Lietuvos respublikos gyventojų vartojimo struktūra jos kitimas
5 (100%) 1 vote

Lietuvos respublikos gyventojų vartojimo struktūra jos kitimas

TURINYS

1. Įvadas 3

2. Verslo ir vartotojų pasitikėjimas 3

3. Vartotojo elgsena 4

4. Lietuvos gyventojų vartojimas ir jo kitimas 7

5. Kaimo ir miesto gyventojų vartojimo palyginimas 8

6. Kainų įtaka vartojimui 10

7. Vartojimo prekė – kontrabanda 12

8. Išvados 14

9. Naudota literatūra ir šaltiniai 14

ĮVADAS

Kaip rodo statistika, Lietuvos ekonomika yra viena iš sparčiausiai augančių ekonomikų Europoje. Lietuvai įstojus į ES ženkliai padidėjo finansinė parama lietuvos žemdirbiams, galvijų augintojams ir kitoms žemės ūkio šakoms. Ši parama paskatino žemės ūkio plėtrą, naujų darbo vietų atsiradimą, o tai ir lėmė spartų ekonomikos augimą, jos vystimąsi. Augant darbo vietoms augo ir žmonių pajamos, o augant pajamoms augo gyventojų vartojimas. Pabandysime į visa tai pažiūrėti plačiau, nustatyti tikrąsias Lietuvos gyventojų vartojimo kitimo priežastis ir vartojimo ypatumus.

VERSLO IR VARTOTOJŲ PASITIKĖJIMAS

Gyventojų vartojimas labai priklauso nuo vyraujančių kainų, todėl labai svarbus jų lygis ir stabilumas. Tuo tarpu verslininkai suinteresuoti tuom, kad gyventojų vartojimas nemažėtų, todėl tarpusavio pasitikėjimas yra labai svarbus faktorius, lemiantis prekių paklausą.

Lietuvoje vartotojų ir verslo atstovų nuomonių tyrimai, kaip einamosios ūkio būklės įvertinimo ir prognozavimo metodas, žengia pirmuosius žingsnius, tuo tarpu pasaulio praktika rodo, kad vartotojų ir gamintojų pasitikėjimo indeksai atlieka gana svarbų vaidmenį ekonominėje analizėje. Vartotojų nuomonę pagal bendrą programą Europoje pradėta tirti 1972 m. ir dabar šios apklausos nuolat atliekamos 14 Europos Sąjungos šalių (programoje nedalyvauja tik Liuksemburgas), o praėjusiais metais Europos Komisijos inicijuotas projektas apėmė visas šalis – kandidates į ES.

Verslo tendencijų tyrimų srityje yra gerai žinomas IFO verslo klimato indeksas, kuris kiekvieną mėnesį apskaičiuojamas Vokietijoje. IFO instituto apklausoje dalyvauja daugiau nei 7000 pramonės, statybos, didmeninės ir mažmeninės prekybos Vakarų ir Rytų Vokietijos įmonių vadovų.

Vartotojų nuotaikos tyrimai yra itin svarbūs, nes vartojimo išlaidos sudaro didžiąją visuminės paklausos dalį ir jų svyravimai sąlygoja bendrojo vidaus produkto pokyčius. Vartotojų pasitikėjimo indeksai plačiai taikomi tiek makrolygiu, tiek ir mikrolygiu. Valstybės institucijos dažniausiai juos naudoja savo ekonominės politikos efektyvumui “išmatuoti” ir naujoms gairėms nustatyti. Indekso kilimas reiškia, jog po tam tikro laiko turėtų padidėti vartojimo išlaidos, prekių ir paslaugų apyvarta, PVM įplaukos. Indeksui sumažėjus galima laukti užsienio valiutos paklausos padidėjimo, intensyvesnio gyventojų taupymo ir pan. Vidaus ir užsienio prekių bei paslaugų tiekėjai pagal Vartotojų vertinimų indeksą gali spręsti, ar jiems reikėtų padidinti (sumažinti) prekių pasiūlą vietos rinkoje. Bankai ir kitos finansinės institucijos taip pat gali turėti iš šio rodiklio naudos, siekiant nustatyti gyventojų santaupų kitimo tendencijas ir pagal tai koreguojant indėlių palūkanų normų politiką.

Pasitikėjimo rodikliai ne tik rodo ekonomikos „klimato“ pokyčius, bet ir tiesiogiai įtakoja makroekonomikos rodiklius ir procesus. Pavyzdžiui, pastaruoju metu nesunku buvo pastebėti, kad prognozuojami ir faktiniai Mičigano universiteto ir IFO indeksai sukeldavo JAV dolerio kurso svyravimus euro atžvilgiu.

Lietuvoje 2001 m. pabaigoje Statistikos departamentas pradėjo skelbti Ekonominių vertinimų rodiklį (Economic Sentiment Indicator), kuris skaičiuojamas kaip svarbiausių ekonomikos dalyvių – vartotojų ir gamintojų (nefinansinių paslaugų tiekėjų) – pasitikėjimo integruotas rodiklis. Bendrasis Ekonominių vertinimų rodiklis (EVR) yra keturių sudėtinių dalių – vartotojų, pramonės, statybos bei prekybos pasitikėjimo rodiklių aritmetinis svertinis vidurkis (atitinkami procentiniai svoriai sudaro 20, 40, 20, 20). Vartotojų pasitikėjimo rodiklis (VPR) apskaičiuojamas apklausiant 1200 respondentų. EVR nustatyti panaudojami ir verslo tendencijų pramonėje, statyboje ir prekyboje tyrimų duomenys. Jų pagrindu apskaičiuojami atitinkami pasitikėjimo rodikliai. Kiekvienas rodiklis gali būti analizuojamas ir atskirai.

VPR smukimas yra sunkiai paaiškinamas, turint galvoje spartų ekonomikos augimą, nedarbo lygio mažėjimą, atlyginimų padidėjimą viso ūkio mastu. Tačiau pasaulinė praktika rodo, kad ekonomikos dalyviai mažiau reaguoja į makroekonominės aplinkos pokyčius, tačiau jų nuotaikos stipriai koreliuoja su įvykiais ir pasikeitimais mikrolygyje. Kita vertus, suprantama ir tai, kad esant tokiam įspūdingam ekonomikos augimui, kokį turėjome pernai, žmonės laukė ženklesnio savo materialinės padėties pagerėjimo.

VARTOTOJO ELGSENA

Sveikas protas sako, kad, mažėjant kainoms, vartotojas pajėgia nusipirkti daugiau prekių. Pajamų ir substitucijos efektas tai paaiškina labiau formalizuotai. Fundamentaliai vartotojo elgseną galima pagrįsti naudingumo teorija. Ji remiasi tokiomis prielaidomis:

1. vartotojas disponuoja ribota pinigu suma ir siekia gauti maksimalų pasitenkinimą (naudingumą), išleisdamas šiuos pinigus prekėms bei paslaugoms pirkti;

2. jis gali laisvai pasirinkti, kokioms
prekėms išleisti pinigus;

3. visi kiti veiksniai yra nekintami.

Vartotojas nuolat turi spręsti, ar jo pasirinkta prekė verta savo kainos. Bendrasis naudingumas – tai naudingumas gautas suvartotojus tam tikrą prekių ar paslaugų kiekį. Prekės teikiamas pasitenkinimas vartotojui vadinamas naudingumu. Kad naudingumo sąvoka būtų labiau apčiuopiama, tarkime, jog atskiros prekės naudingumas matuojamas maksimaliu pinigų, kuriuos asmuo pasirengęs už ją mokėti, kiekiu. Tai, kad žmogui vartojant vis daugiau ir daugiau konkrečios prekės tam tikru laikotarpiu, kiekvieno tos prekės pridėtinio vieneto naudingumas jam mažėja, yra faktas, kuriuo bet kuris iš mūsų gali įsitikinti gyvenime. Bendrasis naudingumas yra tam tikro prekių kiekio teikiamas pasitenkinimas. Bendrasis naudingumas tai naudingumas, kurį vartotojas gauna suvartojęs visus turimus produktus.

Ribinis naudingumas – tai papildomas naudingumas, gautas vartojant papildomą prekės vienetą. Ribinis naudingumas reiškia pasitenkinimo pasikeitimą vartojant vienu prekės vienetu mažiau ar daugiau. Jis, išmatuotas pinigais, yra maksimalus pinigų kiekis, kurį asmuo nori mokėti už papildomą prekės vienetą. Naudingumas yra pasitenkinimas, kurį vartotojas patiria vartodamas prekes.

Reikia aiškiai suvokti skirtumą tarp bendrojo ir ribinio naudingumo. Kalbėdami apie bendrąjį naudingumą, turime galvoje pasitenkinimą, kuris gaunamas suvartojus visą produktą. Ribinio naudingumo atveju, priešingai, kalbama apie pasitenkinimą, kurį suteikia paskutinio (t.y. ribinio) produkto vieneto suvartojimas. Pavyzdžiui, keturių obuolių bendrasis naudingumas yra lygus tam pasitenkinimui, kurį vartotojas patiria juos visus suvartodamas. Tuo tarpu ribinis ketvirto obuolio naudingumas yra lygus pasitenkinimo prieaugiui (padidėjimui) suvartojant šį ketvirtą obuolį arba, kitais žodžiais tariant, bendro naudingumo skirtumui vartojant 3 ir 4 obuolius.

Bendrąjį naudingumą ir ribinį naudingumą galima palyginti pavaizduojant juos grafiškai.

Tam tikru periodu, esant nekintančiam vartotojo skoniui, kiekvienas vartojamo produkto vienetas teikia mažėjantį ribinį naudingumų. Šis dėsnis teisingas, esant prielaidai, kad kitų produktų vartojimas nesikeičia, t.y. nėra substitucijos efekto. Tačiau reikia atsargiai taikyti šį dėsnį, nes gali būti eilė išimčių. Pavyzdžiui, antra slidinėjimo pamoka gali duoti daugiau naudos nei pirmoji. Mažiau kritimų ir daugiau malonumų. Tačiau, kai vis daugiau ir daugiau turėsime pamokų, ribinis naudingumas turėtų mažėti. Šimtoji pamoka per sezoną suteiks mažiau pasitenkinimo negu devyniasdešimt devintoji.

Šiuo metu Jūs matote 32% šio straipsnio.
Matomi 1091 žodžiai iš 3399 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.