Automobilio maitinimo suskystintomis dujomis (LPG) dabarties ir ateities sistema
SGI
Olandų firma AG (Autogas Systems) sukūrė naują suskystintų dujų sistemą (LPG), kuri turi beveik identiškas benzino įpurškimo sistemoms automobilyje charakteristikas. Ši nauja sistema, nuoseklus dujų įpurškimas (SGI), buvo sukurtas pagal klientų pageidavimus ir labai glaudžiai bendradarbiaujant su įvairių automobilių gamintojais. Firmos AG produkto SGI išsivystymo lygis pagrįstas dėmesiu į pareikštus klientų pageidavimus ir LPG sistemų kokybę.
Pirmasis bandymas suprojektuoti LPG sistemą, išsaugant pradines automobilio charakteristikas, buvo sėkmingas. Tai reiškia, kad po to kai automobilyje buvo įmontuota SGI sistema, liko nepakitę automobilio patikimumas ir kokybė. Automobilio charakteristikų palyginimas prieš ir po įmontavimo, parodė labai teigiamus rezultatus.
SGI sistemos pagrindas – naujas dujų purkštukas. Tai nepaprastai kūrybiškas purkštukas, firmos AG užpatentuotas, ir veikiantis kaip benzininis purkštukas. Glaudus bendradarbiavimas su automobilių gamintojais, turėjo įtakos tokio purkštuko sukūrimui, kuris pilnai gali konkuruoti su šiuolaikiniais benzininiais ir dyzeliniais varikliais.
Kitas svarbus SGI privalumas yra tas, kad tam tikram automobiliui įrangos komplekto sukūrimas, užima daug mažiau laiko, negu anksčiau. Tai yra dėl didelio panašumo SGI sistemos į benzino įpurškimo sistema. Taip pat svarbus privalumas yra tas, kad labai paprastas SGI sistemos įmontavimas ir eksploatavimas, palyginus su kitomis LPG sistemomis. Nežiūrint į nemažą įrangos kainą, ateityje sutaupoma nemažai lėšų. SGI sistema sudaro norimą emisiją, bei patenkina EOBD reikalavimus.
SGI sistemos veikimo principas:
Iš dujų bako, suskystintos dujos teka į garinimo/slėgio reguliatorių, kuris įmontuojamas variklio skyriuje. Šiame reguliatoriuje suskystintos dujos pavirsta garais ir sudaromas reikiamas slėgis. Po to LPG srautas teka bendra žarna link atskirų purkštukų (kurių kiekis priklauso nuo cilindrų kiekio). Purkštukai įmontuojami ant kolektoriaus. SGI kompiuteris apskaičiuoja ir reguliuoja reikiamą uždegimo momentą ir dujų įpurškimo laiką į kiekvieną cilindrą.
SGI sistema užtikrina geresnes charakteristikas, palyginus su senesnėm LPG sistemomis. Nėra jokio skirtumo instaliuojant SGI sistemą, ar automobilio surinkimo stadijoje, ar eksploatuojant automobilį, ir net jei jau buvo instaliuota kokia nors LPG sistema.
Privalumai:
• Puikūs automobilio išmetamųjų dujų parametrai
• Praktiškai tokios pat kuro sąnaudos kaip ir važiuojant benzinu (skirtumas_2%)
• Nepakitusi automobilio dinamika
Dujų turbinos yra pastaraisiais metais išpopuliarėjęs kogeneracijos įrengimų tipas
Paprastai būna nuo 1 iki 100 MW elektros generavimo galios. Pastaruoju metu buvo pakankamai išvytyta ir mažesnių (nuo 250 kW) dujų turbinų technologija
Suspaustas kuro ir oro mišinys yra deginamas ir aukšto slėgio degimo produktai perduoda mechaninę energiją dujų turbinai, besukančiai elektros generatorių.
Oras degimui arba oro-kuro mišinys paprastai yra suspaudžiamas kompresoriumi, varomu tos pačios dujų turbinos. Oro į degimo kamerą yra tiekiama 3-4 kartus daugiau, nei reikia degimo procesui įvykti. Tai daroma, siekaint užtikrinti pakankamą dujų trakto aušinimą.
Po dujų turbinos išsiplėtę 450oC-550oC temperatūros degimo produktai paprastai yra panaudojami šilumai generuoti, technologijai (džiovinimui) arba garui, sukančiam garo turbiną generuoti (kombinuoto ciklo kogeneraciniuose įrengimuose)
Šilumos ir elektros energijos generavimo santykis svyruoja nuo 1,5:1 iki 3:1, priklausomai nuo dujų turbinos tipo. Perteklinis oras degimo produktuose gali būti papildomai sudeginamas, tuo pakeldamas degimo produktų temperatūrą virš 1000oC, o generuojamos šilumos ir elektros santykį virš 5:1, bendrą kuro išnaudojimo efektyvumą iki 95%.
Elektros enrgijos generavimo efektyvumas paprastai siekia 25-35% nuo nudojamo kuro šilumos.
Populiariausias kuras – gamtinės dujos. Taip pat būna dujų turbinos, pritaikytos deginti suskystintas dujas, naftą, žemės dujas, biodujas, tačiau reikalaujams, kad dujos būtų išvalytos nuo priemaišų, ardančių dujų turbinos mentes.
Dujų turbinos pasižymi dideliu akustiniu triukšmu, todėl yra rekomenduojama jas talpinti uždarose, akustiškai apsaugotose patalpose.
Siekiant sumažinti NOx emisijas, kartais naudojama švaraus garo įpurškimo į degimo kamerą technologija
Gana paprastai, lyginant su garo turbinomis, įrengiama sistema. Be to pastaruoju metu greitai besivystanti dujų turbinų technologija smarkiai atpigo ir tapo ypatingai patikima. Tai leido dujų turbinoms tapti populiariausiu kogeneracijos įrengimų tipu Vakarų Europoje ir JAV.
Lietuvoje technologija kol kas mažai žinoma.
Automobilių kuro sąnaudos Lietuvoje, tonomis
1998m. 1999m. 2000m.
Benzinas 648 000 505 000 390 000
Dyzelinas 588 000 560 000 509 000
Dujos 16 000 77 000 119 000
Patirtis eksplotuojant autobusus su dujiniais varikliais
Aktualija Dujų degalais varomi autobusai? Neįtikėtina… Kaip reikėtų perdaryti autobusuose montuojamus dyzelinius variklius, kad jie galėtų naudoti
dujas? Juk iš esmės skiriasi variklių – dyzelinio ir dujinio – veikimo principai: dyzelinis kuras uždegamas jį suspaudžiant, o dujoms užsiliepsnoti reikia kibirkšties. Kita abejonė – ar apsimoka? Taip, dujos pigesnės už dyzelinį kurą. Bet žinant apie didesnį jų sunaudojimą alternatyviose benzinui sistemose, kyla pagrįsta ekonominio efekto abejonė. Norite ją argumentuotai išsklaidyti?
Pradėkime nuo Lietuvos rinkoje kylančio poreikio pigiau eksploatuoti autobusus, kurie , be to, naudotų dar ir ekologiškai švarų kurą. Mūsų šalyje užregistruota 15 542 autobusų (VĮ “Regitra” duomenys). Dalis jų priklauso autobusų parkams. “Linavos” duomenimis asociacijai priklauso 52 šalies keleivių vežėjų įmonės, eksploatuojančios 1 300 autobusų. Vien tik Vilniaus autobusų parkas turi 250 autobusų, iš kurių kas antrą derėtų pakeisti nauju. Savivaldybėms pavaldūs autobusų parkai metų metus kamuojasi dėl finansinių nepriteklių ir nepajėgia šių problemų įveikti…