Vaiko kalbos vystymasis nuo 2 iki 4 metų
5 (100%) 1 vote

Vaiko kalbos vystymasis nuo 2 iki 4 metų

Turinys

2-4 metų vaiko egocentrinė ir socializuota kalba

2-4 metų vaiko kalbos žodynas ir gramatika

2-4 metų vaikų kalbos ugdymas

2-4 metų vaiko kalbos pasiekimai

Egocentrinė ir socializuota kalba.

2-4 metų vaiko kalbai būdingas egocentrizmas. R. Žukauskienė (1996) nurodo, kad J. Piaget nustatė, kad beveik pusė ikimokyklinio amžiaus vaiko sakomų sakinių yra egocentriški. Egocentrinė kalba reiškia kalbėjimą kito asmens akivaizdoje, bet neperduodant kitam ir nesikeičiant tarpusavyje informacija ar idėjomis. Vaikai, būdami kartu, dažnai kalba, tačiau kalba jie dažniausiai reiškia tik savo mintis, nereaguodami į tai, ką sako kiti vaikai. Bendraudami vaikai jaučiasi puikiai ir jiems netrukdo, kad jie vienas kito negirdi. J. Piaget išskyrė tris geocentrinės kalbos rūšis: 1. Pakartojimą ir atkartojimą; 2. Monologą; 3. Kolektyvinį monologą.

„Pakartojimu vadinamas toks kalbėjimas, kai vaikas kartoja žodžius savo malonumui, nes jam patinka tų žodžių skambėjimas. Vaikas, išgirdęs laikrodžio gegutės kukavimą, gali kartoti: .Ku-kū, ku-kū, ku-kū“. Kartais kartoja savo sukurtus žodžius, kurie nėra skirti bendrauti su kitais. Pavyzdžiui, vaikas sako ,,Aš keliuosi uosi, uosi, uosi… “ . Tokių garsų kartojimą Piaget vadino echolalija (atkartojimu). Toks garsų atkartojimas būdingas sutrikusio intelekto vaikams, kurie nuolat kartoja tą pačią frazę ar žodį.

Monologu yra vadinama vaiko kalba, nukreipta į save, ir padedanti palaikyti tam tikrą jo aktyvumą; vaikas kalbasi su savimi net kai šalia yra kiras vaikas. Pavyzdžiui, trejų metų vaikas, maudamasis kojinę, sako; „Dabar imu kojinę, maunu ją ta-a-a-a-ip…“. Vaikas kalba sau arba kitiems žmonėms, nelaukdamas atsakymo. Dažnai vaikas taip kalba su savimi žaisdamas, ypač kai šalia yra kitas žmogus.

Kolektyvinis monologas – kalba visi vaikai iškart, nekreipdami dėmesio, ką sako kiti vaikai. Kartais taip kalba net septynerių metų vaikas. Vaikai gali kalbėti net skirtingomis temomis. Net kai taip kalbasi du vaikai, nei vienas nesi klauso, ką sako kiras, ir nereaguoja i kiro mintis. Kad kitas vaikas (taip pat it jis pats) nesiklauso ir neatsako, kalbantysis paprastai nesuvokia ir tai jo neliūdina.“ (Žukauskienė R. 1996, p.175)

Egocenrrizmas pradeda silpnėti, kai vaikas pradeda suprasti, kad kiti žmonės turi kitokią nuomonę ir požiūrį į jam rūpimus dalykus, kitokią patirti ir kitaip suvokia pasaulį.

Šiame amžiuje tobulėja ir socializuota kalba, kurios pagalba vaikas stengiasi bendrauti su kitais savo bendraamžiais, mėgina aktyviai keistis mintimis, suprasti tai, ką sako kitas. Prie šios kalbos pereinama pamažu. Socializuota kalba – tai pokalbis, kurio metu du ar daugiau žmonių pasako bent tris teiginius ta pačia tema. R. Žukauskienė (1996) teigia, kad J. Piaget nuomone, socializuotai kalbai būdinga:

– Pritaikyta pokalbio temai informacija, kai vaikas naudojasi kitų žmonių pateikiamomis žiniomis. Pavyzdžiui, vienas vaikas sako: „Aš šiandien daug kartų maudžiausi ežere“. Kitas vaikas: ,,Aš irgi norėčiau kartu su tavimi išsimaudyti“.

– Kritiškas požiūris, kurį dažnai naudoja vaikai savo pranašumo jausmui sustiprinti. Tokie teiginiai, kaip „Mano šuo daug gudresnis negu tavo, nes daug ką moka atlikti“, dažnai sukelia ginčus tarp vaikų.

– Komandos, kai vaikai liepia vienas kitam ką nors atlikti: „Patrauk savo žaislus, jie man trukdo“.

– Klausimai ir atsakymai – dažniausiai naudojami bendraujant su suaugusiaisiais. (Žukauskienė R., 1996, p. 176)

2-4 metų vaiko kalbos žodynas ir gramatika

Vaiko, pradėjusio tarti pirmuosius žodžius, vartojamų žodžių atsargos didėja labai iš lėto. N.L. Gage, D.C. Berliner (1994) nurodo, kad iki 2 metų vaiko kalboje vyrauja vienas-du žodžiai. Antrųjų metų pabaigoje vaikas pradeda žodžius grupuoti. Vėliau atsiranda daugiau nei dviejų žodžių stadija. Pradedamos sudarinėti daugiau nei dviejų žodžių grandinės: pereinama nuo paprasčiausio „eina“ prie „mama eina“ ir prie žymiai sudėtingesnio „mama eina namo“. Šioje stadijoje būdingas žodžių kaitymas: keičiamos žodžių galūnės, rodančias gramatinius santykius. Autoriai, cituodami rusų rašytoją Čiukovskį, Nurodo, kad nuo 2 metų kiekvienas vaikas bent jau trumpam tampa kalbos genijumi. „Šioje stadijoje vaikas gali sakyti „Aš visas basas“ arba „Atsikelsiu taip anksti, kad dar bus vėlu“. Šioje stadijoje vaikai mėgsta absurdo eilėraščius. Čiukovskis domėjosi vaikų pomėgiu „viskas atvirkščiai“ – tam tikra absurdo rūšimi, kuri reiškiasi tokiais pasakymais, kaip „Gaidys miauksi“ arba „Karvė šoko per mėnulį“. Tai vaikų linksmos nuotaikos šaltiniai. Tai ir būdas pažaisti pažintiniais pasaulio atspindžiais bei tą pasaulį nusakančiomis kalbinėmis sistemomis. Anot Piaget, tokie žaidimai iš tikrųjų yra vaiko „darbas“, nes jie suteikia patirti, kurios reikia tolimesnei pažangai.” (Gage N.L., Berliner D.C., 1994, p. 110)

Šiuo metu Jūs matote 31% šio straipsnio.
Matomi 755 žodžiai iš 2423 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.