Vaiko vystymasis
5 (100%) 1 vote

Vaiko vystymasis

KLAIPĖDOS UNIVERSITETAS

PEDAGOGIKOS FAKULTETAS

Tadas Kardelis

[VI Grupe] studentas

VAIKO VYSTYMASIS

NUO 4-6 METŲ



Ontogenetinė žmogaus raida apima individo gyvenima nuo gimimo (ir net nuo apvaisinimo iki gimimo-prenatalinį laikotarpį) iki gyvenimo pabaigos (gilios senatvės).Ji neatskiriamai siejesi su asmenybės vystymusi

Asmenybės raidą lemenčias priežastis įvairūs tyrinėtojai aiškina nevienodai ir visą žmogaus gyvenimo laiką suskirtsto į panašius, bet nevisiškai vienodus tarpsnius.Vienas is sių tarpsniu yra 4-6 metų amžiaus vaiko vystymasis.

Kartais šis tarpsnis vadinamas pirmuoju mokyklos laikotarpiu, nes daugelyje išsivysčiusių šalių tokio amžiaus vaikai lanko ikimokyklinio ugdymo įstaigas.Lietuvoje pagal švietimo reforma 1997 metais taip pat pradeta puoselėti nauja vaiko brandinimo mokyklai idėja-visuotinis ikimokyklinis mokymas.Taigi velyvuoju ikimokykliniu laikotarpiu vaikas jaučiasi netik šeimos, bet ir bendraamžių grupės narys.Jo atsivėrimas platesniai socialinei aplinkai iškelia ir draugų, ir masinės informacijos priemonių itakos problemas.Vidinėje psichologinėje plotmėje kaip ikimokyklinuko vystymosi uždaviniai apibrežiami:

1) lyties tapatumo supratimas

2) savigarbos savybės ugdymas.

3) susijęs su sązinės, moralės sampratos pradžia.

Socialinėje plotmėje juo įvardijamas 4) grupinio žaidimo atsiradimas.

Aptariamuoju laikotarpiu vaikas išgyvena iniciatyvos/kaltės psichosocialinę krizę. Sėkminga jo baigtis sudaro Ego lygį, leidžiantį pasiekti tikslą, įgyvendinti sumanymus. Priešingu atvėju susiklosto pasyvus santykis su gyvenimu, dėl griežtos slopinančios suaugusiųjų įtakos išgyvenama kaltė.Labai stiprus kaltės jausmas gali būti nukreipiamas į konkretų objektą ar reiškinį. Taigi Ego patologija velyvuoju ikimokykliniu laikotarpiu igyja vaiko fobiju turini

Somatinis vystymasis

Šiuo laikotarpiu fizinio vystymosi vektorius daugiau nukreiptas į smulkiąją motoriką, tikslinga manipuliacija rankomis. Tarptautinė psichologijos enciklopedija (1996) nurodo, kad 4-5 m. vaiko regos ir rankos koordinacija ir sunkioji motorika pasiekia toki lygi, kad vaikas gali isipilti sulčių, smulkinti maistą peiliu ir šakute, užsisegti sagas, parašyti didžiasias raides ir kelis skaičius, o kai kurie-net savo varda.Vėlgi pabrežiami individualus skirtumai tarp vaikų-kai kurie iš ju tik 6-7 m. gali susivarstyti batus, užsisegti drabuži.6m.vaikas turetų sulankstyti popieriu į 2 ar 4 dalis, apvesti liniją aplink ranką, nukopijuoti trikampį,kvadratą,apskritimą,staciakampį,nulibdyti objektą su mažiausiai smulkiomis detalėmis. Ikimokykliniais metais greiciau lavėjanti mergaičiu smulkioji motorika lemia ju aukštesni pieštuko ir popieriaus veiklos lygį.

Stambiosios motorikos srityje 4-6 m. vaikas daug ir kordinuotai juda.Jam reikia daug erdvės fizinei veiklai.Lietuvos 6 m. amžiaus berniukai vidutiniškai sveria 23 kg. ir yra 119 cm. ūgio, mergaitės-atitinkamai 21 kg. ir yra 117 cm. Kaip pastebima ikimokykliniame amžiuje geras motorinis ir fizinis išsivystymas yra psichologiškai reikšmingas, formuoja pozityvu “Aš-vaizdas” įtvirtina aukštesni statusą tarp bendraamžiu. Aukštesni ir atletiškesni vaikai dažniau renkami, žaidimu partneriais, savo mamos jie atrodo didelių pazintinių ir socialinių sugebejimu.Atvirkščiai, nutukusių vaikų dažnai nepriemama žaisti. Apskritai jėgų išbandymas fizinio aktyvumo srityje išmoko lenktyniauti, įtvirtinti savigarbą, siekti rezultato.Vėlyvuoj ikimokykliniu periodu galutinai isryskeja vaiko polinkis dirbti kairiaja ar desiniaja ranka. Kaip nurodo Tarptautine psichologijos enciklopedija, si vaiko savybe budinga nuo kudikystes.Visos vaikystes metu daug vaiku sekmingai naudojasi abiem rankomis, pavyzdziui, piesia ir valgo viena ranka, o kamuoli meto kita. Siuolaikinmis poziuris pabrezia, kad neprasminga peraukleti si naturalu genu ir aplinkos nulemta vaiko pasirinkima.Priesingu atveju sukuriama vidine itampa, gali atsirasti emociniu problemu, vaiko ranku judesiai gali tapti klampus.

Vaiko pojuciai, kaip ir judesiai, laveja aktyvios praktikos metu igimtu pradmenu pagrindu. 5-7 metu amziuje sparciau nei veliau iki 12 metu vystosi regejimo astrumas, vaikas sugeba izvelgti vis smulkesnias detales. 6 metu vaikas gali sekmingai sekti akimis judanti objekta, tik ne visuomet suspeja laiku nukreipti kuna jam pasiekti. Judanciu daiktu suvokimas-labai svarbi savybe judriu zaidimu metu – tobuleja nuo 5 iki 12 metu. Palaipsniui nuo 4 iki 12 metu laveja sugebejimas isskirti figura fone. Galutinis sio proceso rezultatas- galimybe skanuoti, pavyzdziui. Perzvelgti puslapi ieskant zodziu is A raides. Iki 10 metu laveja sugebejimas atpazinti forma (viena is skaitymo prielaidu) Taciau jaunesniems kaip 6 m. vaikams fiziologiskai sunku letai ir valingai sekti zodziu eilutes. Siuo laikotarpiu sparciai ir netolygiai laveja klausa, zmogui skirta garso krypciai ir rusiai nustatyti. Klausos astrumas arba tikslumas, leidziantis vaikui atskirti saizu-svelnu, auksta-zema ir pan. Garsus, issivysto jau kudikiams ir mazai tekinta ikimokykliniais metais. Kognityviniu uzduociu sprendimo metu ikimokyklinmuko smegenyse vyksta ryskus bioelektrinio aktyvumo suolis.

Pazintinis vystymasis

Mazas vaikas nesugeba atlikti tikruju mastymo operaciju, kurios reikalauja ivairiapusisko poziurio i daiktus.Vaikas nesupranta
transformaciju. Pavyzdziui, jis mato pastatyta piestuka, kuris pamazu lenkiamas iki horizantalios linijos. Paprasytas nupiesti judejimo kreive, vaikas atvaizduoja pradine ir galutine pozicijas. Vadinasi , jis samoneje uzfiksavo tik sias dvi busenas, o ne pasikeitima, transformacija. Vaikui sunku suvokti griztamaji veiksma, t.y mintyse “apversti” operacija, pasekti judejima atgal. Pavyzdziui, 4 metu mergaite teisingai nurodo, kad ji turi vyresni brpli, bet negali suprasti, ka dir jis turi jaunesne seseri. Ankstyvoje vaikysteje vaikas samprotauja vienpusiskai, sukaupia demesi tik i viena kuria nors daikto savybe. Tai vadinama centravimu

Centrines konceptualios strukturos samprta.

Ji apima visas savokas, kurias vaikas vartoja konkrecios pazintines veiklos srities remuose (pavyzdziui, erdviniu santykiu suvokimas pasireiskia ir piesimo, ir zaidimo saskemis, ir labirinto uzduoties metu). Vadinasi, vaikas turetu vienodai sekmingai atlikti skirtingo turinio ir tapacios logines strukturos uzduotis. Tai artima H. Gardnerio (1983) intelektu ivairoves teorijai, teigianciai, kad zmoguje gludi ne vienas, o maziausiai septyni skirtingi intelektai (lingvistinis, loginis ir matematinis, muzikinis, erdvinis, kuniskais ir kinestezinis, vidinis asmeniskasis ir socialinis) Lygiagreciai su sia nuomone buvo iskelta protiniu moduliu teorija.

Vaikai suvokia muzika figuraliuoju metodu, t.y. visu pirma atkreipdami demesi I bendruosius melodijos pozymius: garsesne ji ar tylesne, greitesne ar letesne, ar tam tikros grupes garsai atrodo priklausantys vienas nuo kito, ar yra atsije.

Kaip norodo Santrock (2001), 4-7 m. amziuje skiriama antroji ikioperacinio intelekto stadija, butent, intuityviosios minties pakopa. Tuo metu vaikas susikuria “proto teorijas”, savita pasaulio vaizda. Vaikas yra smalsus, domisi ivairiausiais reiskiniais, praso paaiskinti, pavyzdziui, is kur atsiranda vaikai, kaip prasideda lietus, kodel krinta zvaigzdes. Tevai tai vadina “kodelciaus” laikotarpiu.

Wellman (1990) teige, kad mazdaug nuo 3 m. vaikai pradeda kurti savo teorijas apie zmogaus prota. Pavadinimas “teorija” neatsitiktinis, nes vaikas suskirsto pasauli i tarpusavyje susijusias kategorijas, bando pritaikyti priezastynius rysius. Tai akivaizdu is 4 pagrindiniu vaiko sprendimu: protas nepanasus i kitus aplinkos daiktus (i klausima “Kodel tu negali paliesti savo minciu?” vaikas atsake:”Nes jos yra mano prote”), jis sukelia nuomones ir troskimus. “As” ir prota vaokas vertina kaip paprastas kuno dalis ir dazniausisi laiko jous galvoje. Tik 6-5 metu vaikai sugeba atskirti kuno ir proto procesus, subjektyvia ir objektyvia tikrove. Tikias pat teorijas vaikai susikuria ir apie gamta, zmoniu santykius, ateities vizijas irk t.

Šiuo metu Jūs matote 32% šio straipsnio.
Matomi 1086 žodžiai iš 3409 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.