Veiksniai sąlygojantys sėkmingą vaiko adaptaciją mokykloje
5 (100%) 1 vote

Veiksniai sąlygojantys sėkmingą vaiko adaptaciją mokykloje

Kursinis darbas

Veiksniai sąlygojantys sėkmingą vaiko adaptaciją mokykloje

Vilnius, 2003

TURINYS

TURINYS 2

Įvadas 3

1. Mokykla vaiko akimis 4

2. Žvilgsnis į pirmoko psichines savybes 5

3. Pradinuko psichinio brendimo ypatybės 6

4. Mokinių tarpusavio santykiai 9

Išvados 11

NAUDOTOS LITERATŪROS SĄRAŠAS 12

Įvadas

“Vaiką turime su pagarba sutikti, su meile auginti, laisvą išlydėti”.

R. ŠTEINERIS

Sulaukus šešerių ar septynerių metų kiekvieno vaiko pagrindine veikla tampa mokymasis mokykloje. Į mokyklą susirenka smalsūs, žingeidūs, aktyvūs vaikai. Tačiau po kurio laiko tėvai išgirsta tokius savo vaikų pasisakymus: “Nenoriu eiti į mokyklą”, “Man nepatinka mokytis”, ar net “Nekenčiu tos mokyklos”. Kai kuriuos vaikus ima kamuoti pilvo skausmai, pykinimo priepuoliai ar neaiškios kilmės galvos skausmai. Kitiems labai sunku išmokti skaityti, skaičiuoti ar parašyti diktantą be klaidų. Dar kiti nesusiranda draugų, nuolat konfliktuoja su klasės draugais. Dažnai tikru nervų karu tampa namų darbų ruošimas.

Mokykloje vaikas išgyvena psichinę įtampą, kuri susijusi su nuolatinėmis vertinimo situacijomis. Pažymiai yra skirti įvertinti vaiko žinias, pastangas mokantis, tačiau daugelis tėvų pažymius supranta kaip vaiko asmenybės įvertinimą. Per didelis pažymių sureikšminimas įtampą, nerimą ar baimę gali tik padidinti.

Vaikas, gavęs blogą pažymį, dažnai ginasi, meluoja, išsisukinėja, nes bijo būti išbartas ar net mušamas. Nebūtinai už blogą pažymį reikia glostyti, bet nereikia ir rėkti, nes nuo barimo blogas pažymys neišnyks. Galima žmoniškai pasikalbėti su vaiku, išsiaiškinti, padėti jam.

Vaikas patiria didžiulį stresą, kai tėvai iš jo reikalauja pernelyg daug. Jei vaiko sugebėjimai yra vidutiniški, o tėvai iš jo reikalauja tik labai gerų pažymių, vaikui atrodo, kad jis tik beviltiškas nevykėlis.

Nuo to, koks aplinkinių požiūris į vaiką, didžia dalimi priklauso ir jo paties nuomonė apie save. Tad mokymosi rezultatai įtakoja vaiko savęs vertinimą. Nuolatinė įtampa, laukiant nepalankaus aplinkinių įvertinimo gali suformuoti baimę dirbti kitų akivaizdoje, pavyzdžiui, deklamuoti prieš klasę, spręsti uždavinius lentoje ir pan.

Vaikai, turintys aukštą savigarbos lygį, yra aktyvūs, greičiau įveikia nesėkmes ir stresus, lengvai bendrauja, yra populiaresni bendraamžių tarpe.



1. Mokykla vaiko akimis

Kai suaugusieji galvoja apie mokyklą, jie turi galvoje skaitymą, rašymą, skaičiavimą, darbelius. Vaikams atrodo kitaip. Jiems mokykla tai ne tik abėcėlė, ne tik du kart du arba pačių pagamintas drakonas, kurį jie su pasididžiavimu rodo. Mokykla – tai daug daugiau. Reikia sugyventi su kitais berniukais ir j mergaitėmis, reikia rasti savo vietą socialinėje struktūroje. Vaikas dabar patiria sėkmę ar nesėkmę matant kitiems. Išmokti pripažinti ir atmesti – tai tikras iššūkis šiuo ilgo kelio etapu, kuris veda į suaugusiųjų pasaulį. Laikotarpis tarp šešerių ir dešimties metų yra lemiamas vaiko elgesio visuomenėje formavimui. Per šiuos penkerius ar šešerius metus kiekvienas vaikas suvokia, kad privalo pats kovoti už save, kad jis tik vienas iš daugelio berniukų ar mergaičių, kurie kitaip, kartais visai priešingai, mąsto j ir laikosi kitokių pažiūrų. Vaikams reikia daug drąsos ir padrąsinimo pripažinti, jog gyvenime svarbiausia drauge su kitais žmonėmis kurti patenkinamą gyvenimo tikrovę. Aplink mokyklą knibždėte knibžda visokiausių problemų. Gal kitas vaikas kanki-na jūsų sūnų ar dukterį, gal sunku susirasti draugų, nes aplink vien grupuotės. Gal dar prisideda nesusipratimai su mokytoju. Tėvai nebegali savo vaiko lydėti, bent jau toliau kaip iki klasės durų. Vaikas vis dažniau turi eiti savo keliu vienas.

Iš daugelio smulkmenų galima spręsti, ar mokykla gyva vieta, kurioje vaikai noriai praleidžia didžiąją dalį dienos. Svarbu, kad vaikai čia sugrįžtų, kad po šiuo stogu, kur jie tiek daug išmoko ir sužinojo, jie galėtų palikti savo pėdsakus.

Kai vaikai gerai jaučiasi mokykloje, jie noriau mokosi. Jei jie gali prisidėti prie mokyklos formavimo ir jaučiasi atsakingi, rečiau pasitaiko nusižengimų, nekyla noras gadinti ir laužyti, ir mokiniai ir mokytojai mažiau kenčia nuo depresijų.

Geriausiu atveju mokykla suteikia erdvę gyvam bendravimui, kuris skatina ir puoselėja asmenybę vystančias galias, slopina priešiškus impulsus, moko sugyventi. Prie to turi prisidėti visi – tiek mokytojai, tiek tėvai, tiek patys mokiniai.

Ten kur tėvai ir mokytojai vaisingai bendradarbiauja, vaikai geriau jaučiasi. Geras mokyklos klimatas leidžia įgyti svarbaus patyrimo, padeda įveikti nesėkmės baimę, o suklupus – atsistoti. Žmogaus gyvenime tai labai reikšmingi dalykai, kuriuos vaikai gali gauti mokykloje, būtent ten, kur jie pirmą kartą suklumpa, bet ir vėl atsitiesia. Jei mokytojai, tėvai ir vaikai stovi vienoje pusėje, mokykla tampa ta vieta, kurioje galima ne tik šio to išmokti, bet ir įgyti tvirtą atramą gyvenime.

Pamatai klojami jau pirmosiose mokyklos klasėse. Tėvai labai daug tikisi iš darželio ir iš mokyklos. Čia vaikai privalo vystytis kaip asmenybės, augti laisvi ir savarankiški, bet auklėtojų ir mokytojų uždavinys – ugdyti jų gebėjimus ir įgūdžius, kurie yra būtina
prielaida, kad vaikai gerai baigtų mokyklą. Mokykloje sustatomos pagrindinės gairės visam tolimesniam gyvenimui. Tėvai suvokia, kad padėtis darbo rinkoje pasikeitė, geras mokyklos baigimo atestatas yra tarsi bilietas prestižinei profesijai, todėl jiems atrodo, jog būtina slaptai ar atvirai paspausti vaikus, kad tie rezultatai būtų geresni1.

2. Žvilgsnis į pirmoko psichines savybes

Mūsų šalyje šiuo metu mokyklą pradeda lankyti septynerių metų vaikai. Daugelis jų, prieš ateidami į mokyklą, lanko vaikų darželį ir lavinasi bei mokosi.

Septynerių metų vaikui prasideda svarbus mokyklinis sistemingo mokymosi laikotarpis. Jis ypač reikšmingas asmenybei formuotis.

Dauguma septynerių metų vaikų esti pakankamai subrendę sistemingai mokytis, bet dėl įvairių įgimtų savybių ir ugdymo poveikių jie būna nevienodai subrendę ir pasirengę mokytis: atėję į mokyklą, jie išsiskiria tiek bendromis, tiek ir individualiomis savybėmis.

Siekiant gerinti vaikų parengimą mokyklai, steigiamos parengiamosios klasės.

Mokymosi sėkmė daug priklauso nuo vaiko motorinio, sensorinio, intelektinio ir valinio subrendimo lygio bei ypatybių. Tačiau daug reikšmės turi ir mokinio požiūris į mokymąsi, jo motyvai, veiklos įgūdžiai bei elgesio įpročiai.

Iš esmės dauguma pirmokų motoriškai ir yra subrendę ramiai laikytis, sėdėti, klausytis, pirminės ir antrinės nervų sistemos signalus. Tačiau tos savybės yra dar gana santykinės: pirmokas greit nuvargsta, jam reikia dažnai judėti, jis negali ilgai išlaikyti sukaupto dėmesio ir pan. Sensoriškai jis tiek subrendęs, jog skiria pagrindines spalvas, formas, garsus, bet jo suvokimas dar pasižymi konkretumu, fragmentiškumu, epizodiškumu. Pagal išorines žymes pirmokas suvokia atskirus daikto bei reiškinio bruožus, formas, spalvas, silpniau teįžvelgdamas esmines žymes.

Pradinukai, ypač pirmokai, ryškiai išsiskiria individualiomis fizinėmis ir psichinėmis savybėmis. Sakysim, pirmokai vieni nuo kitų skiriasi ūgiu, svoriu, motorika, bet dar labiau elgesio, kalbos, socialinių santykių, suvokimo, aktyvumo ir kitomis savybėmis. Vieni drąsiai ir aktyviai pasireiškia, gyvai domisi aplinkos daiktais, žmonėmis, mokykline veikla ir pan. Tie vaikai psichiškai pasirengę ir nusiteikę mokytis, Tačiau ir jie dėl motorinio judrumo dar nepajėgia ilgiau ramiai sėdėti, klausytis, išlaikyti sukauptą dėmesį bei atlikti vienodus veiksmus. Juos stipriai veikia vidiniai ir išoriniai stimulai. Tuo atžvilgiu dar dažnai išryškėja darželinukams būdingas impulsyvumas. Pavyzdžiui, davus pirmokams parašyti eilutę ar dvi rutuliukų, kai kurie tai atlieka teisingai, o kiti arba prirašo tokių rutuliukų daug daugiau (jei jiems patinka), arba ima rašyti bei piešti ką nors kita.

Šiuo metu Jūs matote 32% šio straipsnio.
Matomi 1283 žodžiai iš 4066 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.