REZIUMĖ
Brikas D. Reklama. Jos ypatumai ir poveikis visuomenei. Ekonomikos
specialybės kursinis darbas. Šiaulių universitetas socialinių mokslų
fakultetas. Šiauliai 1999.11.29. darbo apimtis 24 puslapiai. Darbo tema,
reklama, jo ypatumai ir savybės, poveikis visuomenei. Darbas atliktas
naudojant mokslinę ir statistinę literatūra, bei periodinius leidinius.
(konkreti literatūra pateikta skyrelyje “Literatūros sąrašas”). Taip pat
darbe atliktam vartotojų požiūrio į reklamą tyrimui panaudotos anketos,
kurios yra pateikto priede.
Darbas paaiškina reklamos naudingumą bei būtinumą visuomenei,
supažindina su įvairiomis reklamos priemonėmis. Darbas gali būti panaudotas
mokomiesiems tikslams, norint studijuoti reklamą. Taip pat darbe yra
apmąstymų, kaip dar būtų galima pateikti reklamą.
TURINYS
REZIUMĖ 2
TURINYS 3
ĮŽANGA 4
REKLAMOS ISTORINĖS IŠTAKOS 5
REKLAMOS REIKŠMĖ IR TIKSLAI 6
Reklamos reikšmė 6
Reklamos tikslai 6
REKLAMOS PROCESAS, JO YPATUMAI. 8
Reklamos davėjas 8
Reklamos agentūra 9
Reklamos platinimo priemonės 10
Vartotojas 10
Reklamos proceso sudėtinės dalys 11
REKLAMOS RŪŠYS, TIPAI, JŲ NAUDOJIMAS 12
REKLAMOS EFEKTYVUMO NUSTATYMAS 17
REKLAMA PREKYBOS VIETOJE 19
REKLAMOTOS PREKĖS PREKYBOS VIETOJE ANALIZĖ 20
VARTOTOJŲ NUOMONĖ APIE REKLAMĄ 21
IŠVADOS IR SIŪLYMAI 23
NAUDOTA LITERATŪRA 24
ĮŽANGA
Temos aktualumas. Reklama sudaro didelę visuomenės gyvenimo dalį.
Reklamą mes matome ir girdime visur, važiuojant automobiliu klausomės
radijo, namuose žiūrime televiziją, eidami mieste aplink matome daug
įvairiausių reklaminių iškabų, imdami laikraščius iš pašto dėžutės kartais
randame reklaminį bukletėlį. Kiekvienas žmogus yra asmenybė ir kiekvienas
savaip vertiną reklamą. Todėl yra įdomu žinoti įvairių žmonių reklamos
vertinimą, jos poveikį vartotojui ir rinkai. Šiais laikais reklamos
industrija labai sparčiais plečiasi ir atsiranda vis naujų reklamos
priemonių. Todėl manau, kad ši tema aktuali.
Darbo tikslas. Atskleisti reklamos atsiradimo aplinkybes ir
priežastis, įvairių reklamos priemonių efektyvumą, susipažinti su reklamos
priemonėmis ir jų ypatumais. Išanalizuoti vartotojų požiūrį į reklamą.
Darbe badžiau truputi paliesti ir pats paanalizuoti reklamą prekybos
vietoje, šia tema neradau jokios mokslinės literatūros.
Darbo objektas. Reklama, jos ypatumai istorija ir jos evoliucija.
Reklamos efektyvumas ir poveikis visuomenei.
Tyrimo metodai ir priemonės. Šiam darbui aš naudojau apklausos ir
analizės metodus. Darbui naudojau Šiaulių “Maximos” parduotuvėje gautus
statistinius dokumentus ir anketas, kurios pateiktos kaip priedas prie
darbo. Teoriniai daliai parašyti naudojausi periodiniais leidiniais ir
moksline literatūra.
Darbo rezultatai. Atlikęs šį darbą, supratau, kad yra žmonių, kurie
dar vis galvoja, kad reklama yra visuomenei nereikalinga. Bet tie patys,
kurie mano, kad reklama nereikalinga, taip pat sutinka su tuo, kad reklama
tikrai juos paveikia ir reklamuojama prekė yra labiau perkama. Daugeliui
mano apklaustų žmonių veiksmingiausia reklama atrodo per televiziją.
Apklausą aš atlikau naudodamas priede pateikta anketa. Vis gi ir mano
apklaustų žmonių dauguma ir aš manau, kad be reklamos firmos veikla yra
neįmanoma. Reklama yra naudinga ir visuomenei, kadingi ji suteikia
vartotojui teisę rinktis ir informuoja vartotoją apie nauja prekę ar
paslaugą, ir gamintojui ar paslaugų tiekėjui, kadangi jis tik reklamos
keliu gali informuoti plačią visuomenę apie jo gaminamą produkciją ar
teikiamą paslaugą.
REKLAMOS ISTORINĖS IŠTAKOS
Reklama visuomeniniame gyvenime įgauna vis didesnę reikšmę. Neturėdami
atsakymų į klausimus, kur ir kodėl atsirado reklama, mes negalime giliau
nagrinėti reklaminės veiklos teorijos ir praktikos bei sėkmingai dirbti
šioje srityje. Todėl yra būtina žinoti ne tik šiuolaikinį reklamos
funkcionavimo mechanizmą ekonomikoje, bet ir jos prigimtį, istorines
ištakas bei evoliuciją.
Reklamos šaknys siekia žilą senovę. Apie jos praktiką eina kalba
pačiuose pirmuose istoriniuose dokumentuose. Pirmajai žinomai reklamai –
jau apie 2500 metų. Senovės Egipto miesto Memfio griuvėsiuose buvo rasta
akmuo su užrašu: “Aš Rino, iš Krito salos, pagal dievų valią aiškinu
žmonėms sapnus”[1]. Pirmasis civilizacijai žinomas politinės reklamos
pavyzdys yra išlikęs persų karaliaus Darijaus I piešinys ant uolos, kuris
datuojamas VI a. prieš Kristų, kuriame įtaigiai demonstruojama karaliaus
didybė bei jėga. Šios istorinės reklamos liekanos byloja apie rašytinės
reklamos ištakas. Tačiau pats žodis “reklama” kilęs iš lotyniško
veiksmažodžio “relamare”,
reiškiančio “rėkti, šaukti”, taigi yra pagrindo
manyti, kad žodinė reklama atsirado seniau nei rašytinė. Taigi pirmoji
žodinė reklama buvo senovės Graikijoje, Atėnų gatvėmis vaikščiojančio
šauklio ir pranešančio apie vergų, gyvulių ir kitokių prekių pardavimą.
Senovės Romoje reklama skelbė apie gladiatorių kautynes, aukštuomenės
įvykius. Reklama buvo labai paplitusi senovės miestuose Pompėjoje,
Stabijoje, kuriuose rasta daugybė reklaminių užrašų, prekybinių ženklų,
simbolių. Jau tada kiekvienas save gerbiantis vyno, grūdų ar gyvulių
pirklys turėjo savo prekybinį ženklą – emblemą. Reklaminiai užrašai dažnai
siekė ne tik komercinių tikslų, bet ir politinių, yra rastų užrašų, kur
žmones kvietė balsuoti už vieną ar kitą politinį veikėją. Visi šie užrašai
ir yra šiuolaikinės reklamos pirmtakai.
REKLAMOS REIKŠMĖ IR TIKSLAI
Reklamos reikšmė
Šiandien reklama labai sparčiai skverbiasi į įvairias gyvenimo sritis.
Aktyvios rinkos sąlygomis, esant didelei prekių ir paslaugų įvairovei,
reklama tampa viena svarbiausių esamų ir potencialių pirkėjų, lankytojų ir
klientų informavimo, supažindinimo ir susidomėjimą sukeliančių bei
įtikinėjimo priemonių. Reklama padeda vartotojui išsirinkti prekę, skatina
atskirus pirkėjus, o kartais ir plačius vartotojų sluoksnius įsigyti prekę.
Ji padeda formuoti interesus, papročius, nuomonę, įveikti klaidas ir
prietarus, taranauja kultūriniam, moraliniam ir estetiniam žmonių
auklėjimui. Reklama apibūdina apibūdina tų ar kitų prekių naudingumą, jų
reikšmę, kainas, asortimentą ir kokybę.
Gera reklama gali duoti nemažai naudos ir prekes parduodančiai ar
paslaugas teikiančiai firmai, ir tų prekių bei paslaugų pirkėjams. Reklama
pirmiausiai tiesiog praneša vartotojui apie prekės egzistavimą, atkreipia į
ją potencialių vartotojų dėmesį. Be reklamos net labai gera prekė gali
likti nežinoma. Be to, dauguma pirkėjų gali nepastebėti puikios
parduotuvės, naudingas paslaugas teikiančios firmos ar puikaus renginio.
Tik nedaugelis apie tai gali sužinoti be reklamos, tai yra iš draugų,
pažįstamų ar atsitiktinai užklydę. Todėl daugelio įmonių veikla be reklamos
yra neįmanoma.
Apibūdinant reklamos reikšmę, galima išskirti socialines ir ekonomines
reklamos funkcijas:
• socialinės funkcijos: informuoja apie mokslo ir technikos
pasiekimus, auklėja, šviečia pirkėjus; lavina estetinį skonį; turi
įtakos sveiko ir kultūringo gyvenimo būdo propagavimui; įtvirtina
racionalius poreikius ir kt.
• ekonominės funkcijos: padeda subalansuoti prekių pasiūla ir
paklausą; tobulina ir skatina naujus gyventojų poreikius; padeda
pirkėjams orientuotis rinkoje; skatina gamybos tobulėjimą; spartina
prekių judėjimą; propaguoja pažangius pardavimo metodus ir kt.
Reklamos tikslai
Galima drąsiai teigti, kad svarbiausieji reklamos tikslai yra šie:
• paklausos užtikrinimas;
• informavimas apie tam tikros prekės egzistavimą, jos išskirtinumą;
• informavimas apie teikiamas paslaugas;
• informavimas apie naujų prekių atsiradimą;
• supažindinimas su prekės ženklu;
• naujų rinkos segmentų įvaldymas;
• pardavimų dalie tam tikroje rinkoje didinimas;
• teigiamų pirkėjo norų sužadinimas;
• pagalba realizuojant prekes.
Visi šie tikslai turi tarnauti bendram reklamos tikslui – didinti
pardavimus.
REKLAMOS PROCESAS, JO YPATUMAI.
Norint suprasti reklamos proceso esmę, būtina išanalizuoti jo bazinę
technologiją ir padalinti ją į atskirus elementus, pagal kuriuos būtų
galima nagrinėti šio proceso dalyvių veiklą. Reklama kaip procesas susideda
iš keturių sudedamųjų dalių (schema Nr.1):
• reklamos davėjas,
• reklamos agentūra,
• reklamos platinimo priemonės,
• vartotojas (auditorija, kuriai skirta reklama).
Schema Nr.1
Reklamos davėjas
Reklamos davėjas – tai juridinis arba fizinis asmuo, kuris užsako
reklamą reklamos agentūroje ir už ją sumoka. Paprastai tai yra prekių
gamintojo arba paslaugų teikėjo reklamos tarnyba. Reklamos davėjas aktyviai
dalyvauja organizuojant savo reklamos kompanijas išorės rinkoje.
Svarbiausios reklamos davėjo funkcijos yra šios:
• nustatyti prekių kontingentą, tarp jų eksportuojamų, kurį reikia
reklamuoti;
• kartu su reklamos agentūra nustatyti prekių reklamavimo ypatumus ir
laipsnį (reklamos rūšis, būtiną reklamos pateikimo, atlikimo lygį ir
panašiai);
• formuoti reklamos produkcijos sukūrimo planą, kartu su reklamos agentūra
organizuoti reklamos priemones;
• parengti reklamos sukūrimo biudžetą ir kartu su reklamos agentūra
realizuoti reklamos priemones;
• pasirašyti sutartį su reklamos agentūra, kurioje numatoma sukurti
reklamos medžiagą;
• padėti vykdytojams renkant pradinius duomenis (marketingo tyrimų
pagrindu formuluoti
tikslus ir uždavinius, nurodyti tikslines
vartotojų grupes, kurioms ši reklama skirta);
• pateikti techninius ir faktinius duomenis, kuriuose būtų išskirti
svarbiausieji reklamuojamos produkcijos ar paslaugų privalumai ir
ypatumai;
• teikti techninę pagalbą, rengiant tekstus ir organizuojant foto, video,
kino darbus;
• organizuoti technines konsultacijas vaizdinės – grafinės informacijos
(schemų, grafikų, brėžinių, techninių piešinių ir kt.) apie prekę
pradiniams duomenims parengti;
• tvirtinti maketus (eskizų, scenarijų, skelbimų tekstų ir kt.) reklamos
medžiagos ir reklamos originalų, skirtų reklamai pagaminti, tiražuoti
arba kitaip panaudoti;
• apmokėti vykdytojo sąskaitas.
Reklamos agentūra
Reklamos agentūra šalia anksčiau nurodytų darbų, atliekamų kartu su
reklamos davėju, pagal jo užsakymus atlieka kūrybines ir vykdomąsias
funkcijas, susijusias su reklamos medžiagos kūrimu, parengia reklamos
originalus, organizuoja kompleksines reklamos kampanijas ir atskiras
reklamos priemones, bendradarbiauja su gamybinėmis bazėmis (tipografijos,
studijomis, įmonėmis gaminančiomis visas reikalingas priemones reklamai),
su kitomis reklamos ir leidybos firmomis, palaiko ryšius su reklamos
platinimo priemonėmis, su masinės informacijos platinimo priemonėmis,
kontroliuoja kaip vykdomi užsakymai, pateikia sąskaitas reklamos davėjui ir
apmoka reklamos platinimo priemonių sąskaitas.
Reklamos agentūra reklamos davėjams teikia tokias paslaugas:
• tiria prekes, rinkas ir vartotojus tokios apimties, kuri reikalinga
reklamos kampanijoms pagrįsti ir reklamos idėjoms parengti;
• rengia kompleksinių reklamos programų koncepcijas ir planus – grafikus;
• rengia reklamos originalų ir reklamos spausdinimą bei skelbimą masinės
informacijos ir kitose platinimo priemonėse;
• organizuoja parodas, muges ir su tuo susijusias reklamos priemones;
• organizuoja ir praveda reklaminius – techninius seminarus bei spaudos
konferencijas;
• ruošia, gamina, montuoja ir techniškai aptarnauja išorinės reklamos
priemones.;
• gamina, įgarsina ir dubliuoja į užsienio kalbas, tiražuoja, organizuoja
reklaminių video ir kino filmų demonstravimą;
• rengia ir tiekia reklaminius suvenyrus;
• užtikrina spausdintos reklamos produkcijos poligrafinį atlikimą;
• kuria video ir radijo klipus;
• rengia prekių ženklus ir firmos stilių, įpakavimą;
• įrengia prekybos sales, vitrinas;
• siunčia paštu reklaminę medžiagą;
• atlieka skubias video, foto, filmavimo paslaugas.
Reklamos agentūra yra labai daug paslaugų teikianti įmonė, todėl gali
taip būti, kad ji yra sudariusi sutartys su kitomis įmonėmis, kurios