, interesų, bet taip pat ir problemų, kurios jam ne mažiau svarbios kaip tau.

Ugdytojas.

Ugdytojai esti prigimtiniai ir priskirtiniai.

Prigimtiniai ugdytojai – tėvai. Iš jų vaikas paveldi fizinių, psichinių ypatumų pradmenis. Bendraudamas su gimdytojais, jis įgyja socialinės sąmonės ir elgsenos pagrindus. Nuo tėvų labai priklauso paveldėtų ir įgimtų duomenų vystymasis atsakingiausiu žmogaus brendimo laikotarpiu – kūdikystėje ir vaikystėje.

Priskirtiniai ugdytojai – įvairių ugdymo institucijų darbuotojai: lopšelių ir darželių auklėtojai, mokytojai, kultūros, žiniasklaidos atstovai,
kunigai, grupių vadovai. Kai kurių ugdytojų pasirinkti nelabai galima (darželyje, mokykloje, įstaigose), kiti – pasirenkami (bažnyčioje, kūrybinės pakraipos sambūrių grupėse, kur kiekvienas skaito, žiūri, lanko tik tai, kas patinka).

Nuo seno mokytojai žino, kad tai, ką jie daro, sąlygoja jų mokinių elgesį. Nuo formalaus mokymo pradžios vakarietiškos visuomenės mokykloje daugelis ugdytojų buvo įsitikinę, kad mokytojas turįs elgtis „demokratiškai“ ir atspindėti platesnes visuomenės vertybes, susijusias su žmonių bendravimu. Mokytojai nulemia mokinių veiklą.

Būti atsakingu mokytoju reiškia sugebėti organizuoti, kreipti ir deleguoti klasės veiklą. Tai reškia reikalauti, parodyti ir padėti. Mokytojai turi daug gyvenimo patirties ir sugebėjimų, kurių jaunimas dar neįsigijo. Todėl jaunimui reikia padėti. Jei mokytojas gali, jis turi domėtis mokinių interesais, skatinti jų gabumus, padėti jiems. Skirti pakankamai laiko tiems mokiniams, kurie į juos kreipiasi. Kalbėti tik su vienu mokiniu, o ne su keliais iš karto.

Mokytojai pagarbiu savo elgesiu, tolerancija, pedagogine meile moko mokinius švelnumo, tarpusavio supratimo, pagarbos sau ir kitam žmogui.

Ugdytinio išklausymo pagrindai bei taisyklės.

Tiek moksleivių motyvaciją, tiek jų gebėjimus mokytis veikia keletas veiksnių ir mokykloje, ir už jos sienų. Daugiamečiai tyrimai parodė, kad socialiniai ir ekonominiai veiksniai (pvz., namai, bendraamžių grupė ir kt.) labai svarbūs moksleivio mokymuisi. Daugelio moksleivių nesėkmių priežastys yra mokyklose. Per tas nesėkmes jie patyrė, esą mažai ko verti, ir taip prasideda ydingas ratas. Viena iš svarbiausių mokytojo užduočių yra panaikinti šį ratą. Tai padaryti padeda nuoširdus moksleivių ir mokytojų dialogas atviroje ir saugioje aplinkoje.

Ar reikia daugiau klausytis nei kalbėti? Geriausiose klasėse sutiksite mokytojus, darančius būtent taip. Nors mokytojai ir puikiai moka pateikti ir išdėstyti medžiagą, jie gali būti nevykę mokytojai, jei neturi gerų klausymo įgūdžių. Žodyne klausymasis apibūdinamas kaip „stengimasis išgirsti, sutelkus dėmesį“. Tai taip pat reiškia bendrauti siekiant numatomos bendravimo prasmės.

Dažniau klausomasi blogai nei gerai. Dažniausios klausymosi klaidos:

▫ stengiamės nutraukti pokalbį;

▫ norime padaryti įspūdį kitam žmogui;

▫ ieškome kito žmogaus argumentų trūkumų;

▫ susidarome apie juos nuomonę;

▫ numatome tolesnį teiginį;

▫ stengiamės išvengti atmetimo;

▫ stengiamės sugalvoti, kaip kitą padaryti neteisų;

▫ stengiamės laimėti laiko sugalvoti protingus atsakymus;

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 1149 žodžiai iš 3816 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.