Verslo socialinė ir moralinė atsakomybė
5 (100%) 1 vote

Verslo socialinė ir moralinė atsakomybė

TURINYS

Įvadas 3

Verslo socialinė atsakomybė 4

Verslo moralinė atsakomybė 9

Išvados 13

Literatūra 14

ĮVADAS

Kiekvienas žmogus, norėdamas sukurti savo verslą, turi vadovautis ne tik asmeninės naudos ieškojimu, bet ir pagalvoti apie savo naujo verslo etiką. Tam gali padėti ne tik asmeninės dorovinės vertybės, bet ir etikos kodeksai. O tai būtent ta sritys, kurioje sąveikauja etika ir verslas, kuri remiasi dorovės principais ir pasauliniais verslo standartais. Verslininkas neturi pamiršti, kad visuomenėje veikia ne vienas, todėl privalo laikytis dorovės normų bei principų, siekti kultūringo bendravimo bei bendradarbiavimo. Verslininkas turi laikytis duoto pažado, atmesti netinkamus arba įtartinus pasiūlymus, išklausyti kitų nuomonę ir būti visapusiškai atsakingam už savo verslą bei su jo susijusiems žmonėmis.

Atsakomybė – etikos ir teisės kategorija, atspindinti specifinį socialinę ir moralinį teisinį asmens santykį su visuomene, kuriam būdingas savo moralinės pareigos ir teisės normų vykdymas.

Atsakomybė – tai filosofinė socialinė problema, parodanti kiek žmogus sugeba ir gali būti savo veiksmų subjektas, vykdyti tam tikrus reikalavimus ir spręsti jam iškilusius uždavinius; teisingai pasirinkti, pasiekti tam tikrą rezultatą. Į šią kategoriją įeina ir su tuo susiję žmogaus teisumo ir kaltumo, galimybės pritarti jo poelgiams ar jos pasmerkti klausimai. Moralinės ir socialinės atsakomybės subjektas – kiekvienas asmuo, kurio veiksmai gali įgauti dorovinę kvalifikaciją, objektas – elgesys, jo būdai.

Taigi, šio darbo tikslas: informuoti visuomenę apie moralinę ir socialinę verslo atsakomybę.

Darbo uždaviniai:

o Patyrinėti mokslinę teorinę literatūrą.

o Atskleisti moralinės ir socialinės atsakomybės sąvokas.

o Supažindinti su socialinės atsakomybės prieštaravimais.

o Pateikti akcinės,gamybinės bendrovės organizacinę struktūrą.

VERSLO SOCIALINĖ ATSAKOMYBĖ

Socialinė atsakomybė – sąmoningai formuojamų ekonominių, politinių, dorovinių santykių tarp organizacijos ir visuomenės, įvairių jos struktūrų forma; pasirengimas atsakyti už savo poelgius ir veiksmus; gebėjimas atlikti pareigą ir prisiimti sau visuomenės sankcijas, esant tam tikromis teisingumo arba kaltumo sąlygoms.

Organizacijos socialinė atsakomybė verčia verslo atstovus būti atsakingais už savo veiksmus. Visuomenė iš verslo tikisi socialinės atsakomybės, ir daug organizacijų dėl to savo veikloje numato ir socialinius tikslus.

Neigiama verslo įtaka žmonėms ir visuomenei turi būti pripažįstama, o padaryta žala atlyginama. Beveik visais atvejais “socialinės atsakomybės” sąvoka suprantama ir kaip moralinė organizacijos atsakomybė. Tai visu pirma yra organizacijos paklusimas visuotinai pripažįstamoms moralės maksimoms. Socialinė organizacijos atsakomybė kyla kaip moralinės organizacijos narių (ypač vadovų) atsakomybės rezultatas, kaip etiškų ir neetiškų sprendimų priėmimo, sprendžiant moralines problemas, pasekmė.

Moralinė organizacijos narių motyvacija lemia organizacijos socialinės atsakomybės lygį.

Socialinė organizacijos atsakomybė glaudžiai susijusi su juridine. Juridinė atsakomybė siauresnė, ji paprastai kyla kaip moralinės ir socialinės atsakomybės stoka.

Socialinė atsakomybė nereiškia, kad organizacija privalo atsisakyti savo pirminių ekonominių tikslų arba negali būti pelningesnės už tas, kurios yra mažiau atsakingos. Socialinė atsakomybė reikalauja iš organizacijų suderinti gaunamą naudą ir tos naudos pasiekimo būdus.

Archie Carroll išskiria 4 glaudžiai tarpusavyje susijusias socialinės atsakomybės rūšys:

1. Ekonominė atsakomybė – gauti pelno (tai visų kitų atsakomybių pagrindas).

2. Juridinė atsakomybė – laikytis įstatymų.

3. Etinė atsakomybė – įsipareigoti daryti tai, kas yra teisinga, sąžininga ir dora. Vengti žalos.

4. Filantropinė atsakomybė – įnešti didelį indelį į bendruomenės gyvenimą, įrodyti gyvenimo kokybę. (1)

Šiuolaikiniame pasaulyje yra 2 požiūriai į socialinę atsakomybę:

a) Organizacijų veikla turėtų būti nukreipta tik pelnui maksimizuoti. Manoma, kad, vykdydamos šią funkciją, organizacijos duos naudos visai visuomenei ir kurs maksimalią socialinę naudą, suteikdamos darbo vietas, mokėdamos mokesčius.

b) Gamybinės organizacijos turėtų būti socialiai jautrios išorinės aplinkoms reikmėms. Nors verslas ir teikia pirmenybę pelnui, tačiau jis turi būti ir socialiai reaguojantis, turi padėti visuomenei spręsti ją jaudinančias problemas: teikti labdarą, plėsti sveikatos draudimo programą ir t.t. (2)

Šiuolaikinėje užsienio literatūroje organizacijos socialinė atsakomybė turi daug prasmių, kurios yra suskirstytos į kategorijas:

Socialinė atsakomybė kaip socialinis įsipareigojimas.Šis požiūris yra artimai susijęs su Miltono Friedmano pažiūromis, esą organizacijos visuomenėje veikia tik dėl vienintelio tikslo – gaminti produkciją, teikti paslaugas bei maksimizuoti pelną. Štai 4 argumentai ,pagrindžiantys jo nuomonę:

1. Organizacijos yra atsakingos akcininkams kaip savininkams. Taigi pirmiausia organizacijos privalo tenkinti akcininkų interesus, siekdamos gauti maksimalų pelną.

2. Socialinių sąlygų gerinimo programos turi vykdyti ne verslo organizacijos, o atitinkamos
institucijos ar individualūs asmenys.

3. Organizacija, nusprendusi skirti dalį pelno socialinėms programoms vykdyti, menkina savo autoritetą: skriaudžia savo akcininkus, atimdama iš jų pelno dalį.

4. Socialinių programų kaštai yra perkeliami į produkcijos paslaugų kainas, reiškia , socialiai atsakingos organizacijos veikla prieštarauja vartotojų ir akcininkų interesams. Šis požiūris nėra populiarus, tačiau organizacija iš dalies teisi, sakydama, kad ji savo įsipareigojimą visuomenei vykdo gamindama prekes ir teikdama paslaugas bei gaudama pelną.

Šiuo metu Jūs matote 32% šio straipsnio.
Matomi 822 žodžiai iš 2586 žodžių.
Peržiūrėkite iki 100 straipsnių per 24 val. Pasirinkite apmokėjimo būdą:
El. bankininkyste - 1,45 Eur.
Įveskite savo el. paštą (juo išsiųsime atrakinimo kodą) ir spauskite Tęsti.
SMS žinute - 2,90 Eur.
Siųskite sms numeriu 1337 su tekstu INFO MEDIA ir įveskite gautą atrakinimo kodą.
Turite atrakinimo kodą?
Po mokėjimo iškart gausite atrakinimo kodą, kurį įveskite į laukelį žemiau:
Kodas suteikia galimybę atrakinti iki 100 straispnių svetainėje ir galioja 24 val.