Vaiko mityba
5 (100%) 1 vote

Vaiko mityba

TIKSLAS : Išanalizuoti vaikų nuo 2m. – 6 m. mitybos ypatumus.

PROBLEMA : Vaikai maitinami nepilnavertišku maistu ( labai daug valgo saldumynų, pyragaičių, ledų, traškučių ir kt. nenaudingų produktų ), dažnai serga, blogai vystosi, būdingi virškinimo sutrikimai, dantų kariesas, anemija.

DĖSTYMAS : Augimui ir vystymuisi daro įtaką paveldimumas ir aplinka. Mityba – svarbus aplinkos veiksnys, minėtuose procesuose atliekantis pagrindinį vaidmenį. Mityba tarnauja ir kaip socialinė jungtis. Valgymas visiems drauge – svarbi kasdienio gyvenimo dalis. Todėl vaikai turėtų valgyti kartu su šeima. Tuomet valgymas žadintų apetitą, maloniai nuteiktų.

Maistas teikia energiją ir reikalingas medžiagas naujų audinių sintezei. Tris apatines mitybos piramidės dalis ( duona, grūdinius produktus, bulves; daržoves ir vaisius; pieną ir jo produktus, mėsą, žuvį, kiaušinius, ankštinius, riešutus ) sudaro reikalingi augimui maisto produktai.

Rekomenduojamos maisto medžiagų ir energijos normos ( pagal Lietuvos Respublikos mitybos centro rekomendacijas, 2000 m. ) bei mitybos piramidė nurodo bendrus augimui reikalingų maisto medžiagų kiekius. Augimo kreivės padeda nustatyti, ar vaikas vystosi harmoningai, ar nesutrikęs jo augimas. Jei vaiko augimas atitinka amžiui būdingas kreives, galima teigti, kad jo mityba pakankama.Respublikos mokslininkai ( Dailidienė ir kt. 2000 m ; Zaborskis ir kt. 2001 m. ) nustatė, kad beveik trečdalis ikimokyklinio amžiaus vaikų auga neharmoningai. Iš jų daugiausia buvo per mažo svorio ikimokyklinukų – 30 % ir 6 % turėjo antsvorio.

Maiste turi būti svarbiausių medžiagų : baltymų 12 % ( B ), riebalų 30 %( R ), angliavandenių 55 – 58 % ( A ) paros maisto energinės vertės.

Baltymai – pagrindinė organizmo statybinė medžiaga. Jie labai svarbūs jaunam organizmui. Augančiam organizmui baltymų reikia šiek tiek daugiau negu suaugusiam. Svarbiausias šaltinis – mėsa ir žuvis, ankštinės daržovės, kiaušiniai, varškė, kruopos, pienas.

Riebalai – palaiko darbingumą suteikia energijos.

Rekomenduojamos paros energijos ir maistinių medžiagų normos vaikams

Amžius Energija,

kcal Baltymai,

g Riebalai,

g Angliavan-

deniai, g

1 – 3 m. 1400 45 50 193

4 – 6 m. 1700 55 60 235

Vaikai ypač dažnai serga geležies deficito mžakraujyste dėl intensyvaus geležies suvartojimo augant ir todėl, kad per mažai valgo geležies turinčio maisto.

Rekomenduojamos paros mineralinių medžiagų ir vitaminų normos vaikams

Amžius Mineralinės medžiagos Vitaminai

Ca,

mg P,

mg Mg,

mg Fe,

mg Zn,

mg J,

mg C,

mg A, mkg

ret. ekv. E, mg,

tok. ekv. D,

mkg B1,

mg B2,

mg B6,

mg PP, mg

niac. ekv. Folio rūgštis,

mkg B12,

mkg

1 – 3 m. 700 800 150 10 5 70 40 400 5 10 0,7 0,8 0,9 9 40 2,0

4 – 6 m. 700 800 200 10 6 90 45 500 6 5 0,9 1,0 1,2 11 50 2,5

Kiekvieno vaiko maisto medžiagų poreikis yra skirtingas, priklauso nuo jo amžiaus, augimo tempo, fizinio aktyvumo, organizmo savybių ( absorbcijos ir panaudojimo ).

Pradedant nuo antrųjų gyvenimo metų į vaiko davinį reikia pridėti vaisių ir daržovių. Galima duoti bet kurių vaisių pagal sezoną, jeigu jie subrendę. Nėra pagrindo bijoti kurio nors vaisiaus : persikų, slyvų, vyšnių, obuolių, kriaušių, vynuogių, bananų ir kitų, t. y. visų , kurie įeina į vaisių ir uogų sąrašą. Visų rūšių daržoves galima duoti tiek žalias, tiek virtas. Galima duoti kopūstų, burokėlių, salotų, pomidorų, svogūnų, žalių žirnelių, žiedinių kopūstų ir t.t. Taip pat galima duoti morkų, burokėlių. Vaikams taip pat naudingos gervuogės, juodieji serbentai, avietės, mėlynės ir kitos uogos. Jas visada reikia valgyti šviežias, be cukraus, niekada nevirti. Konservuoti vaisiai – tai saldumynai.

Nuo ankstyvaus amžiaus vaikas turi būti pripratintas kruopščiai sukramtyti bet kokį maistą. Geriausia tai daryti jau pirmą kartą duodant kieto maisto, kurį reikia sukramtyti. Jeigu vaikas negali sukramtyti savo maisto, jis nepasirengęs tokį maistą valgyti. Būtų gerai duoti vaikams valią ir leisti jiems valgyti tą ir tada, ko ir kada jie panorės, su sąlyga, kad produktai bus natūralūs, vaikų neversti persivalgyti. Negardinkite ir nesaldinkite jų valgio, kad nebūtų skatinamas netikras apetitas, ir neverskite persivalgyti.

Maisto šaltiniai, sudarantys sveikos mitybos pagrindą vaikystėje, kinta. Žindymas gali tęstis keletą pirmųjų metų. Kūdikiai mėgsta paprastą maistą, jiems nepatinka sudėtingi patiekalai. Maistas kūdikiui turi būti patiekiamas mažomis porcijomis. Pradžioje vaikas valgys rankomis, bet vėliau sėdėdamas drauge su tėvais už stalo, jis susidomės ne tik maistu, bet išmoks naudotis ir įrankiais. 3 – 4 m. vaikas, palyginti su kūdikiu, suvalgo mažiau, nes šiame amžiuje sulėtėja jo augimo ir vystymosi tempas. Mažylis nori paprasto maisto, be padažų. Kelias dienas ar net savaites gali valgyti vieną ir tą patį patiekalą, kol pasireiškia kitokio maisto noras.

Prie naujo maisto mažylį tenka pratinti kantriai ir atkakliai. Neretai jo siūlyti gali tekti keletą kartų. Ar pakankama vaiko mityba, rodo sveika jo išvaizda, energingumas. Jei paaiškėja, jog vaikui stinga kokios nors maisto grupės produktų, siūloma jų duoti tuomet, kai vaikas alkanas.
Leidimas pasirinkti taip pat gali padėti vaikui įprasti prie naujo maisto. Pvz.: „ ko norėsi desertui : obuolio ar slyvos ? „ Klausimas skatina ne tik sveiko maisto pasirinkimą, bet ir teigiamus tėvų ir vaikų tarpusavio santykius.

Kadangi daug televizijos ir kitokių reklamų siūlo maistą, kuris nėra labai vertingas, reikėtų ugdyti vaiko atsparumą neigiamam reklamos poveikiui. Galėtume paklausti ; „ ar valgydamas šį maistą greičiau augsi, būsi stipresnis, o gal nuo jo tik pastorėsi? „

Užkandžiavimas turėtų būti apgalvotas, patiekalai – vertingi maistiniu požiūriu, valgomi bent valandą prieš pagrindinį maistą. Užkandis prieš pietus turėtų sužadinti apetitą. Geriausiai tiktų vaisiai arba jogurtas.

Siūlomi užkandžiai :

VAISIAI DARŽOVĖS MĖSA IR PAKAITALAI

Obuolio gabaliukai Morkos Sūrio kūbeliai

Kriaušės gabaliukai Kopūsto gabalėliai Virtos mėsos gabalėliai

Šiuo metu Jūs matote 50% šio straipsnio.
Matomi 930 žodžiai iš 1843 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.