TURINYS
ĮVADAS 3
1 REKLAMA 4
1.1 REKLAMOS SAMPRATA 4
1.2 REKLAMOS SAVYBĖS 5
1.3 REKLAMOS PRIEMONIŲ PARINKIMAS 6
2 FIRMOS ĮVAIZDIS 8
IŠVADOS 11
LITERATŪRA 12
ĮVADAS
Tarp daugybės naujovių audringai besiveržiančių į mūsų gyvenimą, ypatinga vieta priklauso reklamai. Reklama įsitvirtino spausdintuose leidiniuose, radijuje, televizijoje, tapo neatskiriama mūsų gyvenimo dalimi.
Profesionaliai parengta reklamos produkcija, reklamos tekstai, videoklipai ir pan. atvėrė naujas galimybes prekių gamintojams bei pirkėjams. Kartu paaiškėjo, kad reklamos tekstų ir skelbimų rengimu turi užsiimti specialistai. Dėl to ir Lietuvoje steigiasi ir dirba daug reklamos agentūrų.
Pastaruoju metu kova rinkoje vyksta ne tiek tarp prekių ir firmų, o tarp prekių ir firmų įvaizdžių. Todėl kiekvienai firmai labai svarbu formuoti tokį savo firmos įvaizdį, kad jis būtų visapusiškai palankus firmai. Tarp gausybės ir panašios kokybės prekių svarbų vaidmenį vaidina firmos ar verslininko įvaizdis, o jo formavimui pasitelkiamos visos reklamos rūšys bei priemonės.
Mes, būdami reklamos vartotojais, suprantame, kad daugybe savo esminių ypatybių ji skiriasi nuo kitų žinomų komunikacijos priemonių. Reklama – tai konkurencinės kovos terpės dalis. Vieni reklamuojantieji skatina išlaidauti, kiti – taupyti, vieni – rūkyti, kiti – mesti rūkyti. Ir, be abejo, didesnioji jų dalis nori, kad imtumėmės kokių nors veiksmų konkretaus objekto atžvilgiu – nusipirktumėme konkrečios rūšies prekę, apsilankytumėme konkrečioje parduotuvėje.
Reklama suvokiama ir kaip kasdieninės kultūros reiškinys. Daug ką, kas pasakojama reklamos siužetuose mes laikome savaime suprantamais reiškiniais ir idėjomis, nors kitose komunikacijos rūšyse visa tai laikytume keistenybėmis ar net išsišokimu.
OBJEKTAS. Reklama ir jos daroma įtaka firmos įvaizdžiui.
TIKSLAS. Išanalizuoti literatūrą ir pateikti reklamos sampratą bei jos įtaką firmos įvaizdžiui.
UŽDAVINIAI:
1. Suformuluoti reklamos apibrėžimą.
2. Paanalizuoti ir atskleisti reklamos savybes.
3. Charakterizuoti firmos įvaizdžio svarbą.
1 REKLAMA
1.1 REKLAMOS SAMPRATA
Apibūdinti reklamą gana keblu, nes šioje sąvokoje persipina ekonomikos, sociologijos, psichologijos, kultūros, meno ir kiti klausimai. Todėl skirtingi autoriai siūlo skirtingus reklamos apibrėžimus. Pateiksime keletą iš jų:
Reklama (pranc. reclame, lot. reclamo – rėkiu) – kaip objektas yra emociškai nuspalvinta informacija, skirta paveikti potencialius pirkėjus (vartotojus, tikslinę grupę) atlikti įvairius veiksmus, susijusius su prekes ar paslaugos pirkimu ir vartojimu.
Kaip procesas reklama yra žinių, duomenų apie ką nors skleidimas, norint išpopuliarinti, išgarsinti ką nors, padidinti paklausą.
Reklama – tai apmokamos informacijos apie prekės ir paslaugos, skleidimas.
Reklama – tai veiklos rūšis arba kaip tos veiklos rezultatas pagaminta produkcija, kurios tikslas yra pramonės įmonių, paslaugų firmų, visuomeninių organizacijų produkcijos pardavimas arba įmonės uždavinių sprendimas, platinant apie įmones pačių įmonių pateiktą ir apmokėtą informaciją.
Reklama – tai verslas, ir reklama – tai verslo dalis.
Reklama – tai specifinių įgūdžių ir profesinių žinių samplaika, kurioje esama daug konceptualių idėjų: ir tokių, kurių šaltinis yra mokslas, bei matematinis mąstymas, strategijos ar būdai problemoms spręsti, ir tokių, kurias derėtų kildinti iš meno ar estetikos.
Apibendrinant pateiktus apibrėžimus, galima teigti, kad reklama – tai sąmoningas ir planingas informacijos skleidimas orientuotas į vartotoją, įmonei siekiant tam tikrų tikslų (ekonominio intereso).
Reklamą galime įvertinti ir kaip komunikacijos formą: čia bandoma kalbėti apie prekių ir paslaugų sumanymus, savybes bei kokybę vartotojų poreikių ir reikmių kalba..
Reklama kaip procesas susideda iš keturių sudedamųjų dalių:
• reklamos teikėjai – tai gamintojai, didmeninės ir mažmeninės prekybos agentai, paslaugų firmos, asociacijos, politiniai veikėjai, privatūs asmenys ir kt. Gali būti nacionaliniai ir vietiniai reklamos davėjai.
• reklamos agentūros – tai nepriklausomos įmonės, kuriose dirba kūrybingi darbuotojai ir kurie paruošia, pritaiko ir pagamina reklamą tam tikrose reklamos priemonėse užsakovams, siekiantiems savo prekėms ir paslaugoms rasti pirkėjus.
• reklamos priemonės – tai priemonės, kuriomis užsakovas stengiasi pasiekti ir užkariauti norimą auditoriją.
• vartotojai (erdvė, kuriai skirta reklama) – tai vertybė, kurią kiekvienas reklamos teikėjas tikisi turėti savo rankose. Vartotojų auditorija yra suprantama kaip daugybė nuomonių, charakterių, įpročių, daugybė veidų ir asmenybių. Auditorija yra asmenų grupė, į kurią kreipiasi reklamos teikėjas savo pranešimu.
1.2 REKLAMOS SAVYBĖS
Remiantis amerikiečių mokslininko F. Kotlerio reklamos apibrėžimu, būtų galima akcentuoti tokias reklamos savybes:
• reklama yra neasmeninis informacijos perdavimo būdas;
• reklama yra apmokamas informacijos perdavimo būdas;
• yra konkretus reklamos užsakovas, kuris apmoka visas reklamos išlaidas.
Visuomenė apie reklamą susiformavusi labai skirtingus požiūrius: nuo neigiamų iki džiugaus susižavėjimo.
Reklamos tyrimai parodė, kad:
• lengviau
pakeisti elgseną nei požiūrį;
• vienas reklamos skelbimas gali taip stipriai paveikti, jog labai greitai atpažįstame prekybos ženklą;
• intensyviai reklamuojant galima sparčiau pagerinti mažai žinomos prekės vertinimą;
• reklamos efektyvumas padidėja per ilgalaikes reklamos kampanijas.
Amerikiečių tyrinėtojai Dž. Evansas ir B. Bermanas išskiria tokias teigiamas ir neigiamas reklamos savybes (žr. 1 lentelę )
1 lentelė
Teigiamos ir neigiamos reklamos savybės
Teigiamos savybės Neigiamos savybės
Pritraukia didelę, geografiškai išsklaidytą rinką Negalima išvengti nenaudingos auditorijos, t.y. tų, kam ji nėra skirta
Vartotojai turi galimybę palyginti ją su konkurentų reklama Reikalauja didelių išlaidų
Tiesia kelią kitiems rėmimo būdams Nėra dialogo su auditorija