Vaikų vaizdinės atminties ypatumai labaratorinis
5 (100%) 1 vote

Vaikų vaizdinės atminties ypatumai labaratorinis

11

ĮVADAS

Atmintis vaidina labai svarbų vaidmenį žmogaus gyvenime. Jei žmogus pamirštų viską, ką jis suvokė, pergyveno, veikė, jis negalėtų psichiškai vystytis. Atmintis – paprastai yra įvairios medžiagos įsiminimas, pažinimas ir atgaminimas. Svarbų vaidmenį vaidina vaizdinė atmintis, ji yra viena iš atminties rūšių.

Vaizdinė atmintis apibūdinama anksčiau suvoktų daiktų ir reiškinių konkrečių vaizdinių įsiminimu. Vaizdinė atmintis operuoja iš tikrovės gauta ar susikurta vaizdine medžiaga – vaizdiniais. Vaizdinys yra vaizdas objekto, kuris šiuo metu nesuvokiamas. Vaizdiniai yra panašūs į suvokimų metu gaunamus objektų vaizdus.( Jacikevičius,1994, p.61). Ši atmintis dažniausiai pasireiškia atgaminimo metu, kuomet mums kyla daugiau ar mažiau ryškūs, konkretūs žmonių, daiktų ar įvykių, kurių mes šiuo metu nesuvokiame, bet kuriuos mes suvokėme kažkada praeityje vaizdai. Taip žmogaus smegenyse atsiranda anksčiau suvoktų daiktų ar reiškinių konkretūs vaizdai – vadinami vaizdiniais.

Dažniausiai vaikas įsimena tuos daiktus ar reiškinius, kurie vienokiu ar kitokiu būdu patraukė jo dėmesį, tai kas jį sudomino, sukėlė jam stiprų ir ryškų įspūdį.

Paprastai vaizdiniais atgaminami tik kai kurie būdingi daikto bruožai, kurie turėjo lemiamą reikšmę vaiko veiklai arba savo nepaprastumu patraukė jo dėmesį.( Zaporožecas 1967, p.89).

Ikimokykliniame amžiuje sparčiai vystosi vaikų gebėjimas įsiminti ir atsiminti. Įvykiai įsimenami gana ilgam laikui. Ikimokyklinio amžiaus vaikų atmintis iš esmės yra nevalinga. Tai reiškia, kad vaikas dažniausiai sąmoningai nesistengia ką nors įsiminti. Jis įsimena ir atsimena nepriklausomai nuo savo valios ir sąmonės. Įsiminimas vyksta veikloje ir priklauso nuo jos pobūdžio. Vaikas įsimena tai, į ką veikloje buvo atkreiptas jo dėmesys, kas padarė jam įspūdį, kas buvo įdomu. Nevalingo daiktų, paveiksliukų, žodžių įsiminimo kokybė priklauso nuo to, ar aktyviai ir detaliai jis juos suvokė, apgalvojo, sugrupavo savo veikloje.

Nevalingas įsiminimas, susijęs su aktyviu protiniu vaikų darbu, iki pat ikimokyklinės vaikystės pabaigos yra daug produktyvesnis negu valingas tos pačios medžiagos įsiminimas. Tie vaikai, kurie dėliojo paveikslėlius į grupes pagal tai, kam skirtus daiktus ( darbui sode, virtuveje, vaikų kambaryje, kieme ir t. t.) jie vaizduoja, nesistengdami įsiminti, įsiminė juos kur kas geriau, negu vaikai, žiūrinėję tuos pačius paveikslėlius tam, kad įsimintų. Tačiau nevalingai įsiminti tai, kas nesusiję su aktyviais suvokimo ir mąstymo veiksmais (pavyzdžiui, įsiminti žiūrėtus paveikslėlius) vaikams sekasi blogiau.

Kai kurie ikimokyklinio amžiaus vaikai turi ypatingą regimąją atmintį, kuri vadinama eidetine atmintimi. Eidetinės atminties vaizdiniai savo ryškumu ir aiškumu yra artimi suvokimo vaizdams: vaikas, prisimindamas ką nors, kas buvo suvokta anksčiau, tarytum vėl mato tai prieš akis ir gali išsamiai viską papasakoti. Eidetinė atmintis – amžiaus reiškinys. Vaikai, turėję ją ikimokykliniame amžiuje, vėliau, mokykloje, paprastai praranda šį sugebėjimą.( Muchina 1988, p.223-226)

S.Rubinšteino stebėjimai ir tyrimai parodė, kad būdas, kuriuo vaikas suvokia paveikslą, priklauso nuo paveikslo turinio. Kiekvienoje savo raidos stadijoje vaikas gali suvokti ne tik atskirus paveikslo objektus, bet ir prasmingą visumą, jis gali papasakoti apie paveiksle vaizduojamus įvykius. Įvairios suvokimo stadijos būdai prieinami vaikui tuo pačiu jo psichinės plėtotės etapu, bet neseka vienas po kito. ( Gučas 1990, p.125-126)

Tiriant vaikų vaizdinę atmintį galime į pagalbą pasitelkti paveikslėlius. Jie turi didelę reikšmę ikimokyklinukų gyvenime. Žinomų objektų atpažinimas paveikslėliuose – tai įrodymas, kad vaikas yra įsiminęs tuos objektus ir turi jų vaizdą atmintyje. Atmintyje išlaikyti vaizdiniai padeda objektus atpažinti (Gučas,1981, p.66). Kiek paveikslėlių vaikas įsimins priklauso nuo to kaip vaikas dirba su paveikslėliais: dėlioja juos ant stalo, dėlioja juos iš vienos vietos į kitą, deda į krūveles, grupuoja, ieško jų panašumų ir skirtumų.

Didelę reikšmę įsiminimui turi paveikslėlių įvardijimas žodžiu, jei jie įvardijami – atsimenama daugiau. Kaip teigė psichologė L. Žitnikova: ,, Keturmečiai vaikai kurie įvardijo pavaizduotus daiktus, iš 12 įsiminė – 6-7 paveikslėlius, o kurie neįvardijo – 2-3 paveikslėlius. Taip pat atsiminimui didelę reikšmę turi paveikslėlių klasifikavimas. Kai daiktus priskiriam tam tikrai grupei, pavyzdžiui valgomas – nevalgomas.”( Žitnikova,1981, p.17).

Tyrimo tikslas: patyrinėti 6 metų amžiaus vaikų vaizdinę atmintį, naudojant paveikslėlių klasifikacijos metodą

METODIKA

Tiriamieji –šešiamečiai:

· Goda

· Gustas

· Ramūnas

· Egidijus

· Laimonas

Darbo priemonės – du paveikslėlių rinkiniai po 16 paveikslėlių kiekviename:

I – ajame pavaizduoti bet kokie daiktai, kurie nėra sugrupuoti.

II – ajame pavaizduotos dvi atskiros grupės, kuriose po lygiai paveikslėlių, besiskiriančių pagal požymį: gyvas – negyvas.

Tyrimo eiga – tyrimas atliekamas dviem serijomis:

I serija: Tiriamajam sakoma, kad jis turi stengtis, kiek galima geriau įsiminti daiktus, pavaizduotus paveikslėliuose. Ant stalo priešais
tiriamąjį dedamas 1-asis paveikslėlis iš pirmojo rinkinio, po to ant jo dedamas 2-asis paveikslėlis, ir taip pat išdėliojami likusieji. Baigus demonstruoti paveikslėlius, tiriamojo paprašoma išvardinti daiktus, kurie buvo pavaizduoti paveikslėliuose.

II serija: Prieš tiriamąjį išskleidžiamas antrasis 16 paveikslėlių rinkinys ir tiriamojo prašoma šiuos paveikslėlius sukvalifikuoti pagal požymį: gyvas – negyvas. Tai atlikus, jie nuimami ir tiriamojo prašoma išvardinti daiktus, kurie buvo vaizduojami paveikslėliuose.Instrukcijos tiriamajam:

I – ajai serijai: “ Dabar pažaiskim truputį. Aš tau duosiu po vieną paveiksliuką, o tu man pasakysi ką matai. Ar gerai? Pažiūrėjęs pabandyk tą piešinuką prisiminti ir jo nepamišti. (paveiksliukai visi parodomi ir paimami) Jau pamatei daug visokių daiktų. Ar prisimeni, ką tau tokius nupaišytus rodžiau?”

Šiuo metu Jūs matote 50% šio straipsnio.
Matomi 925 žodžiai iš 1847 žodžių.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA (kaina 0,87 €) ir įveskite gautą kodą į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.