Kurčiųjų vaikų tėvų švietimas (pagal Džono Treisio klinikos rekomendacijas)
Bežodinis bendravimas
Žmonių bendravimą jūs įsivaizduojate kaip kalbėjimą ir klausymą; kalbant apie skaitymą ir rašymą, galvojate apie žodžius, jų pagalba išreikštas mintis. Kalba yra tik viena bendravimo forma. Mes bendraujame ir be žodžių – tai bežodinis (neverbalinis) bendravimas.
Bežodinis bendravimas dažnai vyksta drauge su žodžiais: kalbėdami mes šypsomės ar suraukiame antakius, atrodome susirūpinę ar patenkinti. Mes naudojame ir kūno kalbą – pasilenkiame prie kalbančiojo, pasukame galvą į kalbančiojo pusę ar pan. Be žodžių maži vaikai išreiškia savo norus: verkia guldomas – prašo pakelti, rodo į daiktą – nori šį daiktą turėti.
Gestai
Kalbėdami mes dažnai gestikuliuojame galva, rankomis ar kitomis kūno dalimis. Vieni žmonės naudoja daug gestų, kiti mažai. Dažnai naudojame gestus kalbėdami mažiems vaikams: mojame ranka tardami “iki-iki”, glostome pilvą, rodydami, kad maistas skanus, traukome pečiais, nežinodami atsakymo į klausimą, palenkiam galvą prie delnų, klausdami, ar vaikas nori miego ir kt. Galbūt jūs naudojate ir kitus gestus. Gestai mažiems vaikams padeda suprasti, ką mes sakome. Kalbėdami su vaiku, kurio klausa pakenkta, natūraliai naudokime gestus. Pradžioje vaikas reaguos į gestus nesuprasdamas žodžių – taip būna ir normaliai girdintiems vaikams – paskui išmoks sieti žodžius su gestais ir galop supras visus žodžius.
Veido išraiška
Jūsų veido išraiška padeda bendrauti vaikui. Neprigirdintis vaikas anksti supranta veido išraišką. Jei vaikas supranta kai kuriuos žodžius, tai ir šiuo atveju veido išraiška yra labai svarbi.
Dažnai jūs būnate užimti ar pavargę ir nekreipiate dėmesio į veido išraišką. Stenkitės prisiminti, kad tai svarbu vaikui, stenkitės, kad vaikas žiūrėtų į jūsų veidą ir mokytųsi skaityti iš lūpų. Šypsokitės, kai vaikas žiūri į jus, tegu jūsų veidas visada bus giedras, malonus. Jeigu jūs atrodysite piktas, susirūpinęs, vaikas pagalvos, kad pykstate ant jo.
Kalbos intonacija ir ritmas
Kalbos ritmas, balso stiprumas yra svarbūs vaikui. Jie papildo žodinę informaciją. Vaikai su klausos defektais gali pajusti skirtumus intonacijoje, ritme. Netgi tie vaikai, kurie negirdi žodžių, išgirsta ir išmoksta skirti intonacijos savybes.
TOMAS yra geras berniukas
Tomas YRA geras berniukas.
Tomas yra GERAS berniukas.
Stipriau ištariant žodį, perkeliant kirtį, keičiasi ir sakinio prasmė. Jei šį sakinį pakeisime klausiamuoju, turėsime dar naują prasmę.Kai jūsų vaikai klausosi kalbos su teisinga intonacija ir ritmu, geriau supranta ir kalbos prasmę. Tokios kalbos klausymas ir jam pačiam padės atkurti kalbos intonaciją, ritmą. Kurtieji vaikai, kurie savo kalboje mėgdžioja intonacijos bruožus, yra geriau suprantami.
Mes patariame kalbėti trumpomis frazėmis ir sakiniais. Pvz.: