Mano kaip konsultanto ir kliento profesinis ir asmeninis patyrimas
5 (100%) 1 vote

Mano kaip konsultanto ir kliento profesinis ir asmeninis patyrimas

SOCIALINIO DARBO FAKULTETAS

PSICHOLOGIJOS KATEDRA

Mano, kaip konsultanto ir kliento, profesinis ir asmeninis patyrimas

ĮVADAS

Žmonės kiekviena diena susiduria su daugybė gyvenimo sunkumų. Tai nepasitenkinimas darbų, pablogėję santykiai su bendradarbiais, pavaldiniais ar vadovais, t.y. mokymosi mokykloje problemos. Dažnai mums trūksta pasitikėjimo savimi, savigarbos, ryžto- priimant sprendimus, sprendžiant konfliktus ar užmezgant tarpasmeninius santykius. Todėl žmonėms dažnai reikia pagalbos. Psichologinio konsultavimo, profesionalios psichologinės paramos reikia žmonėms, neturintiems kliniškai apibūdinamų sutrikimų, o susidūrusiems su kasdienio gyvenimo bei bendravimo problemomis nurodo R.Kočiūnas (1995).

Autoriaus nuomonė, konsultavimas grindžiamas profesiniu santykiu tarp konsultanto ir kliento. Šis santykis skirtas padėti klientams išsiaiškinti ir suprasti tai, kas vyksta jų gyvenimo erdvėje, ir išmokti siekti savo tikslo prasmingai, pagrįstai renkantis ir sprendžiant emocinio ir tarpasmeninio pobūdžio problemas. Psichologinis konsultavimas tūri apimti keletą svarbiausių elementų:

· konsultavimas padeda žmogui veikti pasirinktinai;

· konsultavimas padeda mokytis naujai elgtis;

· konsultavimas skatina asmenybė tobulėti;

· konsultuojant akcentuojamas kliento atsakingumas;

· konsultavimo esmė- kontaktas tarp kliento ir konsultanto.

Psichologinis konsultavimas, kaip nurodo R.Kočiūnas(1995), apima bazinės konsultanto nuostatos žmogaus apskritai ir konkretaus kliento atžvilgiu. Konsultantas priima klientą kaip nepakartojama, unikalų, autonomišką individą, kuris turi teisė laisvai rinktis, kaip nori elgtis, gyventi savo gyvenimą.

R.Kočiūnas(1995) apibrėžia pagrindinius konsultavimo tikslus:

· skatinti keisti elgesį, kad klientas galėtų gyventi produktyviau;

· lavinti įgūdžius, padedančios įveikti problemas;

· užtikrinti, kad būtų priimti efektyvus gyvenimo sprendimai;

· lavinti gebėjimą užmegzti ir palaikyti tarpasmeninius santykius;

· padėti realizuoti ir plėtoti asmenybės potencialą.

Čia pateikta dalis universalių konsultavimo tikslų, tačiau jie nemažai priklauso ir nuo konsultanto teorinės orientacijos.

Konsultavimas yra grindžiamas profesiniu santykiu tarp konsultanto ir kliento. Šis santykis paprastai yra „asmuo-asmuo“ , nors kartais jame gali dalyvauti ir daugiau negu du žmonės. Kiekvienas iš santykio dalyvio atlieka savo vaidmenį.

R.Kočiūnas(1995) nurodo, kad konsultantas yra labai svarbus pagalbos proceso dalis. Pagrindinis jo uždavinys padėti klientui sužinoti savo vidinius resursus, jėgas, atskleisti, kas kliudo joms pasireikšti ar jas panaudoti, padėti suprasti koks jis nori būti. Konsultantui svarbu žinoti , kas jis yra, kuo gali būti ir kokios nuostatos konkretaus kliento, žmogaus apskritai ir visuomenės atžvilgiu, kaip jis supranta savo vieta psichologinės pagalbos procese. Tai jo vaidmens apibrėžtumo, asmenybės bruožų ir esminių nuostatų klausimai. Galime suformuluoti pagrindinius konsultanto funkcijas:

· užtikrinti kontaktą su klientų, kurio svarbiausias bruožas yra tarpusavio pasitikėjimas;

· užtikrinti kliento savivokos ir veiklos būdų alternatyvas;

· „įsibrauti“ į kliento situaciją ir jo santykius su jam svarbiais asmenimis;

· užtikrinti klientui sveiką psichologinė aplinką;

· nuolat tobulinti konsultavimą.

Autoriaus manymu, konsultantas turi teisingai suvokti savo vaidmenį, nes joks konsultantas negali kitam žmogui pasakyti, kaip jam gyventi.

Klientas konsultavimo metu turi atvirai pažvelgti į savo elgesį ir nuspręsti, kaip jis norėtu pakeisti savo gyvenimą. Dauguma klientų dažniausiai išsako tokius reikalavimus konsultantui:

· priimk mane;

· suprask mane;

· kalbėk su manimi.

Štai ko klientai labiausiai tikisi iš konsultantų.

Mano, kaip konsultanto ir kliento, profesinis ir asmeninis patyrimas

Mano, kaip konsultanto patyrimas

Konsultuojant klientą, konsultanto vaidmuo yra labai didelis ir reikšmingas. Jis padeda savo klientui apsvarstyti gyvenimo problemas, kartu išsprendžia gausybė emocinių ir bendravimo problemų. Konsultantas padeda susivokti tame, kas yra nesuprantama ir nepastovu, pasidarytu suprantama ir tikslinga. Bet padaryti tai pradedančiam konsultantui yra begalo sudėtinga. Teikiant psichologinė pagalbą daug priklauso nuo konsultanto pasirengimo, teorinės orientacijos, kvalifikacijos, asmenybės bruožų.

Konsultavimo metų svarbu žinoti savo vaidmenį. Konsultuojant, man teko spręsti: ar žiūrėti į klientą kaip į draugą, pažįstamą ar mano elgesys turi atitikti profesionalų patarėją. Apsispręsti buvo sunkų, nes aš tūrėjau padėti klientui, išklausyti jį, atsiriboti nuo savo patyrimo, komentarų bei patarimų. Matant kliente draugą, galėčiau būti neobjektyvi, problemos atžvilgio, pateikiant savo išgyvenimus ir patarimus. Tai galėtu sudaryti sąlygas patarti ar pritarti kliento nuomonei. Konsultuojant negalime orientuotis į kliento lūkesčius ir spręsti už jį problemas, nes konsultantas negali kitam žmogui pasakyti, kaip jam gyventi, negali nurodinėti už jį apsispręsti.

Būti profesionalių patarėjų, manau negalėčiau būti, nes man dar trūksta profesinių žinių ir specialių
konsultavimo įgūdžių. Nekas, gi psichologų negimsta, dauguma šios profesijos bruožų įgyjami gyvenime. Todėl pasirinkau tarpinį variantą, kuriame panaudojau turimas žinias, įgūdžius, bet tuo pačių savo asmeninius bruožus. Konsultacijos metų iškėliau sau tikslą būti: dėmesingų ir rūpestingų klausytojų, nuoširdžių draugų, neduodančių patarimų, atviru savo ir kliento jausmams, konsultantu. Kyla klausimas, ar man pavyko pasiekti savo tikslą?

Kad konsultavimas būtu efektyvus turėjau nepamiršti apie: tikslo iškėlimą, sensorinį jautrumą, elgesio lankstumą, pozityvų mąstymą, klausimų kėlimą, kontakto užmezgimą. Tuo vadovaudamasi tikėjausi kokybiškos konsultacijos.

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 829 žodžiai iš 2718 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.