Elektronine bankininkyste
5 (100%) 1 vote

Elektronine bankininkyste

TurinysĮvadas…………………………………………………………….

……………………………………….3

Eros pradžia……………………………………………………………………..4

Pirmieji elektroniniai bankai ir atsiskaitimai juose …………………………….4

Dėmesio centre – aptarnavimo

kultūra………………………………………………………..4

Pirmasis virtualusis bankas – Security First Network Bank

…………………………..4

Elektroninės bankininkystės

paslaugos……………………………………………………….5

Vilniaus bankas sparčiai plečia el.

Paslaugas……………………………………………….7

“Parex” i. bankininkystės modulį įdiegė

neseniai…………………………………………7

Naujausia “Snoro” el. paslauga “Bankas

Internetu+”……………………………………7

Interneto bankininkystė: naujos galimybės vartotojams……………………… 7

Lietuvoje tobulėja mobilioji

bankininkystė……………………………………………….. .8

Mokėjimo kortelės Lietuvoje: situacija ir

perspektyvos………………………………. .9

Mokėjimų kortelių technologijos

tobulėja………………………………………………… 10

Kaip vyksta mokėjimas

kortele……………………………………………………………

….. 12

Naujoji kompanija “Jupiter” ir jų

duomenys………………………………………………. 14

Pasitikėjimą lemia prekės

ženklas……………………………………………………………

. .14

Tradiciniai bankai lengvai

nepasiduos………………………………………………………..

14

El. bankininkystės mados

Lietuvoje………………………………………………………….

..14

Elektroninė bankininkystė – būtinybė ar

mada……………………………………………..15

Kas yra

“Telehansa”………………………………………………………..

………………………..15

Bankai elektroninėje

erdvėje……………………………………………………………

…………17

Išvados……………………………………………………………

……………………………………….19

Literatūra…………………………………………………………

………………………………………20

Įvadas

Elektroninė (internetinė) bankininkystė – tai nauja sąvoka, ji dar neturi

vieningo, nusistovėjusio apibrėžimo. Aiškinant buitine kalba – tai reiškia,

kad internetu vartotojas gali atlikti visas funkcijas susijusias su banku,

t.y. tą patį ką ir nuėjęs banką.

Elektroninė bankininkystė – tai didelė pažanga bankininkystės sistemoje.

Nuo 1995 metų bankai pradėjo teikti savo klientams tiesiogines prieigas

prie savo sąskaitų per internetą iš bet kurio pasaulio taško. Tokios

prieigos prie sąskaitų per tinklą buvo pavadintos interneto bankininkyste.

Bendrai interneto bankininkystė apibūdinama plačiu interneto paslaugų,

kurias bankas teikia savo klientui, spektru.

Pirmasis tik internete veikiantis D. Britanijos bankas „Egg“ pristatė

novatorišką atsiskaitymo internetu sistemą „Egg Pay“. Interneto bankininkai

tikisi, kad taip pavyks įveikti klientų nuogąstavimus dėl internetinio

pinigų pervedimo saugumo.

Elektroninio verslo plėtra pasaulyje pasižymi itin didele sparta. Bankai

teikia elektronines, kurios klientams leidžia tvarkyti bankinius reikalus

internetu arba telefonu.

Naujausiais kompanijos „Jupiter“ duomenimis, jau dabar Europoje daugiau nei

50 mln. žmonių naudojasi interneto bankininkystės paslaugomis. Tai reiškia,

kad senajame Žemyne gyvena daugiau kaip pusė visų pasaulio el.

bankininkystės paslaugų vartotojų.

Lietuvoje sparčiai populiarėja el. bankininkystė. 2003 m. pradžioje

Lietuvoje buvo 323.000 el. bankininkystės vartotojų (2002 m. pradžioje –

tik 62.000). Prognozuojama, kad per 2003 metais internetinės bankininkystės

paslaugų vartotojų skaičius turėtų išaugti bent 1,5 karto.

Jeigu klientas neina į banką, bankas pats „ateina“ pas klientą

Eros pradžia

Ne tik Europoje, bet Amerikoje ir kitur apžvalgininkų tarpe vis labiau

įsivyrauja nuomonė, kad interneto bankininkystės paslaugos “subrendo” vis

labiau platesnei rinkai. Tas pats “Jupiter” skelbia, kad Amerikoje yra jau

25 mln. elektronine bankininkyste besinaudojančių namų ūkių – dvigubai

daugiau nei 2000 m. pabaigoje. Analitikai mano, kad vartotojai tiesiog

susipažino ir “apsiprato” su šia paslauga, tam reikėjo kelių metrų laiko.

Pastebima, kad rinkos naujokai jau nesunkiai įsisavina, kaip internete

apmokėti sąskaitas ir patikrinti likutį, tuo tarpu daugiau nei 5 m.

internetu besinaudojantys klientai aktyviau tyrinėja sudėtingesnes kreditų,

pensijinių fondų bei panašias operacijas.

Bankų analitikai pastebėjo, kad el. bankininkystės klientai yra labiau

linkę rinkti informaciją apie paslaugas bei paprastai laiko didesnius

indėlius, nei “įprasti” klientai, kas didina bankų pelną. Pabrėžiama, kad

el. bakininkystės klientams būdingas ir didesnis “lojalumas” bankui.

PIRMIEJI ELEKTRONINIAI BANKAI IR ATSISKAITYMAI JUOSE

Banko
užsakytas kompanijos MORI tyrimas šių metų pradžioje nustatė, kad net

trečdalis britų suinteresuoti atsiskaitymo internete paslaugomis, tačiau

dauguma baiminasi dėl operacijų saugumo. Ši tendencija būdinga daugeliui

Europos valstybių.“Egg“ teigia suradę „išeitį iš padėties“, panaudojant daugeliui vartotojų

suprantamą ir kasdienį el. paštą.Norėdami pasinaudoti „Egg Pay“ paslauga, vartotojai turi išsiųsti el. pašto

žinutę, kurioje nurodo sąskaitos numerį bei du klausimus, į kuriuos

atsakymus žino tik klientas. Bankas el. paštu Clearing Services).

Dėmesio centre – aptarnavimo kultūra

„Egg“ klientams „primiršus“ interneto svetaines, didesnis dėmesys bus

skiriamas efektyviai veikiančioms IT sistemoms tradicinių bankų viduje,

taip pat naujiems skambučių aptarnavimo centrams.Pabrėžiama, kad daugelis tradicinių bankų iki šiol nesuderino skirtinguose

padaliniuose veikiančių kompiuterių sistemų.Abiem atvejais bankams dabar svarbiausia nustatyti, ko iš jų nori klientai,

ypač stambiausiems. Tokiu būdu, „Egg“ gali nesunkiai perimti nedidelį,

tačiau ekonomiškai aktyvų internetinės bankininkystės vartotojų segmentą.Analitikai sutaria, kad aptarnavimo kultūra tampa svarbiausiu dalyku,

siekiant įtvirtinti el. bankininkystę besikeičiančių vertybių pasaulyje.

Pirmasis virtualusis bankas – Security First Network Bank

Pirmasis virtualusis bankas – Security First NetworkBank – buvo įkurtas JAV

1995 metų spalio 18 dieną. Per pusantrų egzistavimo metų vidutinis banko

kapitalo prieaugis sudarė 20% per mėnesį, buvo atidaryta daugiau, negu

10000 sąskaitų. Europoje pirmasis virtualusis bankas atsirado 1996 metais.

Juo tapo Advance Bank, dukterinis Drezdeno (Vokietija) bankų grupės

padalinys.Kita finansų sektoriaus permainų banga siejama su mobiliąja komercija, t.y.

kai paslaugos teikiamos per mobiliojo ryšio priemones. Mobiliosios

bankininkystės paslaugomis Europoje naudojasi apytikriai 14% finansinių

interneto paslaugų klientų. Kol kas daugiausia jų trijuose regionuose –

Skandinavijoje (48%), Didžiojoje Britanijoje (22%) ir Vokietijoje (13%).

Vieni iš didžiausių bankų, teikiančių mobiliosios bankininkystės paslaugas

yra: „Barclays“, „Citigroup“, „Deutsche Bank“, „Dresdner Bank“ и „Merita

Nord banken“.Šiuo metu jau aišku, kad bankų klientams svarbiau patikimumas ir saugumas,

o ne prieiga prie sąskaitos ištisą parą. Dėl to kai kurie virtualieji

bankai nutraukė savo veiklą. Tačiau daugumą jų įsigijo tradiciniai bankai

ir naudojasi jais kaip dar vienu kanalu savo paslaugoms teikti.

Elektroninės bankininkystės paslaugos

Jos yra skirstomos į kelis lygius:

Pirmo lygio sistema. Tarp banko ir klientų keičiamasi nejautria pažeidimams

informacija. Teikiama tokia informacija, kuri buvo viešai skelbiama

spausdintuose ir kituose leidiniuose;

Antro lygio sistema. Teikiamos pagrindinės paslaugos: konfidencialios

informacijos apie sąskaitas pateikimas, naudojamos įvairios elektroninio

pašto sistemos. Šioje srityje bankai nedaug kuo skiriasi. Naudojama sistema

užtikrina duomenų saugumą, perduodamų duomenų ir informacijos vientisumą,

informacijos ir duomenų siuntėjų nustatymą. Tam tikslui duomenys

šifruojami, taikomas elektroninis paštas ir individualus kodas, duomenų

pasikeitimo patvirtinimas. Šio lygio teikiamos tradicinės paslaugos:

priimti komunalinius ir kitus mokesčius, atlikti periodinius mokėjimus

litais ir kita valiuta, gauti informaciją ir ataskaitas apie savo sąskaitos

likutį ir operacijas, konvertuoti valiutą, priimti mokėjimus už prekes,

įsigytas el-parduotuvėse, priimti klientų pranešimus ir paklausimus, teikti

klientams informaciją apie finansinės rinkos pokyčius ir kitas naujienas;

Trečio lygio arba atsiskaitymo sistema. Elektroninio ryšio priemonėmis

atliekama:

Pinigų pervedimas tarp sąskaitų bei vietiniai ir tarptautiniai pavedimai,

valiutos pirkimo ir pardavimo operacijos, lėšų pervedimas iš vienos

sąskaitos į kitą, atidaromi akredityvai, gaunamos garantijos ir paskolos.

Galima išskirti ir ketvirto lygio paslaugas, kurios yra labai sudėtingos ir

individualizuotos pagal atskirų klientų poreikiu bei turi gerokai didesnį

leistinų veiksmų pasirinkimą:

Elektroninės bankininkystės ir įmonės sistemos pritaikymas savo reikmėms;

Sistemos personalizaciją: kliento asmens duomenų bazės kūrimą;

Nuolatinių mokėjimų sistemos kūrimą;

Vertybinių popierių paketo formavimą ir valdymą;

Terminuoto indėlio sutarties sudarymo;

Taupymo plano modeliavimo;

Investicinių projektų rengimą;

Paskolų išdavimą ir valdymą, ir pan.

Apibendrinant bankas, pasitelkdamas nuotolinio ryšio priemones, gali teikti

šias paslaugas:

Atsiskaitymą negrynaisiais,

Bendravimą; bankas – klientas,

Bankų bendravimą,

Tarptautinį ir vidaus šalies klientų bendravimą pasitelkiant įvairias

nuotolinio ryšio priemones bei sistemas.

Užsienyje yra pavyzdžių, kai el-bankai (Londone veikiantis bankas‘‘EGG‘‘)

tampa el-parduotuvėmis, daugiau parduoda materialių prekių ir investicinių

projektų. Taip pat reikia pabrėžti, kad el-bankai, kaip ir el-parduotuvės,

patiria nemažai nuostolių, pvz., vokiečių ‘‘Consorts Discount‘‘, italų

‘‘Bipop‘‘.

Lietuvos gyventojai praktiškai jau gali pasirinkti bet kurį Lietuvos banką

ir naudotis jo
paslaugomis per internetą. Tačiau apklausos rodo, kad

dauguma Lietuvos bankų kol kas negali pasiūlyti klientui sistemos

personalizacijos ir integravimo galimybių.

Daugelis Lietuvos bankų teikia savo paslaugas telefonu, faksu, el-paštu,

per internetą be apribojimų ištisą parą visomis savaitės dienomis. Daugelis

operacijų per internetą vykdomos akimirksniu arba iki 45 min., atsiskaitymų

operacijos atliekamos greičiau nei įprastu būdu, kai atėjęs į banką arr jo

filialą klientas perduoda konstrukcijas. Šiandien Lietuvoje intensyviai

plėtojama viena iš el-komercijos sričių – elektroniniai(internetiniai)

bankai (Nord LB/Lietuva el-linija ir i-linija, Hansa.net, ‘‘Parex‘‘ banko i-

bank, ‘‘Snoro‘‘ online, VB internetas ir kiti). Vienas iš pagrindinių el-

banko privalumų yra santykinai maža tokio banko parengimo savikaina ir

galimybė aprėpti visus interneto vartotojus (potencialiu klientu gali tapti

praktiškai bet kuris interneto vartotojas).

Kai kurie užsienio bankai už el-bankininkystės paslaugas ima papildomą

abonentinį mokestį. Dažniausiai Lietuvos bankai nereikalauja papildomų

mokesčių už prisijungimą prie sistemų ir kitas papildomas el-paslaugas,

išskyrus mokesčius už kortelių išdavimą, slaptažodžių generavimą, vietinius

ir tarptautinius pinigų pervedimus bei panašias kitas operacijas, kurios

klientų apmokamos ir įprastoje bankininkystėje.

Labai svarbi Lietuvos bankų teikiama paslauga yra galimybė pasirinkti

vartotojo kalbą, kuri yra naudinga užsieniečiams bei kitataučiams klientams

arba dirbant kompiuterio terpėje, kurioje negalimi lietuviški rašmenys.

Visų bankų sistemise galima pasirinkti, su kokia aplinka norima dirbti: su

lietuviška arr angliška. Bankas ‘‘Snoras‘‘ taip pat siūlo ir rusų kalbą.

Šiuo metu ‘‘Hansa-LTB‘‘, bankas ‘‘Snoras‘‘, Ūkio bankas bei Vilniaus bankas

atrodo pranašesni už kitus lyginant informacinių bankų sistemų galimybes ir

patogumą, tačiau tikimasi, kad ateityje ir kiti bankai padidins paslaugų

įvairovę bei gerins jų kokybę.

Vilniaus bankas sparčiai plečia el. paslaugas

Pradėsime nuo vieno didžiausių šalyje Vilniaus banko. 2001 m. spalį jis

pristatė paslaugą “VB Linija 1528”, kuri leidžia mobiliuosius telefonus

turinties vartotojams sužinoti savo sąskaitų likučius, paskutines tris

nuskaitytas ar įskaitytas sumas, banke turimų sąskaitų sąrašus ir kt. 2001

m. lapkritį “VB Internete” atsirado galimybė mokėti pagal žmonių pateiktas

sąskaitas. Pirmieji tai galėjo išbandyti AB “Lietuvos telekomas” klientai.

Gegužės mėnesį bankas pristatė sistemą “Partner Proxy”, kuri ateityje

padidins “VB Internetas” teikiamų paslaugų skaičių. Naujoji sistema

užtikrina saugią prieigą prie verslo partnerių elektroninio verslo

paslaugų. “Didelis sistemų privalumas tas, kad tik autorizuoti “VB

Internetas” vartoojai gali naudotis verslo partnerių internetu teikiamomis

paslaugomis. Partneris gali būti garantuotas, kad sistemos vartotojas bus

teisingai atpažintas, ir galės jam leisti naudotis šiomis paslaugomis”.

Pirmasis verslo partneris, pasinaudojęs naująja VB sistema – “VB Gyvybės

draudimas”. Šios įmonės klientai gali matyti, kaip kasdien kinta jų gyvybės

draudimo sutarties vertė, teikti prašymus, keisti investavimo kryptis.

Bankas planuoja “VB Interneto” vartotojams siųsti elektronines sąskaitas,

įdiegti galimybę internete atsiskaityti mokėjimo kortelėmis, pardavinėti

“Extra” ir “Labas” kodus bankomatuose, įdiegti naujas paslaugas “VB

Mobilinija” (žinučių sistema mobiliems VB klientams) ir “VB Makleris”

(galimybė investuoti internetu).

“Parex” i. bankininkystės modulį įdiegė neseniai

AB “Parex” bankas internetinės bankininkystės modulį įdiegė 2001 metų

lapkritį. Nuo to laiko galima naudotis terminuotų indėlių, mokėjimo už

komunalines ir mobiliojo ryšio paslaugas internetu, valiutos keitimo

funkcijomis. Banko paslauga “iBank” integruota su kodų generatoriumi

DIGIPASS – tai leidžia tvirtinti pavedimus ir “iBank” aplinkoje, ir

siunčiant juos faksu ar el. paštu.

Ateityje “Parex” bankas planuoja plėsti įmokų mokėjimo funkciją, integruoti

paslaugų mobiliuoju telefonu valdymą, įdiegti mokėjimo kortelių

informacijos prieigą per “iBank”.

Naujausia “Snoro” el. paslauga “Bankas Internetu+”

AB “Snoras” 2002 metų vasarį pradėjo teikti patobulintą “GSM-Bankas”

paslaugą. Klientai informaciją apie ssąskaitas gali gauti ne tik mobiliuoju

telefonu, bet ir el. paštu. Naudojantis šia paslauga informacija gaunamea

iš karto atsiuntus užklausą, kasdien kliento nurodytu laiku arba kaskart

pasikeitus sąskaitos likučiui.

Rugpjūčio mėnesį bankas pradėjo teikti paslaugą “Bankas Internetu+”.

Pagrindinės jo funkcijos ir galimybės: informacija apie sąskaitas,

informacija apie “Snoro” užsienio valiutų pirkimo bei pardavimo kursus,

sąskaitų atidarymas kita valiuta, vietiniai ir tarptautiniai pervedimai.

Greitai “Snoras” šią paslaugą papildys – įdiegs galimybę prisijungti prie

sistemos įvedus vienkartinį unikalų vartotojo slaptažodį, gautą trumpąja

žinute, ir galimybę pasirašyti operacijas įvedus vienkartinį unikalų kodą,

irgi gautą SMS.

“Snoro” el. bankininkystės paslaugomis šiuo metu naudojasi:
“Bankas

Internetu” ir “Bankas Internetu+” – 3479, “GSM-Banku” – 477, BIS (bankinė

ir informacinė sistemos) – 917 klientų.Elektroninės bankininkystės formos:

Atsiskaitymai internetu;

Atsiskaitymai per banko naudojamas specialiąsias programas, kurios yra

įdiegiamos verslo įmonėje;

Atsiskaitymas mobiliaisiais telefonais.

Interneto bankininkystė: naujos galimybės vartotojams

Didėjančią interneto įtaką finansų pasauliui lydi globalizacija, ištrinamos

ribos tarp skirtingų

Finansinių paslaugų – bankų, brokerių, draudimo. Pirmieji savo paslaugas

pristatė bankai.

Nuo 1995 metų bankai pradėjo teikti savo klientams tiesiogines prieigas

prie savo sąskaitų per internetą iš bet kurio taško. Tokios prieigos prie

sąskaitų per tinklą buvo pavadintos interneto bankininkyste. Bendrai

interneto bankininkystė apibūdinama plačiu interneto paslaugų, kurias

bankas teikia savo klientui, spektru.

Šiuo atveju, dėl telekomunikacijos priemonių galimybių, šalys susitinka

neakivaizdžiai. Šiuo metu bankai suteikia klientams galimybę elektroniniu

būdu gauti sąskaitų išrašus, pervesti pinigus į bet kurią sąskaitą kitame

banke, sumokėti komunalinius mokesčius, sumokėti už ryšių paslaugas ir t.t.Per internetą klientas gali pirkti ar parduoti valiutą, prekiauti fondų

Šiuo metu Jūs matote 30% šio straipsnio.
Matomi 2107 žodžiai iš 6977 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.