Specialioji pedagogika
5 (100%) 1 vote

Specialioji pedagogika

Specialioji pedagogika.

Specialioji pedagogika, tai mokslas apie vaikų ( žmonių ) su negaliomis : psichinėmis, fizinėmis, dvasinėmis- lavinimą , ugdymą ir integraciją.Spec. pedagogikos objektas- vaikas su spec. poreikiais ugdymas.

Spec. pedagogikos mokslo ir jo specialistų tikslas padėti lavinant spec. poreikių vaikus, kovoti su negaliomis ir integruotis į visuomenę. Šioje srityje dirba daugybė specialistų , įsteigta daug spec. įstaigų , kuriose mokomi , lavinami ir gydomi bei rengiami savarankiškam gyvenimui neįgalūs ( spec. poreikių ) vaikai ar žmonės. Tai spec. vaikų namai, kūdikių namai, vaikų namai, globos namai sutrikusio intelekto vaikams, spec. globos namai su cerebriniu ( smegenų ) paralyžiumi.

Spec. ped. ryšys su bendra, ikimokykline pedagogika, tarpsnių pedagogika , su fiziologija, antropologija, geneologija, medicinine inžinerija, ekologija.

Spec. pedagogikos šakos yra: 1. surdopedagogika ( kurčiujų),

2. tiflopedagogika ( regos ),

3. oligofrenija ( gr. oligos – mažas, fren – protas)- silpnaprotystė ( intelekto supratimas ) ,

4. logopedija (kalbos defektas ).

Protinio atsilikimo samprata viduramžiais.

IX-XII a. arabų medikai papildė viduramžių supratimą apie protinį atsilikimą.Arabai atrado Aristotelį.Nepaisant Aristotelio teorijos apie sielą, arabų mintys apie psichiatriją ir smegenų pažeidimus buvo neaiškios. Išryškėjo 2 kryptys :

1. ji ribojosi tik tuo, kad aprašė protinius sutrikimus.2. siekė sukurti mokslą apie šias ligas ( nozologiją – nosos – liga, logos – mokslas ).Avicena buvo šios krypties atstovas.Jis ( Inb Sina) išskyrė 3 protinių sutrikimų tipus :1. vienos smegenų dalies uždegimai ( jie lemia letargija), 2. smegenų sutrikimai , lemiantys judesio sutrikimus pvz. epilepsiją, apopleksiją. 3. smegenų sutrikimai, sąlygojantys proto sutrikimus.

Taip pat autorius skiria: 1. protinį susimaišymą ( pamišimą),2. kvailumą ( protinį susimaišymą) , 3. spec. sutrikimus veikiančius atmintį ir vaizduotę.

Atminties ir vaizduotes sutrikimai paaiškinami vidinių jutimų pažeidimais. Taip pat atskirti išoriniai jutimai ( rega, klausa, juslė, lietimas ir skonis ), intelektines galios.

Avicena savo jutimų teorijoje aprašė 5 jutimus :

1. Bendras jutimas, esantis smegenų skilvelyje ir centralizuojantis jutimų duomenis.

2. Vaizduotė , t.p. esanti vidiniame smegenų skilvelyje ir sauganti tai, ką bendras jutimas gavo.

3. Mąstymo savybė , lokalizuota viduriniame smegenų skilvelyje , jungianti ar atskirianti vaizduotėje esančius vaizdus. Ši savybė priklauso nuo proto.

4. Vertinimo savybė , esanti pačiame viršutiniame smegenų skilvelyje , vertinanti norus , kurie nėra suvokti išoriniais jutimais.

5. Atmintis , esanti užpakaliniame smegenų skilvelyje, sauganti vertinimo savybes.

Ši teorija leido naujai suvokti neuro- psichologines problemas. Užpakalinio skilvelio disfunkcija – tai atminties sutrikimų priežastis.

1221-1274 m. gyvenusio Tomo Akviniečio , VIII a. realybės teorija sudaryta iš 1. gamtos, 2. dvasios.

Pagal Tomą Akvinietį žmoguje yra 4 pradai: 1. materialus ( molekulė , audiniai, organai), 2. gyvuliškas ( vegetatyvinis, maitinimas ),3. psichologinis( išorinis jutimas, atmintis, vaizduotė),4. asmeninis ( protas, valia, laisvė).

T . Akviniečio antropologija pasitarnavo klasifikuojant proto sutrikimus . Apie protiškai neįgalų žmogų sako, kad tai yra tas, kas nejuda.Taip aiškina, kad protinę negalią turintis asmuo yra užsidaręs savyje, neturi kontakto su realybe, gyvena be jutimų. Jų egzistencija paralyžuota. Šie asmenys pasaulį suvokia sustingusiai: jie supranta išorinį pasaulį tamsoje arba šviesoje ir tai jį paralyžuoja.

Aistra irgi gali pažeisti suvokimą.Pykti norai, pyktis gali nuvesti į beprotybę.Gyvenimo patirtis nuramina aistras, tuo tarpu vaizduotė apgauna protą ir skatina žmogų elgtis nerealiai.

VI a. jau bandoma priglausti vargstančius.XVI a.Vincas de Polis mobilizavo intensyvų gailestingumo judėjimą.

Žmonių , turinčių negalių , socialinė padėtis Antikinėje Graikijoje.

Tame laikmetyje jau yra Hipokrato priesaika ir pasirodo pirmasis negalios paminėjimas.

Dėl Spartos įtakos Graikų visuomenė blogai išsivysčiusius vaikus palikdavo numirti žmonių nelankomoje vietoje.

Hipokratas savo knygoje ,, Apie vaiko prigimtį “ rašo, kad negalė nėra paveldima.

Platonas ir Aristotelis gynė neįgalių vaikų pasmerkimą mirti. Graikų visuomenėje neįgalūs vaikai turėjo dvejopą pasirinkimą:būti vergais arba prostitucijos aukomis.Visos Graikų teorijos neigė neįgalių žmonių auklėjimą.

Žmonių, turinčių negalių , socialinė padėtis Antikos Romoje.

Romėnų visuomenėje neįgalių žmonių padėtis t.p. nepagerėjo.T.p. buvo praktikuojama prostitucija ir vergija.Skirtumas nuo graikų : buvo numatyta bepročių ir turinčių negalių , apsauga. Vėliau – ir kūdikių bei vaisiaus , esančio moters įsčiose, apsauga.

Lotynų medikų aiškinimai.Jie psichikos sutrikimus aiškino antgamtinių jėgų veikimu.VI a. pr. Kristaus gimimą Pitagoras pareiškė , kad protas glūdi galvos smegenyse, o jausmai – širdyje. Toliau praktikuojamas silpnų vaikų izoliavimas.Kartais tėvai pasilikdavo iki 3 metų vaiką šeimoje. IV a. po Kr. Vargingi netgi padidindavo savo artimųjų negales, kad gautų išmaldą.

325 m.
imperatorius Konstantinas įspėja tėvus, kad jie nepardavinėtų savo vaikų, t.p. rimtai pradėjo pasisakyti prieš abortus, nes romėnų populiacija sumažėjo.

Romėnų auklėjimas rėmėsi šeima.Šeimos tėvas lemdavo vaiko teisę gyventi arba mirti. Iki 7 m. auklėjo motina. Nuo 7 iki 16 pereidavo tėvo žinion. 16 m. – vaikas eidavo į suaugusiųjų pasaulį.Į tarnybą Tėvynei.Romoje , Plutarchas pasiūlė kokybinį atstumtųjų vaikų auklėjimą. Vis dėlto tik katalikų Bažnyčios tėvų filosofinėje antropologijoje yra perversmas auklėjant neįgalius asmenis.

Judaizmo ir krikščioniškoji koncepcijos.

Judaizmo- krikščionybės aplinkoje žmogaus , turinčio negalių statusas visai kitoks. Čia- kiekvienas žmogus turi Dievo suteiktą vertę. Hebrajai sakė, kad liga ateina iš Dievo.Žydas reagavo į neįgalius skirtingai negu graikai ir romėnai.Evangelija išvardina vargšus: tai raupsuotieji, paralyžuotieji, aklieji, nebyliai ir t.t. Naujoji krikščioniškoji antropologija rūpinasi integracija.Apaštalinėse konstitucijose teigiama, kad ne fiziniai trūkumai bjauroja žmones, o jų sielos nešvarumai. Bažnyčios iniciatyva ir buvo atsakymas į abortus ir vaikų žudymą.

Vaiko vystymosi sutrikimų priežastys.

Prisiminkime 3 ,, smegenų darbus”- 1. kartojimas, 2. susiejimas, 3. emocinė reikšmė.

Šie vaikai , kurių vystymasis nukrypęs nuo normos ( fizinės ar psichinės) – vadinami anomaliais ( sinonimas- defektyvus).Tarp šių sąvokų yra skirtumas : defektas ( pvz. atlepusi ausytė neįtakoja vaiko vystymosi.)Anomali, kai ausis asimetriška ir blogiau girdi. Neįgalus, kai ausis visai negirdi.Naudojamas žodis sutrikimas. Vaiką vadiname- specialaus poreikio vaiku. Vaikai, kuomet dėl kažkokiu nors sutrikimų negali lankyti lopšelio ar darželio , o paskui toliau turi gyvenimiškųjų problemų , vadinami defektyviais ( defektologija).Pvz. nuskilęs dantis. Sutrikimą ar nedidelę anomaliją mažyčiui labai sunku diagnozuoti, ypač jeigu vaikas yra šiek tiek lėtesnis , negu literatūroje nurodytos normos.Išlyginamoji funkcija atliekama dabar toje pačioje klasėje ( sulėtėjusi vaiko raida- į ją talpinamos įvairios psichinės patologijos formos, pedagoginė anomalumo forma).

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 1048 žodžiai iš 3405 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.