Vertybės ir vertybinės orientacijos
5 (100%) 1 vote

Vertybės ir vertybinės orientacijos

TURINYS

Įvadas……………………………………………………………………………………………………………………………..3

1. Vertybės ir vertybinės orientacijos, jų įtaka žmogaus elgesiui…………………………………………….4

2. Vertybių rūšys………………………………………………………………………………………………………………5

3. Vertybinių orientacijų funkcijos ir rūšys………………………………………………………………………….6

3.1. Neproduktyviosios ir produktyviosios vertybinės orientacijos…………………………………….6

3.2. Imlioji (receptive) vertybinė orientacija……………………………………………………………………6

3.3. Išnaudotojiška (exploitative) vertybinė orientacija……………………………………………………..7

3.4. Kaupimo (hoarding) vertybinė orientacija………………………………………………………………..7

3.5. Rinkos (market) vertybinė orientacija………………………………………………………………………8

3.6. Produktyvioji vertybinė orientacija………………………………………………………………………….9

Išvados………………………………………………………………………………………………………………………….10

Literatūra……………………………………………………………………………………………………………………….11

ĮVADAS

Vertybės ir vertybinės savybės nėra kažkokios ypatingos objektyviai egzistuojančios objektų savybės. Vertingas ar žalingas objektas arba jo savybė priklauso nuo žmonių poreikių. Objektyviai tas pats lietus javų derlių auginantiems ir tą derlių nuimantiems ūkininkams bus labai skirtingos vertės.

Vertybės yra sudėtingos nuostatos, kurių turinį sudaro mintys, vaizdiniai ir emocijos apie daiktų ir reiškinių reikšmingumą asmenybėms ir grupėms.

Vertybinės orientacijos yra sudėtingos asmenybės ar grupės nuostatos, kurių turinį sudaro vertybių pažinimas ir jų siekimas.

UŽDAVINIAI. Išanalizuoti ir aptarti:

1. Vertybes, jų funkcijas ir rūšis.

2. Vertybines orientacijas, jų funkcijas ir rūšis.

TIKSLAS – išnagrinėti iškeltas temas.

1. VERTYBĖS IR VERTYBINĖS ORIENTACIJOS, JŲ ĮTAKA ŽMOGAUS ELGESIUI

Daiktas, procesas arba reiškinys, kuriam asmenybė teikia didžiausią reikšmę, santykis su kuriuo asmenybės Ego yra svarbus ir kuris lemia asmenybės veiklos kryptingumą, vadinamas vertybine orientacija, arba tiesiog vertybė. Vertybė įeina į asmenybės savęs vaizdo struktūrą. Tad iššūkis arba grėsmė vertybei kartu reiškia ir grėsmę asmenybės Ego. Dėl šios priežasties vertybės yra ginamos. Vertybės nepaisymas arba pažeidimas sukelia pasipiktinimą. Pažeidimas yra iššūkis asmenybės Ego. Jis sukelia giluminę nesaugią būseną. Vertybė žmogui yra atramos taškas gyvenime. Ji įprasmina veiklą. Pažeidžiant vertybes arba staigiai joms keičiantis, to atramos taško netenkama.

Universalių, visuotiniai pripažintų vertybių nėra. Todėl nėra ir bendro vertybių pažeidimo. Tai, kas vienam yra vertybė, kitam nereikšmingas dalykas. Tingėjimas piktina darbštuolį, girtuokliavimas – blaivininką it t.t. Skirtingos vertybės yra tipiškas, giluminis konfliktų šaltinis. Tai įsisąmoninti ne taip lengva. Kur kas paprasčiau konfliktus aiškinti senoviškai – charakterio nesutapimais.

Vertybės paaiškina žmogaus elgesį, užtikrina asmenybės kryptingumą. Jos reguliuoja žmonių santykius, yra savotiškas imperatyvas, privaloma elgesio taisyklė. Privalomumas žmones įpareigoja nevienodai. Palyginkime, kas nutiktų krikščioniui ir mususlmonui, jei jie nustatytomis dienomis nepasninkautų, nesimelstų, sugalvotų skirtis. Taigi vertybių rėguliuojamoji funkcija gali ir susilpnėti. Jei ji susilpnėja smarkiai, vertybė prilygsta tik viešai deklaracijai. Politiniai veikėjai gali deklaruoti tokias vertybes kaip taika, teisingumas, gėris, tačiau patys jų nesilaikyti. Kai vertybė neatlieka elgesio reguliavimo funkcijos, kai, pavyzdžiui, žmogus nereaguoja į plėšimą, vagystę arba smurtą, jei tik jis pats nenukenčia, socialinį elgesį ima reguliuoti individualus egoistinis Ego. Žmogaus pozicija tampa tokia: į formaliai pripažįstamų tam tikrų vertybių pažeidimą reaguoti tik tada, kai tie pažeidimai turi reikšmės mano paties interesams ir ambicijoms. Samprotaujama taip: “Sutinku, kad tai negerai, bet kol aš pats su šiais dalykais nesusidūriau, jie man nerūpi”. Tai – egocentrinė orientacija. Egocentriškai orientuoti žmonės sudaro egocentriškos orientacijos visuomenę. Jos nariai jau patys kenčia nuo tokios orientacijos padarinių: abejingumo, nenoro padėti.

Vertybės bandomos klasifikuoti įvairiai, nelygu koks klasifikavimo kriterijus pasirenkamas. Teoriškai vertybe gali tapti daug kas. Girtuokliui vertybė yra alkoholis. Tai – saulė, šviečianti butelyje. Sunku su alkoholiu rungtis tokioms vertybėms kaip šeima, meilė, pareiga. Esant tokiai padėčiai ir kyla poreikis kalbėti apie tikrąsias ir tariamąsias vertybes. Bet kas yra tikrosios, o kas
tariamosios vertybės, galima diskutuoti be galo.

Vertybės kinta, vieni dalykai praranda prasmę, kiti, priešingai, įgyja. Visuomenėje vertybės kartais keičiasi staigiai ir dramatiškai. Reiškinys, kai vertybės netenka savosios reikšmės, vadinamas vertybių devalvacija arba nuvertinimu. Ji gali sukelti beprasmybės jausmą, dvasinį vakuumą, kurį užpildyti bandome tariamosiomis arba pseudovertybėmis. Yra vilties, kad tą vakuumą užpildo tikėjimas.

2. VERTYBIŲ RŪŠYS

Vertybės formuojasi asmeninės patirties keliu, suprantant savo poreikius ir lyginant juos su aplinkos objektais. Daiktai, reiškiniai ar žmonės, kurie tiesiogiai patenkina, padeda patenkinti arba spėjama, jog ateityje patenkins asmenybės materialinius ar dvasinius poreikius, laikomi vertybėmis. Ir priešingai, poreikius patenkinti kliudantys objektai laikomi nevertingais ir žalingais.

Vertybės yra trijų rūšių:

1. Poreikius tenkinantys objektai.

2. Priemonės vertybiniams objektams pasiekti.

3. Sąlygos vertybiniams objektams pasiekti tam tikromis priemonėmis.

Pavyzdžiui, jei esant maisto poreikiui duona yra vertybinis objektas, tai darbas reikalingas duonai pagaminti yra vertybinė priemonė, o turėti sėklos, žemės, darbo įrankių, kurių pagalba duona pagaminama yra vartybinės sąlygos.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 782 žodžiai iš 2512 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.